Domov SPRÁVY News Najlacnejší plugin na Slovensku má dojazd cez 1000 km a je skvelý

Najlacnejší plugin na Slovensku má dojazd cez 1000 km a je skvelý

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

Slovensko sa stalo jednou z prvých európskych krajín, kde čínska automobilka BYD (Build Your Dreams) predstavila svoj najnovší model Seal 5 DM-i. Ide o plug-in hybrid s klasickou trojpriestorovou karosériou typu sedan, ktorý kombinuje atraktívnu cenu, moderné technológie a mimoriadne nízke prevádzkové náklady.

BYD Seal 5 DM-i využíva technológiu Super DM, ktorú automobilka zdokonaľuje už od roku 2008. Práve vtedy uviedla na trh vôbec prvé plug-in hybridné vozidlo na svete – F3DM. Základom pohonného systému súčasného modelu Seal 5 DM-i je kombinácia benzínového štvorvalca s objemom 1,5 litra a elektromotora, pričom systém môže fungovať ako sériový aj paralelný hybrid. Spaľovací motor tak dokáže generovať energiu pre batériu alebo priamo poháňať predné kolesá, pričom bol od začiatku vyvíjaný pre potreby nového plug-in hybridu. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy je 156 kW, teda 212 koní.

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

Viac ako 1000 km na jedno nabitie a natankovanie

Vozidlo je vybavené batériou s kapacitou 18,3 kWh, čo umožňuje čisto elektrický dojazd približne 100 km. V meste to môže byť aj viac, pretože počas prvej krátkej testovacej jazdy sme jazdili s priemernou spotrebou energie nižšou ako 16 kWh. V kombinovanom režime je deklarovaný celkový dojazd až 1050 km. Pri vybitej batérii udáva BYD spotrebu benzínu iba 4,8 l/100 km, čo z modelu Seal 5 DM-i robí ideálne riešenie pre každodenné dochádzanie aj dlhšie cesty.

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

So zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximálnou rýchlosťou 180 km/h sa nestratí ani na diaľnici. Aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu 0,29, full LED svetlá, otočný 12,8-palcový displej infotainmentu či čalúnenie zo syntetickej kože dopĺňajú moderný vzhľad aj funkčnosť.

Rozumné rozmery, praktický kufor

S dĺžkou 4780 mm a rázvorom 2718 mm patrí BYD Seal 5 DM-i na hranicu C a D segmentu. Ponúka pohodlné sedenie pre päť osôb. Hoci štandardom je strešné okno nad hlavami predných cestujúcich, vzadu sa na strope nachádza vykrojenie pre hlavy zadných pasažierov, takže aj vyššie osoby si tu nájdu dostatok komfortu. Batožinový priestor má základný objem 508 litrov, čím sa vozidlo radí medzi špičku segmentu. Po sklopení sedadiel narastie na 1295 litrov. Keďže ide o sedan, treba, samozrejme, počítať s menším vstupným otvorom.

Foto: BYD

Vo výbave nechýba ani otváranie vozidla cez NFC kartu, ktorú je možné prepojiť aj s mobilnou aplikáciou a umožniť tak vstup do vozidla aj iným osobám, napríklad rodinným príslušníkom. Prítomné tu je tiež hlasové ovládanie rôznych palubných funkcií. To zatiaľ reaguje len v anglickom jazyku, ale zástupcovia značky uviedli, že už do konca tohto roka bude systém komunikovať aj v slovenčine a češtine. Zákazníci, ktorí by si vozidlo kúpili pred touto aktualizáciou, si systém môžu aktualizovať dodatočne. Vozidlo je vybavené palubnou nabíjačkou s maximálnym výkonom 6,6 kW. Nechýba ani funkcia V2L s výkonom do 3,3 kW. Konektor na rýchle DC nabíjanie tu chýba.

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

Dve verzie, lákavé ceny

BYD Seal 5 DM-i ukazuje, v akých cestách sa môžu na Slovensku predávať čínske vozidlá, keď nie sú zaťažené vysokými clami. Keďže ide o plug-in hybrid, clá sa na vozidlo nevzťahujú. BYD Seal 5 DM-i je dostupný v dvoch výbavách – Comfort (28 990 €) a Design (30 990 €). Tým sa stáva najdostupnejším plug-in hybridom na našom trhu. Má pritom v sebe zakomponovanú relatívne veľkú batériu, akú ešte nemajú ani niektoré prémiovejšie SUV. Značku BYD na Slovensku zastupuje spoločnosť Auto Impex, pričom predaj prebieha aktuálne na dvoch miestach v Bratislave – v Auparku a na Rožňavskej ulici, kde vzniká nový showroom s kapacitou ôsmich vozidiel a moderným servisným zázemím.

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

Výroba v Maďarsku ešte tento rok

Počas prezentácie sme mali možnosť sa porozprávať s Penny Peng, marketing & PR riaditeľkou BYD Europe. Peng uviedla, že značka chce v Európe expandovať postupne, pričom dôraz kladie na zákaznícku skúsenosť a technológie. „Nie sme len automobilkou, sme technologickou spoločnosťou. BYD ovláda celý reťazec – od vývoja batérií, elektromotorov, až po softvér a riadiace jednotky. Vďaka tomu vieme zabezpečiť nielen efektívnosť, ale aj kvalitu a spoľahlivosť našich áut,“ zdôraznila. Zároveň potvrdila, že BYD plánuje do konca roka 2025 spustiť výrobu v Maďarsku a rozširovať sieť predajní a servisných partnerov po celej Európe. Spoliehať sa pritom bude na lokálnych distribútorov, ktorým dôveruje, pretože najlepšie poznajú problematiku miestneho trhu.

BYD Seal 5 DM-i
Foto: BYD

BYD nechce konkurovať tradičným značkám, ale vo svojej vízii sa pozerá dopredu, kde trhový podiel elektrifikovaných vozidiel bude rásť. Podľa nej je práve model Seal 5 DM-i ukážkou toho, ako ďaleko sa plug-in hybridy posunuli. „Mnohí vodiči ešte stále vnímajú hybridy ako drahé a málo efektívne. Naša technológia Super DM však ponúka viac ako 100 km elektrického dojazdu, nízku spotrebu a pritom zachováva komfort aj pri dlhých jazdách. V krajinách, kde sme technológiu uviedli, tvorí až 60 – 70 % predajov. To ukazuje, že zákazníci chcú kombináciu elektriny a nezávislosti.

Globálny líder v predaji elektrifikovaných vozidiel

BYD v roku 2024 predal 3,7 milióna vozidiel a dosiahol tržby vo výške viac ako 101 miliárd eur. Za prvý kvartál tohto roka eviduje BYD tržby vo výške 22 miliárd eur. Spoločnosť vo svojich radoch zamestnáva viac než 100-tisíc inžinierov zaoberajúcich sa inováciami a vývojom nových technológií. Automobilka je tak schopná veľmi rýchlo vyvíjať inovácie. Medzi kľúčové patrí napríklad aj nabíjacia stanica s maximálnym výkonom až 1000 kW. Spoločnosť ju plánuje inštalovať aj na európskych cestách. V súčasnosti každé piate vozidlo s plne elektrických alebo plug-in hybridným pohonom, ktoré sa predá na svetovom trhu, nesie logo BYD.

Foto: BYD

BYD Seal 5 DM-i nie je len ďalší plug-in hybrid. Je to ambiciózny pokus o redefinovanie segmentu cenovo dostupných vozidiel s nízkymi emisiami. V kombinácii s čoraz hustejšou infraštruktúrou BYD v Európe a lokálnou výrobou v dohľadnej dobe môže ísť o zásadného hráča aj na slovenskom trhu. Je to tiež príležitosť, ako sa voziť v modernom vozidle s najnovšími technológiami, vysokou mierou bezpečnosti, dynamiky a nízkymi prevádzkovými nákladmi.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPrvá jazda s Elroq RS: Toto je budúcnosť športových Škodoviek?
Nasledujúci článokPolícia začala používať 55 nových neoznačených vozidiel Kia Ceed
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.