Keď Fiat v roku 1985 predstavil model Uno Turbo i.e., málokto čakal, že z nenápadného mestského auta vznikne jedna z najzaujímavejších kapitol európskej automobilovej histórie.
Uno sa stalo symbolom ľahkosti, rýchlosti a technickej odvahy – kombinácie, ktorú si dnes pripomíname s odstupom štyroch desaťročí.

Zrodenie rýchleho malého Fiatu
Fiat Uno debutoval v roku 1980 ako náhrada za populárny model 127. Už základná verzia bola oceňovaná pre jednoduchý dizajn, úspornosť a priestranný interiér. Inžinieri Fiatu však mali väčšie ambície – vytvoriť z neho auto, ktoré dokáže konkurovať ikonám ako Peugeot 205 GTi či Renault 5 Turbo. Odpoveďou sa stal Uno Turbo i.e. (injection elettronica).
Pod kapotou nami testovanej verzie z roku 1986 sa nachádza štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,3 litra, preplňovaný turbodúchadlom IHI. O zásobovanie palivom sa stará elektronické vstrekovanie Bosch, zapaľovanie má na starosti systém Magneti Marelli. Motor dosahuje výkon približne 105 koní a krútiaci moment okolo 147 Nm pri 3 200 otáčkach za minútu.

Vďaka nízkej hmotnosti, len okolo 845 kg, pôsobí auto veľmi svižne. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá približne 8,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 200 km/h. Pohon smeruje na predné kolesá cez päťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorá má mechanický chod.

Technologická odvaha
Fiat Uno Turbo i.e. neohuroval len výkonom. Pre automobil 80. rokov išlo o technicky pokrokový model – elektronické vstrekovanie paliva, ľahké materiály, medzichladič stlačeného vzduchu a dokonca digitálny prístrojový panel v niektorých verziách.

Podvozok využíva vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu pozdĺžne ramená s torznou priečkou. Brzdy sú kotúčové na oboch nápravách, predné spravidla ventilované. Takéto riešenie dávalo vozidlu istotu aj pri rýchlej jazde a umožňovalo využiť výkon naplno bez straty stability. V roku 1989 prišla druhá generácia. Motor sa objemovo zväčšil na 1,4 litra a výkon stúpol na 118 koní. Vďaka úpravám podvozka a lepšiemu rozloženiu hmotnosti sa zlepšila stabilita aj kultivovanosť.
Interiér
Interiér modelu Fiat Uno Turbo i.e. pôsobí jednoducho a funkčne, presne v duchu 80. rokov. Fiat sa sústredil na vodiča a na to, aby všetko malo jasný účel. Palubná doska má priamu a prehľadnú architektúru, ktorá neodvádza pozornosť od jazdy. Tvar prístrojového panelu vychádza z hranatého dizajnu tej doby, no pôsobí usporiadane a prehľadne. Vodič má všetky ovládacie prvky v dosahu rúk, čo podporuje prirodzený pocit kontroly.

Použité materiály sú jednoduché, ale odolné. Tvrdšie plasty prispievajú k nízkej hmotnosti, ktorá bola pre tento model kľúčová. Sedadlá majú dobré bočné vedenie a poskytujú dostatok opory aj pri rýchlejšom prejazde zákrut.

Interiér má športový, ale nenápadný štýl. Tmavé poťahy oživujú červené detaily, ktoré pripomínajú, že ide o verziu Turbo. Všetko je spravené jednoducho a má svoj účel. Z miesta vodiča je dobrý výhľad na cestu a veľké okná púšťajú do auta dosť svetla.

Uno Turbo si zachováva prekvapivú priestrannosť. Napriek kompaktným rozmerom ponúka dostatok miesta pre posádku aj batožinu.

Dojem z jazdy
Pri teste zachovalého kusu z kolekcie ReLegends je zrejmé, že testovaný exemplár nestratil nič zo svojej vitality. Motor reaguje svižne, turbodúchadlo sa prebúdza hladko a auto pôsobí živým dojmom už v nízkych otáčkach. Riadenie bez posilovača je priame, podvozok čitateľný a celé auto dáva vodičovi dobrý pocit z jazdy. Napriek veku karosérie aj interiéru si Uno Turbo zachovalo ľahkosť a kontakt s cestou, vďaka čomu stále pôsobí ako živý a poctivý youngtimer.
Brzdy si vyžadujú trochu predvídavosti, no pri správnom dávkovaní ponúkajú dobrý účinok. Spojka aj radenie majú mechanický a priamy pocit, ktorý dobre zapadá k charakteru auta a jeho športovému prejavu. Aj po desiatkach rokov dokáže Uno Turbo priniesť autentický zážitok z jazdy, v ktorom je cítiť poctivú taliansku školu 80. rokov.

Kultový status
Uno Turbo si rýchlo získalo fanúšikov medzi mladými vodičmi aj ľuďmi, ktorí milovali rýchlu jazdu. Mnohé autá však skončili zničené po úpravách alebo nešetrnom zaobchádzaní, preto sa zachovalé kusy hľadajú čoraz ťažšie. Kto dnes narazí na pekný exemplár, má v rukách niečo výnimočné. Hodnota týchto áut pomaly stúpa a veľa zberateľov ich berie ako dobrú investíciu do budúcna.

V roku 2025 si tento model pripomína 40 rokov od svojho vzniku. Pre značku Fiat ide o symbol technického pokroku, ktorý ukázal, že aj malé auto môže ponúknuť veľký výkon, presnosť a charakter.
V roku 1985 sa chcel do testu vozidla zapojiť aj Michele Alboreto, vtedajší oficiálny jazdec Ferrari F1. Špeciálna akcia, ktorú pre neho automobilka Fiat zorganizovala na okruhu Jacarepaguá v Brazílii, sa dostala na titulné stránky novín po celom svete. Na konci testu taliansky šampión neskrýval svoje prekvapenie: „Je zábavný, citlivý a turbo vám rozbúcha srdce. S trochou vyšším výkonom by bol na trať perfektný.“ Pochvala od vodiča najslávnejšieho tímu F1 výrazne prispela k upevneniu reputácie modelu.
MUSÍTE HO MAŤ V AUTE. TENTO ROZMRAZOVAČ SKIEL FUNGUJE DO -60°C, TERAZ DOSTANETE JEDEN ZADARMO
Záver
Fiat Uno Turbo i.e. dokazuje, že aj skromné rozmery môžu skrývať veľkú osobnosť. Vďaka svojej jednoduchosti, nízkej hmotnosti a talianskej technickej odvahe sa stal autom, ktoré prežilo svoju dobu. Nie preto, že by bolo dokonalé, ale preto, že dokázalo spojiť rýchlosť, ľahkosť a čistý vodičský zážitok. Týmto ďakujeme firme ReLegends za zapožičanie vozidla na test a možnosť pripomenúť si legendu, ktorá písala históriu malých športových áut. Ak vás Fiat Uno Turbo i.e. zaujal, môžete firmu kontaktovať priamo – vozidlo je momentálne na predaj, cena je na vyžiadanie. Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke: https://www.relegends.cz/sluzby/prodej/fiat-uno-turbo-6314






































