Zatiaľ čo nové radary mohli fungovať už roky, stále nevieme ani to, kedy presne pribudnú na slovenské cesty. Nepoznáme ani len ich dodávateľa. Verejné obstarávanie naberá časový sklz a situácia sa skomplikovala, informuje TA3.
Pôvodné plány štátu počítali s tým, že nové radary – konkrétne takmer 300 kusov – zaplavia krajinu. Mali pribudnúť v rámci diaľnic, ale aj obcí či miest. V skutočnosti sa však stále z pohľadu motoristov nič v praxi neudialo – nové radary by ste hľadali na Slovensku len márne.
„Proces verejného obstarávania stále prebieha. Verejné obstarávanie je v rámci štandardného postupu na kontrole na Úrade pre verejné obstarávanie,“ cituje televízia TA3 stanovisko ministerstva vnútra.
Hrozí problém kvôli termínom EÚ
Tender v hodnote 65 miliónov eur sa možno vôbec nestihne. To by predstavovalo problém práve z hľadiska financovania. Slovensko sa totiž spolieha na to, že zhruba polovicu zo spomenutej sumy nám mal preplatiť Brusel.

Ak sa tak má stať, musí štát finálne vybrať dodávateľa do konca decembra 2025 a zároveň musí systém začať fungovať najneskôr v polovici roka 2026.
Opozícia obviňuje ministerstvo vnútra z amatérskeho prístupu. Rezort vnútra sa bráni: „Ministerstvo vnútra nemá možnosť ani oprávnenie určovať lehoty konania alebo zrýchľovať procesné úkony Úradu pre verejné obstarávanie, pričom pri výkone poskytuje maximálnu súčinnosť.“
Pôvodné verejné obstarávanie na nové radary štát stopol. Ministrovi vnútra Matúšovi Šutajovi Eštokovi sa nepáčili podmienky verejného obstarávania. Vraj ich stanovili nesprávne. Štát medzitým stále počíta s tým, že nové radary stihne nainštalovať: „Inštalácia a plná funkčnosť 279 zariadení na odhaľovanie porušení pravidiel cestnej premávky je plánovaná najneskôr do konca júna 2026.“

V zahraničí štandard, u nás chýbajú
Medializované informácie naznačujú, že verejné obstarávanie vzbudilo záujem u šiestich firiem, ktoré sa rozhodli zúčastniť. Slovensko nateraz stále zostáva jednou z mála krajín regiónu, kde by ste márne hľadali stacionárne radary, ktoré automaticky merajú rýchlosť a posielajú pokuty poštou cestným pirátom.
Samozrejme, mnohým vodičom to zrejme neprekáža, no z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky sa meranie rýchlosti či kontrola dodržiavania červenej na križovatkách automatickým spôsobom v zahraničí dávno osvedčili. Takéto zariadenia uľahčia prácu polícii, ktorá sa môže venovať iným úlohám.