Cupra Born, navrhnutá a vyvinutá v Barcelone, vyrábaná v nemeckom Zwickau, sa dodáva zákazníkom od roku 2021. Tak ako aj ostatné modely Cupra, aj Born vyzerá už na prvý pohľad agresívne, športovo a dravo. Ako jazdí testosterónovo bohatšia dvojička Volkswagenu ID.3?
Krátko pred modernizáciou, ktorá by sa mala týkať ako dizajnu, tak aj infotainmentu a mierneho zlepšenia kapacity batérie, sme ešte stihli vyskúšať súčasnú verziu. Cupra Born vyzerá stále dobre, či už ide o tvar svetlometov, zadný svetelný LED pás po celej šírke auta, ktorý opticky vozidlo rozširuje. Tak, ako ani na karosérii, ani v interiéri nechýbajú medené prvky typické pre túto značku.

Moderný a veľkorysý
Platforma MEB maximalizuje priestor a umožňuje dômyselné využitie úložného priestoru, ako je napríklad vysoká stredová konzola. Tento priestor je vyhotovený rovnakým neoprénovým materiálom ako škrupinové sedadlá, čo dodáva dizajnu väčšiu súdržnosť a zvyšuje pocit z kvality kľúčových dotykových bodov. V praxi to vyzerá tak, že Born vyzerá pri pohľade na karosériu pomerne kompaktne, ale vnútorný priestor je prekvapivo priestranný. Batožinový priestor má objem 385 litrov. Plávajúca 12-palcová dotyková obrazovka infotainmentu, ktorá je súčasťou štandardnej výbavy všetkých modelov, je naklonená smerom k vodičovi, čo umožňuje jednoduchý prístup k množstvu funkcií.

Aj mimo mesta
Odporcovia elektromobilov môžu namietať, že Born bude dobrý akurát tak do mesta. Keď si pozriete jednu z fotografií, tak dojazd je pri takmer plne nabitej batérii cez 450 kilometrov. Áno, ide o hodnotu v mestských podmienkach a nie je vôbec zlá. Pri diaľničnej jazde toľko neprejdete, ale zase tých 300 kilometrov tiež nie je úplne na zahodenie. Nabíjací výkon 170 kW nabije batériu z 20 na 80 percent za 30 minút, aj keď áno, konkurencia má už vyššie nabíjacie výkony. Toto je priemerná hodnota, ktorá ale určite neurazí a je stále veľmi dobrá. Cupra sa v rámci koncernu snaží čo najviac odlíšiť od svojich súrodencov, ako napríklad ID.3. Samozrejme, spoločné ovládacie prvky tu sú, ale Born si zachováva stále vlastnú identitu.

Čo je však podstatne dôležitejšie, ak hľadáte na trhu najlepší pomer ceny a hodnoty, Cupra Born e-Boost prekvapuje zaujímavo nastavenou cenovou politikou. Pretože elektrické autá s kapacitou batérie vyššou ako 80 kWh stoja spravidla od 50-tisíc eur a viac. Born je svetlou výnimkou, pretože už dobre vybavená základná verzia má 84 kWh batériu (využiteľných je 79 kWh) a cenu od 39 240 €. V praxi to znamená, že ide o najlacnejší nový elektromobil na Slovensku s takto veľkou batériou.

Jazda na vysokej úrovni
Born je založený na architektúre MEB koncernu Volkswagen s podperami, ktoré spájajú predné zavesenie so vzperami MacPherson a pokročilým viacprvkovým zavesením zadnej časti s cieľom optimalizovať jazdné schopnosti a maximalizovať vnútorný priestor. Jazdný komfort a ovládateľnosť zvyšuje voliteľný systém Dynamic Chassis Control, ktorý umožňuje vodičovi vyladiť nastavenie tlmičov v režimoch Range, Comfort, Performance, Individual, prípadne ešte CUPRA v modeloch e-Boost. S batériou umiestnenou v strede medzi nápravami je rozloženie hmotnosti takmer 50:50 s nízkym ťažiskom.
Cupra na nás nerobila dojem preposilovaného auta bez emócií, ako je to častokrát pri iných elektrických vozidlách. Tu je riadenie presné a tvrdé a auto reaguje okamžite na vaše pokyny. Vďaka progresívnemu elektrickému posilňovaču riadenia citlivému na rýchlosť a špecifickému tlačidlu ESC Sport (elektronická kontrola stability) poskytuje Born vynikajúcu jazdnú dynamiku. Konštruktéri sa zamerali na optimalizované ovládanie bŕzd a pocit z bŕzd, najmä pri kombinácii medzi používaním elektromotora na rekuperáciu energie a používaním trecích bŕzd.

Resumé
Je jedno, ako budete Born využívať. Či ako plnohodnotné rodinné auto, alebo ako druhé v rodine. Born je prekvapivo praktický, je mimoriadne zábavný a nabijete ho hneď, čiže táto činnosť vás nebude nijako obmedzovať. Born je stále model, za ktorým sa otočíte. Dizajn je jednoducho oblasť, v ktorej to Cupra vie a to s každým jedným modelom. Modernizácia by mu mala pridať niekoľko technických a kozmetických vylepšení, čo ocenia hlavne noví majitelia.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Cupra Born |
Motor | Elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 84 kWh |
Max. výkon | 170 kW/231 k |
Max. krútiaci moment | 310 Nm |
Dojazd | 571 km |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 322 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 809 mm |
Výška | 1 540 mm |
Rázvor náprav | 2 771 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 977 kg |
Objem batožinového priestoru | 385 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Rozmer pneumatík | 235/40 R20 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 16,2 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 19 kWh / 100 km |
Okresky: | 17,1 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 170 kW |
Doba nabíjania 0 – 100 % | 45 min |
Doba nabíjania 20 – 80 % | 28 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 33 850 eur |
Základná cena testovanej verzie | 39 240 eur |