Keď sme si začiatkom jesene prebrali Hondu CR-V s plug-in hybridným pohonom na dlhodobý test, vozidlo malo obuté letné pneumatiky Michelin e-Primacy, ktoré sú preň štandardom. Tieto pneu patria do kategórie tzv. low rolling resistance segmentu, ktorý je orientovaný predovšetkým na spotrebu, no s jasnými kompromismi v oblasti priľnavosti, najmä teda na mokrej vozovke. Medzitým sa sezóna preklopila, CR-V sme prezuli na zimné Continental WinterContact TS 870 P a z auta, ktoré bolo v zákrutách trochu opatrné, sa stal podstatne istejší spoločník. Nie preto, že by sa zmenila technika, ale preto, že práve pneumatiky tu veľmi jasne ukazujú, čo všetko dokážu (a nedokážu) z podvozka „vytiahnuť“.
Honda CR-V šiestej generácie je rodinné SUV so zameraním na komfort a praktickosť. Plug-in hybridná verzia kombinuje atmosférický dvojlitrový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle s elektromotorom, ktorý má počas jazdy hlavnú rolu. Spaľovací motor väčšinu času funguje ako generátor, a k priamemu pohonu predných kolies sa pripája najmä pri ustálenej diaľničnej jazde. V meste a na okreskách jazdí Honda CR-V veľmi často ako elektromobil, s okamžitou odozvou na plyn a príjemne lineárnym záťahom. Batéria s kapacitou 17,7 kWh stačí v bežnom režime na niečo cez 70 km, no teraz v chladnejšom období klesol dojazd skôr k hranici 50 km.

Napokon, nie je to až tak podstatné, pretože sme si zvykli nabíjať batériu pravidelne 3x do týždňa na firemnom parkovisku. A či sa batéria minie tesne pred príchodom do práce alebo tesne po odjazde z domu, nehrá až takú rolu, najmä keď sa dá vždy spoľahnúť na spaľovací motor. V hybridnom režime sa odmení mestskou spotrebou pod 5 l/100 km a kombinovaným apetítom okolo šiestich litrov, čo je na veľké rodinné SUV veľmi solídny výsledok.
Podvozok je naladený komfortne, adaptívne tlmiče si dobre poradia s rozbitým asfaltom a karoséria sa síce v zákrutách trochu nakloní, ale CR-V aj tak pôsobí istým a dospelým dojmom. Teda, za predpokladu, že pneumatiky stíhajú.
Letné pneu Michelin
Prvé týždne jazdila Honda CR-V na letných pneumatikách Michelin e-Primacy. Ide o gumu, ktorá je už svojím konceptom zameraná na zníženie valivého odporu a tým aj na nižšiu spotrebu paliva či elektrickej energie. A to je cítiť – v dobrom aj v horšom slova zmysle.

Na suchu pri bežnom tempe bolo všetko v poriadku. Auto sa v zákrutách síce cítilo trochu mäkko, ale nie nebezpečne. Problém prišiel na mokrej vozovke a pri dynamickejšej jazde. Priľnavosť sa jednoducho strácala skôr, ako by ste od vozidla s logom Honda na kapote očakávali. Stabilizačný systém mal na upršaných cestách viac práce a v rýchlejších oblúkoch bolo cítiť, že podvozok by zvládol viac, no pneumatiky ho nechcú pustiť ďalej. Pri zrýchlení na mokrom asfalte predné kolesá pomerne rýchlo prešmykovali a v ostrejších zákrutách sme museli až priam nedôstojným spôsobom znížiť tempo. Dočerta, veď aj s Daciou Bigster týmito úsekmi prechádzame rýchlejšie bez akejkoľvek drámy. Na druhej strane, pneumatiky pomáhali udržiavať spotrebu na príjemnej úrovni, no nie sme si úplne istí, či to stojí za niekoľko ušetrených decilitrov paliva.
Zimné pneu Continental
S príchodom nízkych teplôt a prvých ranných mrazov prišlo na rad prezúvanie a s ním aj zmena charakteru auta. Honda CR-V dostala skutočne špičkové zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 870 P a už prvé kilometre ukázali, že podvozok tohto SUV je schopný ponúknuť omnoho viac, než dovolili letné ekoplášte. V zákrutách na mokrom aj studenom asfalte je zrazu cítiť výrazne vyšší bočný grip. Auto sa pri náhlych zmenách smeru menej „zvezie“ po vonkajšej hrane, reaguje čitateľnejšie a vodič má výrazne lepší pocit kontroly. Pri brzdení na mokrej vozovke je rozdiel ešte markantnejší. Honda CR-V sa zastaví istejšie a stabilnejšie, menej zasahuje ABS.

Ako pneumatiky menia charakter auta
Zaujímavé je, ako výrazne dokáže zmena pneumatík ovplyvniť subjektívny pocit z auta, ktoré už poznáte. Honda CR-V je od základu navrhnutá ako komfortné rodinné SUV. Má obrovský vnútorný priestor, variabilné zadné sedadlá, veľký kufor, batériu uloženú pod zadnými sedadlami a mimoriadne prehľadnú ergonómiu. Interiér je učebnicou toho, ako sa dá spojiť moderná technika s jednoduchým ovládaním. Analógový panel klimatizácie s veľkými ovládačmi, primeraný 9-palcový displej infotainmentu, fyzické tlačidlá tam, kde ich intuitívne hľadáte. To všetko prispieva k tomu, že sa za volantom rýchlo udomácnite a neriešite ovládanie, ale jazdu.

A práve pri jazde je vidieť, aké dôležité je mať na takto naladenom podvozku vhodné pneumatiky. S letnými e-Primacy sa CR-V správalo ako mimoriadne komfortné, ale trochu opatrné SUV, ktoré vás podvedome núti k rozumnému tempu. So zimnými pneumatikami od spoločnosti Continental sa z CR-V stalo auto, ktoré si stále drží vysoký komfort, no zároveň poskytuje oveľa viac istoty v zákrutách aj pri prudších manévroch.

Zimná sezóna v znamení istoty
Honda CR-V PHEV je aj po druhom mesiaci v redakcii autom, v ktorom človek veľmi rýchlo zistí, že luxus nemusí byť o opulentných displejoch a kvantách funkcií, ale najmä o kultivovanom pohone, pocite bezpečia a o tom, že po náročnom dni si za volantom naozaj vydýchnete. Zmena z letných pneumatík na zimné ukázala, že pri takto premyslene navrhnutom aute je škoda obúvať kompromisné pneumatiky, ktoré obmedzujú jeho jazdný potenciál. Honda CR-V si zaslúži obutie, ktoré zodpovedá technike a možnostiam adaptívneho podvozka.





































