Prvý rodinný Renault s motorom uloženým vpredu mal u zákazníkov úspech, pretože kvôli absencii tunela s uložením prevodovky bola podlaha v interiéri rovná. Renault pôvodnú štvorku distribuoval do viac ako 100 krajín po celom svete. Od roku 1961 do roku 1992 bolo vyrobených viac než 8 miliónov kusov. Teraz sa Renault 4 vracia v retro kabáte ako elektrický crossover do mesta aj mimo neho. Ako jazdí a čo všetko prináša, sme zisťovali na cestách v Poľsku.
Pochopiteľne, technicky vychádza z modelu Renault 5 E-Tech. Používa rovnakú podvozkovú platformu AmpR Small, ale je o 22 centimetrov dlhší ako hatchback R5. Pri pohľade spredu zaujme dôležitý detail – ide o prvé vozidlo značky Renault, ktorému svieti logo. Retro nádych majú predovšetkým koncové svetlá v tvare tabletky, teraz vylepšené o typické lesklé čierne obrysy. Ďalším historickým odkazom sú lichobežníkové okná nad zadnými kolesami medzi C a D-stĺpikom.

Štýlový parťák aj neúnavný pracant
R4 je väčším a vzpriamenejším autom ako R5. Má o 8 cm dlhší rázvor, viac miesta na zadných sedadlách aj väčší batožinový priestor (420 litrov). Pod prednou kapotou sa nachádza elektromotor, takže tento priestor sa nedá využívať napríklad na odloženie káblov ako v niektorých iných elektrických vozidlách. Po sklopení sedadiel však vznikne celkom objemný priestor s veľkosťou až 1400 litrov. Dvere batožinového priestoru sa otvárajú a zatvárajú elektricky. Samotný kufor má niekoľko praktických riešení, ktoré sú oživené šikovnými dizajnovými motívmi, ako sú napríklad gumičky po stenách na uchytenie menších predmetov s pásikmi vo farbe francúzskej trikolóry. Pod vyklápajúcou sa časťou podlahy sa nachádza subwoofer audiosystému Harman Kardon. Čo však pri nakladaní (najmä) ťažších predmetov oceníte najviac, je mimoriadne nízka nakladacia hrana vo výške len necelých 61 cm nad zemou. Ďalšou príjemnou užitočnou vlastnosťou vozidla, ktoré ho neobmedzuje výlučne len na nejaké mestské jazdenie, ale pokojne ho môžete využívať aj na jazdy na chatu či záhradu, je možnosť dokúpenia ťažného zariadenia. S ním potom možno ťahať prívesný vozík s hmotnosťou do 750 kg.

Funky interiér
Obe vozidlá majú veľmi podobný interiér, ktorý sa vyznačuje použitím množstva mäkkých a na dotyk príjemných materiálov. Na palubnej doske pred spolujazdcom svieti logo Renault 4 a aj tu nájdete milý detail v podobe odnímateľného držiaku na bagety. Multimediálny systém R link má v sebe integrované služby od Google vrátane plánovania ciest so zastávkami na nabíjanie, ak to situácia vyžaduje. Manažment batérie si podľa týchto údajov dokáže batériu predhriať, takže keď prídete na nabíjaciu stanicu, do batérie môže rýchlejšie prúdiť čo možno najvyšší nabíjací výkon. V tomto segmente vozidiel zďaleka zatiaľ nejde o štandard.

Súčasťou infotainmentu je aj hlasový asistent s Chat GPT. Klimatizácia si ponechala samostatný panel na ovládanie pod horizontálne uloženou obrazovkou. Voľné priestory na stredovom tuneli sa dajú vyplniť dizajnovými odnímateľnými schránkami, ktoré sa dajú navoliť pri konfigurácii vozidla a ktoré sú vyrábané na 3D tlačiarni. Mnohé komponenty sú vyrobené z recyklovaných materiálov, ale na ich kvalite to nie je poznať. Mimochodom, až 88,6 % všetkých komponentov je recyklovateľných, takže môžu byť aj po skončení životnosti vozidla využité opätovne v rámci obehového hospodárstva. V celej kabíne sa nachádza celkovo až 23 litrov úložných priestorov. Sedadlá aj volant môžu byť vyhrievané a operadlo sedadla predného spolujazdca sa dá sklopiť, čím vznikne priestor na prepravu predmetov dlhých až 2,2 metra.

Aj na zadných sedadlách sa nám na prvý dojem sedelo príjemne. Sedáky nie sú položené príliš nízko, takže sme vo vozidle sedeli vzpriamene, bez neprirodzene pokrčených kolien. Využiť sme mohli malé vrecko na uloženie mobilného telefónu alebo väčšie vrecká na uloženie dokumentov či časopisov. Podobne ako originál má aj elektrický R4 rovnú podlahu. Úchyty Isofix sú ľahko prístupné a zaujal nás šedou látkou čalúnený strop so štvorcovou štruktúrou.
Dva výkony, dve batérie
Možnosti pohonu sú identické s R5. V automobilke sa tak nerozhodli profitovať z väčšieho rázvoru, ktorý potencionálne mohol priniesť možnosť integrácie väčšej batérie. Tie sú teda dve – Urban 40 kWh a Comfort 52 kWh. Verzia Comfort s dojazdom 409 km podľa WLTP, po ktorej pravdepodobne siahne väčšina zákazníkov, disponuje predným elektromotorom s výkonom 150 koní a 245 Nm, čo stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Maximálny nabíjací výkon je 100 kW, takže batéria sa nabije z 15 na 80 % v priebehu 30 minút. Malé SUV tiež podporuje nabíjanie V2L a V2G a jazdí s 11 kW palubnou nabíjačkou. Variant s menšou batériou je vybavený elektromotorom s výkonom 120 koní a má o 100 km kratší dojazd.

Spotreba a rekuperácia
R4 je naladená o niečo komfortnejšie ako hatchback R5, čo je zásluha najmä viacprvkovej zadnej nápravy. Po prvý raz za volantom elektromobilu značky Renault sme mohli vyskúšať aj jazdu s jedným pedálom, keďže rekuperácia sa dá nastaviť do takej intenzity, že po uvoľnení pedálu akcelerátora vozidlo začne okamžite spomaľovať ako pri spomaľovaní brzdovým pedálom. Celkovo je možné zvoliť jeden z troch stupňov rekuperácie. Počas úvodných jazdí sme jazdili v zmiešaných podmienkach, časť trasy zahŕňala mesto, zvyšok okresné cesty aj diaľničné úseky a počas tohto mixu nám na prístrojovej doske svietila kombinovaná spotreba na úrovni 16 kWh/100 km. Jazda na diaľnici je tichá, aerodynamický hluk minimálny a aj odhlučnenie podvozka je na pomery tejto kategórie nadštandardné.

Ceny
Na úvod predaja sú k dispozícii len verzie s pohonom predných kolies. Vďaka vyššej svetlej výške a funkcii Extended Grip upravujúcej nastavenie kontroly trakcie a ESP by si však vozidlo malo poradiť aj s komplikovanejšími scenármi mimo spevnených ciest. Renault však nedávno predstavil koncept R4 s pohonom všetkých kolies, preto očakávame, že čoskoro pribudne do ponuky aj možnosť zvoliť si túto možnosť.
Základná verzia sa na Slovensku predáva od 29 500 €, Renault 4 E-Tech s batériou Comfort range kúpite od 32 500 €. Vozidlo v nás zanechalo pozitívne prvé dojmy, má solídnu výbavu, vkusne a kvalitne vypracovaný interiér a jazda s ním bola svižná, komfortná a tichá.