Domov SPRÁVY News Škoda 110 R z roku 2030? Vyzerala by takto

Škoda 110 R z roku 2030? Vyzerala by takto

Škoda 110 R
Foto: Škoda

Čo keby sa Škoda rozhodla oživiť ikonické kupé, ako by vyzeralo dnes? Určite by bolo vypracované v dizajnovom jazyku Modern Solid, nieslo by črty dizajnovej štúdie Vision O a aby sme si vozidlo vedeli lepšie predstaviť, človek zo Škody sa podujal, že vozidlo rovno aj nakreslí.

Žiadny návrh umelej inteligencie stiahnutý z aplikácie za pár eur, ale prepracovaný a do detailu vyladený návrh Richarda Šveca, dizajnéra a člena tímu digitálneho modelovania v oddelení Škoda Design. Mám rád elegantné autá, páči sa mi spojenie čistých objemov s jednoduchými detailmi, čo 110 R jednoznačne spĺňa,“ hovorí Švec a dodáva: „Tiež na mňa zapôsobil presah tohto modelu do oblasti motoršportu.“ Jeho novodobá predstava o tom, ako by mohla vyzerať Škoda 110 R dnes alebo v blízkej budúcnosti, je všetko, len nie retro. „Retro cestou som sa vydávať nechcel, mojím cieľom bolo priniesť úplne novú podobu s premysleným náznakom charakteristických prvkov erka. Chcel som dosiahnuť čo najinovatívnejší vzhľad vozidla,” rozpráva Richard, ktorý tiež vysvetlil, že najdôležitejšie bolo nájsť správne objemové tvarovanie. 

Foto: Škoda

Jeho nová interpretácia odkazuje na originál elegantnými tvarmi s veľmi jednoducho riešenými plochami a minimom rušivých prvkov. Keďže ide o vozidlo s motoršportovou minulosťou, tak tu nechýbajú detaily ako rozšírené blatníky, ochranný rám v interiéri, kolesá s centrálnou maticou alebo rebrovanie v prednej časti kapoty. To je poklonou závodnému vozidlu Škoda 130 RS. Zaujímavým prvkom je nasávací otvor pod zadným okienkom, ktorý odkazuje na vstupy vzduchu k motoru u pôvodného vozidla. Aj tu by tento prvok mohol slúžiť na chladenie. Hoci Richardova novodobá 110 R je elektromobilom, aj ten musí do istej miery s chladením batérií a ďalších prvkov počítať. „Práve absencia výraznejšieho chladiaceho systému mi umožnila vytvoriť čo najčistejšie tvary a plochy konceptu,“ hovorí dizajnér.

Hi-tech prvky, aké minulosť nepoznala

Z fotografií vidieť, že Richard Švec sa nesnažil zachytiť všetky charakteristické prvky modelu 110 R a interpretovať ich do modernej formy. Sústredil sa skôr komplexne na modernizáciu témy športového kupé. Dizajnová štúdia využíva kamery namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel a nepriznáva ani hlavné svetlomety. „Tie sú schované pod krytmi, ktoré sa v prípade potreby odsunú,“ vysvetľuje. Práve svetlá sú podľa neho jedným z prvkov, ktoré prezrádzajú dobu vzniku vozidla. Snaha o prenesenie okrúhlych čelných lámp a zadných obdĺžnikových združených svietidiel do novej podoby by koncept nasmeroval na autorom nechcenú retro vlnu. Namiesto toho použil prvky, ktoré sú aj pre značku Škoda veľmi nové. „Vpredu aj vzadu som pracoval s motívom Tech-Loop, teda riešením, ktoré svetu práve predstavil koncept Škoda Vision O.“  

Foto: Škoda

Vpredu sú do panelu v kontrastnom čiernom motíve zakomponované všetky potrebné senzory aj vertikálne LED elementy, slúžiace na denné svietenie, a tiež presvetlené logo Škoda. Obdobný prvok nájdeme aj vzadu, kde sa logo osamostatnilo a tvorí výrazný prvok v zadnom paneli. Švec dizajn vozidla vytváral klasickým spôsobom – základné proporcie a tvary skicoval na papieri, celok potom ladil digitálne na počítači, v ktorom následne vytvoril aj 3D model vozidla. 

Foto: Škoda

Škoda 110 R 

Kupé Škoda 110 R vychádza zo sedanu Škoda 110. Automobilka ho vyrábala v rokoch 1970-1980 v závode v Kvasinách. Motor bol umiestnený za zadnou nápravou a cez štvorstupňovú manuálnu prevodovku poháňal zadné kolesá. Išlo o posilnenú verziu radového štvorvalca s objemom 1,1 litra a výkonom 45,6 kW. Len 880 kilogramov vážiacemu vozidlu to stačilo na maximálnu rýchlosť 145 km/h. Škoda 110 R sa stala aj základom závodných vozidiel, najprv extrémneho prototypu 200 RS a potom veľmi úspešného špeciálu 130 RS

Richard Švec a Škoda 110 R
Foto: Škoda

Dizajnér Richard Švec pochádza z rodiny, kde sa vždy v nedeľu sledovala Formula 1. Autá si kreslil od detstva a odvtedy s tým neprestal. Vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, venoval sa odboru transport dizajn. Počas štúdia získal aj stáž v Turíne v renomovanom štúdiu Italdesign. „Veľa to pre mňa znamenalo a pomohlo mi to načerpať množstvo znalostí,“ hovorí k tomu. Po návrate dokončil štúdium a od roku 2023 pôsobí v Mladej Boleslavi ako dizajnér a digitálny modelár, o rok neskôr dostal príležitosť v tíme digitálneho modelovania v oddelení Škoda Design.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!