Spoločnosť Robinson Helicopter Company oznámila začiatok vývoja plne elektrickej verzie svojho päťmiestneho modelu R66. Projekt vzniká v spolupráci s americkou firmou magniX, ktorá sa venuje elektrickému pohonu v letectve. Cieľom je vytvoriť funkčný prototyp určený na letové testy, ktorý by mal vzlietnuť koncom roka 2026, upozorňuje autoevolution.
V súčasnosti je model R66 poháňaný turbohriadeľovým motorom Rolls Royce RR300. Ten zabezpečuje maximálnu rýchlosť približne 200 kilometrov za hodinu a dolet do 650 kilometrov. Od svojho uvedenia na trh v roku 2007 sa predalo viac než 1500 kusov, pričom sa využívajú najmä v civilnej prevádzke a v bezpečnostných zložkách.

Použitie elektromotorov HeliStorm a batérií Samson
Nová verzia modelu R66 bude využívať technológiu HeliStorm a batériový systém Samson. Elektromotory HeliStorm boli predstavené v marci 2025 a sú navrhnuté špeciálne pre rotorové lietadlá. Konštrukcia motorov umožňuje stabilnú prevádzku v rozsahu 6 000 až 7 000 otáčok za minútu. Motory sú ľahšie než bežne používané turbíny a umožňujú prispôsobenie výkonu podľa potreby konkrétnej aplikácie.

Batérie typu Samson boli navrhnuté pre použitie v letectve. Zatiaľ predstavený model Samson300 má energetickú hustotu 300 Wh/kg. Obsahuje integrovaný systém distribúcie energie aj výkonovú elektroniku. Batériový systém je modulárny a vymeniteľný, čo umožňuje jeho flexibilné nasadenie v prevádzke.
Podrobné technické špecifikácie, vrátane výkonu motorov a kapacity batérií v prípade R66 zatiaľ neboli zverejnené.
Predchádzajúce projekty Robinson Helicopter Company
Spolupráca medzi Robinson Helicopter Company a magniX nie je nová. V roku 2022 realizovali prvý let elektrického modelu R44. V marci 2025 nasledoval ďalší let modelu R44, tentoraz so systémom vodíkovo elektrického pohonu. Skúsenosti z týchto projektov slúžia ako základ pre vývoj elektrickej verzie R66.

Zatiaľ nebolo oznámené, či má byť výsledný produkt určený na komerčné využitie alebo zostane v štádiu prototypu. Vývoj bude pravdepodobne prebiehať paralelne s testovacím a certifikačným procesom. Cieľom je overiť uskutočniteľnosť elektrického pohonu v kategórii ľahkých vrtuľníkov a vytvoriť základ pre budúce aplikácie v oblasti letectva s nulovými emisiami.
S ohľadom na aktuálne parametre dostupných batérií a limity energetickej hustoty je pravdepodobné, že prvé elektrické vrtuľníky budú určené najmä na krátke lety alebo výcvik. Projekt však môže priniesť nové poznatky v oblasti distribúcie energie, tepelného manažmentu a integrácie elektrických systémov do existujúcich leteckých platforiem.