Mercedes prináša rezerváciu nabíjačiek – je to praktické alebo neférové riešenie? Vodiči takto sami pre seba blokujú nabíjacie stanice vopred, pokiaľ ich potrebujú využiť. Názory sa rôznia, na internete sa objavila aj ostrá kritika ostatných vodičov, no nápad ako taký určite stojí za povšimnutie, upozornil portál firmenauto.de.
Média v Nemecku informujú o tom, že Mercedes-Benz pokračuje v rozširovaní svojej nabíjacej siete a zavádza kontroverznú novinku: rezerváciu nabíjacích staníc pre vodičov Mercedesu. Motoristi vďaka nej blokujú nabíjacie stanice pre vlastné potreby.
Ak sa ponáhľate, môžete si prostredníctvom aplikácie alebo navigačného systému zarezervovať rýchlonabíjaciu stanicu až na 15 minút.
Ako funguje exkluzívne nabíjanie? Nová funkcia je súčasťou programu verejných nabíjačiek MB.CHARGE Public. Ak si vodič naplánuje trasu s nabíjaním, môže si vopred rezervovať voľnú nabíjačku. Po aktivácii rezervácie sa daný nabíjací bod automaticky označí ako “obsadený” a iné elektromobily ho nebudú môcť použiť. Svetelné signály priamo na nabíjacej stanici ostatným motoristom povedia, či je miesto rezervované alebo voľné.
Novú funkciu po novom sprístupnili v rámci všetkých nabíjacích staniciach Mercedesu v Nemecku a USA. Či sa v budúcnosti stane platenou prémiovou službou, zatiaľ nevedno. Nateraz ju však môžete využiť zadarmo.
Väčšie pohodlie, ale menšia férovosť?
Vodičom áut od Mercedesu prináša táto funkcia samozrejme výhody. Čakanie na voľnú nabíjačku býva (najmä počas špičky) frustrujúce, a preto možnosť rezervácie ponúka praktické riešenie.

No zavedenie tejto funkcie vyvoláva aj otázky: Nenarúša to akýsi základný princíp elektromobility, v rámci ktorého by mali mať všetci vodiči rovnaký prístup k nabíjačkám? Iní výrobcovia a vodiči elektromobilov sa môžu cítiť znevýhodnení, ak budú musieť čakať, kým vozidlo od Mercedesu uvoľní nabíjaciu stanicu.
Emotívne reakcie vodičov
Najmä na miestach s obmedzeným počtom rýchlonabíjačiek to môže spôsobiť emotívne reakcie vodičov. Mimochodom, technológiu, vďaka ktorej motoristi pre seba blokujú nabíjacie stanice, vyvinul energetický gigant E.ON.
Ten už má predchádzajúce skúsenosti s inteligentným prideľovaním nabíjacích bodov. Podobný systém pod názvom “ChargeQ” testovali v logistickej firme FIEGE, kde sa vďaka digitálnemu čakaciemu systému podarilo zdvojnásobiť efektivitu využívania nabíjacích miest.
Rezervácia nabíjacích staníc od Mercedesu prináša vodičom väčší komfort, no zároveň vytvára vlnu kritiky. Malo by byť nabíjanie dostupné iba vybraným vodičom? Alebo ide o nevyhnutný krok k efektívnejšiemu využívaniu nabíjacej infraštruktúry? To ukáže až prax.