Domov SPRÁVY News Auto z Tuzexu je späť, je to univerzál do mesta aj na...

Auto z Tuzexu je späť, je to univerzál do mesta aj na záhradu

Prvý rodinný Renault s motorom uloženým vpredu mal u zákazníkov úspech, pretože kvôli absencii tunela s uložením prevodovky bola podlaha v interiéri rovná. Renault pôvodnú štvorku distribuoval do viac ako 100 krajín po celom svete. Od roku 1961 do roku 1992 bolo vyrobených viac než 8 miliónov kusov. Teraz sa Renault 4 vracia v retro kabáte ako elektrický crossover do mesta aj mimo neho. Ako jazdí a čo všetko prináša, sme zisťovali na cestách v Poľsku.

PRVÁ JAZDA: Renault 4 - zosadí Golf z trónu?

Pochopiteľne, technicky vychádza z modelu Renault 5 E-Tech. Používa rovnakú podvozkovú platformu AmpR Small, ale je o 22 centimetrov dlhší ako hatchback R5. Pri pohľade spredu zaujme dôležitý detail – ide o prvé vozidlo značky Renault, ktorému svieti logo. Retro nádych majú predovšetkým koncové svetlá v tvare tabletky, teraz vylepšené o typické lesklé čierne obrysy. Ďalším historickým odkazom sú lichobežníkové okná nad zadnými kolesami medzi C a D-stĺpikom.

Renault 4 E-Tech
Foto: Renault

Štýlový parťák aj neúnavný pracant

R4 je väčším a vzpriamenejším autom ako R5. Má o 8 cm dlhší rázvor, viac miesta na zadných sedadlách aj väčší batožinový priestor (420 litrov). Pod prednou kapotou sa nachádza elektromotor, takže tento priestor sa nedá využívať napríklad na odloženie káblov ako v niektorých iných elektrických vozidlách. Po sklopení sedadiel však vznikne celkom objemný priestor s veľkosťou až 1400 litrov. Dvere batožinového priestoru sa otvárajú a zatvárajú elektricky. Samotný kufor má niekoľko praktických riešení, ktoré sú oživené šikovnými dizajnovými motívmi, ako sú napríklad gumičky po stenách na uchytenie menších predmetov s pásikmi vo farbe francúzskej trikolóry. Pod vyklápajúcou sa časťou podlahy sa nachádza subwoofer audiosystému Harman Kardon. Čo však pri nakladaní (najmä) ťažších predmetov oceníte najviac, je mimoriadne nízka nakladacia hrana vo výške len necelých 61 cm nad zemou. Ďalšou príjemnou užitočnou vlastnosťou vozidla, ktoré ho neobmedzuje výlučne len na nejaké mestské jazdenie, ale pokojne ho môžete využívať aj na jazdy na chatu či záhradu, je možnosť dokúpenia ťažného zariadenia. S ním potom možno ťahať prívesný vozík s hmotnosťou do 750 kg.

Renault 4 E-Tech
Foto: Renault

Funky interiér

Obe vozidlá majú veľmi podobný interiér, ktorý sa vyznačuje použitím množstva mäkkých a na dotyk príjemných materiálov. Na palubnej doske pred spolujazdcom svieti logo Renault 4 a aj tu nájdete milý detail v podobe odnímateľného držiaku na bagety. Multimediálny systém R link má v sebe integrované služby od Google vrátane plánovania ciest so zastávkami na nabíjanie, ak to situácia vyžaduje. Manažment batérie si podľa týchto údajov dokáže batériu predhriať, takže keď prídete na nabíjaciu stanicu, do batérie môže rýchlejšie prúdiť čo možno najvyšší nabíjací výkon. V tomto segmente vozidiel zďaleka zatiaľ nejde o štandard.

Renault 4 E-Tech
Foto: Renault

Súčasťou infotainmentu je aj hlasový asistent s Chat GPT. Klimatizácia si ponechala samostatný panel na ovládanie pod horizontálne uloženou obrazovkou. Voľné priestory na stredovom tuneli sa dajú vyplniť dizajnovými odnímateľnými schránkami, ktoré sa dajú navoliť pri konfigurácii vozidla a ktoré sú vyrábané na 3D tlačiarni. Mnohé komponenty sú vyrobené z recyklovaných materiálov, ale na ich kvalite to nie je poznať. Mimochodom, až 88,6 % všetkých komponentov je recyklovateľných, takže môžu byť aj po skončení životnosti vozidla využité opätovne v rámci obehového hospodárstva. V celej kabíne sa nachádza celkovo až 23 litrov úložných priestorov. Sedadlá aj volant môžu byť vyhrievané a operadlo sedadla predného spolujazdca sa dá sklopiť, čím vznikne priestor na prepravu predmetov dlhých až 2,2 metra.

Renault 4 E-Tech
Foto: Renault

Aj na zadných sedadlách sa nám na prvý dojem sedelo príjemne. Sedáky nie sú položené príliš nízko, takže sme vo vozidle sedeli vzpriamene, bez neprirodzene pokrčených kolien. Využiť sme mohli malé vrecko na uloženie mobilného telefónu alebo väčšie vrecká na uloženie dokumentov či časopisov. Podobne ako originál má aj elektrický R4 rovnú podlahu. Úchyty Isofix sú ľahko prístupné a zaujal nás šedou látkou čalúnený strop so štvorcovou štruktúrou.

Dva výkony, dve batérie

Možnosti pohonu sú identické s R5. V automobilke sa tak nerozhodli profitovať z väčšieho rázvoru, ktorý potencionálne mohol priniesť možnosť integrácie väčšej batérie. Tie sú teda dve – Urban 40 kWh a Comfort 52 kWh. Verzia Comfort s dojazdom 409 km podľa WLTP, po ktorej pravdepodobne siahne väčšina zákazníkov, disponuje predným elektromotorom s výkonom 150 koní a 245 Nm, čo stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Maximálny nabíjací výkon je 100 kW, takže batéria sa nabije z 15 na 80 % v priebehu 30 minút. Malé SUV tiež podporuje nabíjanie V2L a V2G a jazdí s 11 kW palubnou nabíjačkou. Variant s menšou batériou je vybavený elektromotorom s výkonom 120 koní a má o 100 km kratší dojazd.

Renault 4 E-Tech
Foto: Renault

Spotreba a rekuperácia

R4 je naladená o niečo komfortnejšie ako hatchback R5, čo je zásluha najmä viacprvkovej zadnej nápravy. Po prvý raz za volantom elektromobilu značky Renault sme mohli vyskúšať aj jazdu s jedným pedálom, keďže rekuperácia sa dá nastaviť do takej intenzity, že po uvoľnení pedálu akcelerátora vozidlo začne okamžite spomaľovať ako pri spomaľovaní brzdovým pedálom. Celkovo je možné zvoliť jeden z troch stupňov rekuperácie. Počas úvodných jazdí sme jazdili v zmiešaných podmienkach, časť trasy zahŕňala mesto, zvyšok okresné cesty aj diaľničné úseky a počas tohto mixu nám na prístrojovej doske svietila kombinovaná spotreba na úrovni 16 kWh/100 km. Jazda na diaľnici je tichá, aerodynamický hluk minimálny a aj odhlučnenie podvozka je na pomery tejto kategórie nadštandardné.

Renault 4 E-Tech zadné sedadlá
Foto: Renault

Ceny

Na úvod predaja sú k dispozícii len verzie s pohonom predných kolies. Vďaka vyššej svetlej výške a funkcii Extended Grip upravujúcej nastavenie kontroly trakcie a ESP by si však vozidlo malo poradiť aj s komplikovanejšími scenármi mimo spevnených ciest. Renault však nedávno predstavil koncept R4 s pohonom všetkých kolies, preto očakávame, že čoskoro pribudne do ponuky aj možnosť zvoliť si túto možnosť.

Základná verzia sa na Slovensku predáva od 29 500 €, Renault 4 E-Tech s batériou Comfort range kúpite od 32 500 €. Vozidlo v nás zanechalo pozitívne prvé dojmy, má solídnu výbavu, vkusne a kvalitne vypracovaný interiér a jazda s ním bola svižná, komfortná a tichá.

PRVÁ JAZDA: Renault 4 - zosadí Golf z trónu?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článok24h Le Mans sa stalo opäť korysťou Ferrari. Robert Kubica hrdinom pretekov
Nasledujúci článokHrozí veľký problém pre Slovnaft: Za všetko môže jediné číslo
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.