Domov SPRÁVY Elektromobilita Nestojte vedľa rýchlonabíjačiek, varujú vedci v novej štúdii

Nestojte vedľa rýchlonabíjačiek, varujú vedci v novej štúdii

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tím vedený výskumníkmi z Kalifornskej univerzity z Los Angeles (UCLA) zistil, že hladiny jemných častíc vo vzduchu v blízkosti rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily sú výrazne vyššie ako hladiny namerané v mestských lokalitách bez rýchlonabíjacích staníc.

Výskumníci z UCLA Fielding a UCLA Samueli School of Engineering publikovali svoje zistenia v štúdii s názvom Emisie jemných častíc z rýchlonabíjacích staníc pre elektrické vozidlá v júlovom vydaní časopisu Environment International. Vystavenie jemným časticiam môže pre prispieť k zdravotným problémom a pre ľudí s existujúcimi zdravotnými problémami alebo zvýšenou citlivosťou sú riziká ešte väčšie,“ uviedol  Michael Jerrett, profesor na Katedre environmentálnych zdravotných vied na UCLA Fielding a spoluautor štúdie. „Pretože tieto častice sú také malé, môžu sa dostať hlboko do pľúc a dokonca vstúpiť do krvného obehu, čo môže viesť k vážnym problémom, ako sú srdcové alebo pľúcne ochorenia.

Študijný tím skúmal kvalitu ovzdušia na 50 rýchlonabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom v 47 lokalitách Los Angeles. Na porovnávacie účely výskumníci odobrali vzorky kvality ovzdušia aj na čerpacích staniciach a iných typoch mestských lokalít bez rýchlonabíjacích staníc počas rovnakého obdobia odberu vzoriek.

Výskumníci kontrolovali potenciálne nebezpečné častice vo vzduchu, známe ako PM 2,5, ktoré merajú na šírku približne 2,5 mikrometra alebo menej – čo je asi 30-krát menej ako ľudský vlas. Na nabíjacích staniciach sa denné koncentrácie pohybovali od 7,3 do 39,0 mikrogramov na meter kubický, zatiaľ čo rovnaká analýza v mestských lokalitách bez rýchlonabíjacích staníc zistila koncentrácie iba 3,6 až 12,4 mikrogramov na meter kubický. Naše zistenia naznačujú, že tieto drobné častice pravdepodobne pochádzajú z opätovného rozptýlenia častíc okolo napájacích skríň rýchlonabíjacích staníc s jednosmerným prúdom. Tieto skrine premieňajú elektrinu zo siete na jednosmerný prúd potrebný na nabíjanie batérií elektrických vozidiel,“ povedala spoluautorka štúdie Yuan Yao. „Skrinky tiež obsahujú chladiace systémy, ktoré zabraňujú prehriatiu elektroniky, a tieto chladiace ventilátory môžu víriť prach a častice z vnútorných povrchov. Myslíme si, že to by mohol byť jeden z dôvodov zvýšených hladín znečisťujúcich látok, ktoré sme zistili.

Foto: Audi

Urobte niekoľko krokov smerom od aktívnej rýchlonabíjačky

Spomedzi všetkých štátov v USA má Kalifornia najviac rýchlonabíjacích staníc. Z celkového počtu 36 000 bolo k novembru 2023 približne 9900 práve v Kalifornii, 2 200 v Texase a 2 100 na Floride. Častice PM 2,5 však nepochádzajú zo samotných nabíjačiek, ale pravdepodobne z opotrebovania bŕzd a pneumatík, prachu a iných nečistôt a vo vzduchu ich víria výkonné chladiace ventilátory nabíjačiek, ktoré zdvíhajú častice usadené na zemi a vo vnútri nabíjačiek, uviedli vedci. Elektrifikácia dopravy je nevyhnutná pre dosiahnutie klimatických cieľov Kalifornie a infraštruktúra nabíjania elektromobilov zohráva v tejto transformácii kľúčovú úlohu,“ povedal Yifang Zhu, profesor na Katedre environmentálnych zdravotníckych vied na UCLA Fielding a hlavný autor štúdie. „Aby sme plne splnili svoje zdravotné sľuby, musíme sa zaoberať aj nezamýšľanými emisiami z rýchlonabíjacích staníc, aby sme zabezpečili, že čistá doprava skutočne znamená čistý vzduch pre všetkých.

Na základe tohto výskumu sa preto odporúča nezdržiavať sa priamo v blízkosti rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom, keď je v prevádzke. Už o niekoľko desiatok až stoviek metrov ďalej koncentrácie PM 2,5 klesajú. Hoci tento argument môže poslúžiť ako zámienka odporcov elektromobility ku kritizovaniu budovania nabíjacej infraštruktúry, Yifang Zhu dodáva: Elektromobily sú stále obrovským zlepšením oproti vozidlám so spaľovacím motorom a naše vlastné štúdie ukazujú, že elektrifikácia dopravy čistí vzduch pre všetkých. Tieto nezamýšľané emisie z rýchlych nabíjačiek by sa mali riešiť napríklad pridaním vzduchových filtrov, aby sa zabránilo redistribúcii jemných častíc.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!