Domov TESTY Nové vozidlá Veľký elektromobil s malou batériou za primeranú cenu. Oplatí sa?

Veľký elektromobil s malou batériou za primeranú cenu. Oplatí sa?

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vo svete elektromobily už dávno neplatí, že čím väčšia kapacita batérie a čím dlhší dojazd, tým lepšie auto. Pretože tým neúmerne rastie aj cena, no keď zvolíte elektromobil s menšou batériou a nadštandardne rýchlym nabíjaním, môže začať dávať väčší zmysel. Najmä ak jazdíte väčšinou po meste alebo na kratšie vzdialenosti.

Čo je Volkswagen ID.4?

Volkswagen ID.4 je plne elektrické SUV postavené na modulárnej koncernovej platforme MEB. Ponúka niekoľko variácii pohonu a výbavy, pričom je navrhnuté s dôrazom na priestranný interiér a moderný dizajn. Na trhu pôsobí od roku 2021 a je držiteľom titulu Svetové auto roka 2021. Dizajnovým a predovšetkým technickým faceliftom prešiel model v roku 2023. V budúcom roku sa očakáva ďalšia modernizácia, ktorá podľa slov predstaviteľov značky Volkswagen urobí z modelu ID.4 celkom iné auto a možno sa premenuje na ID.Tiguan. Súčasný model sa vyznačuje oblými líniami, dlhým rázvorom s množstvom vnútorného priestoru a krátkymi prevismi karosérie. Predné kolesá majú väčší uhol natočenia, aby sa zabezpečila dobrá manévrovateľnosť v meste aj bez technológie natáčania zadnej nápravy.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čo je Volkswagen ID.4 Pure Limited?

Volkswagen ID.4 Pure Limited je jedna z verzii VW ID.4 vybavená základnou výbavou Pure doplnená o prvky akciovej výbavy Limited so základným výkonom elektromotora a základnou batériou s využiteľnou kapacitou 52 kWh. Je to verzia určená pre motoristov, ktorí jazdia prevažne mestské alebo kratšie mimomestské trasy a nepotrebujú tak bezprostredne využívať väčší 77 kWh akumulátor. Súčasťou akciovej výbavy Limited je aj jednosmerné nabíjanie s výkonom až do 145 kW, ktoré zabezpečuje nabitie batérie z 10 na 80 % už v priebehu 25 minút. Vyšší nabíjací výkon ani nie je potrebný, keďže nabíjacích staníc s výkon viac ako 150 kW je na Slovensku zatiaľ málo.

Koľko stojí Volkswagen ID.4 Pure Limited?

So štartovacou cenou 37 990 € je Volkswagen ID.4 jedno z najdostupnejších stredne veľkých SUV na trhu s plne elektrickým pohonom. Akciová výbava Limited pridáva k výbave Pure stmavené zadné sklá, podlahové koberčeky, metalickú farbu, DC nabíjanie s výkonom 145 kW a 18-palcové disky kolies, ktoré boli v prípade nášho prevedenia zamenené za príplatkové 19-palcové kolesá Hamar. Spolu s cenovým zvýhodnením až 4 000 € klesla cena testovacieho vozidla na sumu 39 600 €. Vyskúšali sme teda verziu, ktorá je určená pre bežných vodičov a svojou rozumne poskladanou výbavou a cenovou politikou môže zaujať aj manažérov firemných flotíl.

Vyzerá lacno?

Nie. Chýbajú mu síce niektoré chrómové prvky a osvetlené logo značky, ale najmä zadné svetlá vytvárajú pekné animácie a biela metalíza mu pridáva na elegantnosti. Vďaka väčšej porcii gumy na pneumatikách (rozmery 235/55 R19) je jazda pomerne komfortná aj na rozmlátených cestách. Základná technika svetiel funguje dobre, svoj účel splní, no pokiaľ budete často jazdiť v noci, príplatok za špičkové IQ. Light svetlá dáva zmysel. Otváranie dverí je bezkľúčové (funguje iba na predných dverách), v tejto verzii však vozidlu chýba elektrické otváranie dverí batožinového priestoru. Uhol otvorenia zadných dverí je široký, takže nastupovanie je pohodlné, to isté platí aj pri manipulácii s detskou sedačkou. Pozor si treba dať len na nie úplne šťastné riešenie strechy, pretože v prípade, ak je strecha mokrá po daždi a s vozidlom zabrzdíte s otvoreným oknom, voda zo strechy sa vyleje rovno do kabíny.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Stačí 170 koní?

Vo väčšine prípadov áno. Maximum krútiaceho momentu 310 Nm máte k dispozícii prakticky kedykoľvek, takže v mestských rýchlostiach je VW ID.4 svižný. Z 0 na 50 km/h zrýchli približne za 3 sekundy, takže pripájanie z vedľajších ciest je rýchle a bezpečné. Vozidlo má pohon zadných kolies, čiže ani pri prudkej akcelerácii netrhá volantom a správanie auta má vodič neustále pod kontrolou. I pružné zrýchlenie je dostatočne svižné, aby ste na okresných cestách mohli bezpečne predbiehať pomalšie idúce vozidlá. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 160 km/h.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Akú má spotrebu?

Spotreba energie by mohla byť aj nižšia. V rámci modernizácie Volkswagen prepracoval pohonné jednotky s vyšším výkonom, no tento základný elektromotor zostal bez zmeny. Takže napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti (kvôli zabudovaniu väčších batérií) dokážu výkonnejšie verzie jazdiť o niečo úspornejšie. V kombinovanom jazdnom cykle sme dosiahli spotrebu 17,8 kWh/100. Na rovnakej trase mala Cupra Tavascan s väčšou, 77 kWh batériou a silnejším elektromotorom (286 k), takisto s pohonom zadných kolies, spotrebu rovných 17 kWh/100 km. V meste sme jazdili so spotrebou 15,5 kWh/100 km, pri využití mestských obchvatov vzrástla spotreba na 18,9 kWh/100 km. Na diaľnici sa spotreba energie pri rýchlosti 130 km/h pohybovala na úrovni 22-23 kWh/100 km.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ako rýchlo sa nabíja?

Čo sa týka rýchlosti nabíjania, Volkswagenu ID.4 prakticky nie je čo vyčítať. Vzhľadom na menšiu kapacitu batérie je maximálny nabíjací výkon 145 kW nadštandardný. Z 10 na 80 % sa batéria nabije za 25 minút a z 15 na 90 % za 31 minút. Plusový bod má tiež za 11 kW palubnú nabíjačku, takže aj na nabíjačke so striedavým prúdom sa batéria nabije za necelých 5 hodín. V prípade, ak budete nabíjať v práci, vozidlo budete mať nabité už do obednej prestávky. Prítomná tu je aj funkcia manuálneho predohrevu batérie, ktorá v priebehu 25 minút pripraví batériu na čo najrýchlejšie nabíjanie.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zvládne prejsť deklarovaných 360 kilometrov?

V ideálnom svete pravdepodobne áno, ale v teplotách okolo 15 stupňov Celzia v prevádzke s kombináciou mestských ulíc a obchvatov prešli len okolo 220 kilometrov. Na diaľnici to bude ešte trochu menej, pretože diaľničná spotreba presiahla 20 kWh/100 km. Pri bežných každodenných potrebách to však nie je prekážka a celý týždeň zvládnete jazdiť s jedným alebo dvoma nabíjaniami. Vozidlo tak dokážu bez problémov využiť aj motoristi, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma alebo v práci.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ako sa s ním cestuje?

Príjemne. Z vozidla je výborný výhľad, v chladnejšom počasí určite oceníte vyhrievanie predných sedadiel i vyhrievanie čelného skla. Jazda je komfortná, ale pohyby karosérie si ID.4 stráži, takže po ceste nepláva. V nízkych rýchlostiach je tichá, no na diaľnici existujú na trhu aj elektromobily, ktoré prenášajú do kabíny menej aerodynamického hluku. Páči sa nám aktivovanie auta stlačením brzdy, vyraziť vpred tak môžete prakticky ihneď po nasadnutí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Je vhodný pre rodinu?

Áno, Volkswagen ID.4 poskytuje na každom sedadle nadštandardný priestor porovnateľný napríklad s modelom Škoda Kodiaq. Úchyty Isofix sa nachádzajú nielen na krajných zadných sedadlách, ale aj na sedadle spolujazdca vpredu. Prostredné sedadlo vzadu je na pomery tohto segmentu široké a vďaka absencii stredového tunela a teda rovnej podlahe sa tu pohodlne zvezie aj piaty cestujúci. Pasažieri vzadu môžu využiť dva USB-C porty, samostatné výduchy klimatizácie, malé vešiačiky na B-stĺpiku či mohutnú lakťovú opierku s integrovanými držiakmi na nápoje. Sedáky sedadiel sú veľkorysé a takisto sa pohodlne dajú uložiť chodidlá pod predné sedadlá. Rodičia určite ocenia aj silné svetlo v stropných lampičkách, vďaka čomu aj v noci nájdu všetky zatúlané veci svojich drobcov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Koľko vecí sa zmestí do kufra?

Veľa, batožinový priestor má základný objem až 543 litrov a má pravidelný tvar. Pod podlahou sa nachádza ešte schránka na uloženie povinnej výbavy a nabíjacieho káblu, keďže priestor pod prednou kapotou tu nie je vytvorený. Počítať treba s absenciou rezervného kolesa. Nachádza sa tu aj 12V elektrická zásuvka a dva jednoduché vešiaky. Zadné sedadlá sa nedajú sklápať z kufra, ale je tu prítomný stredový otvor na prepravu dlhých predmetov. Aj batožinový priestor je dobre osvetlený, svetelné body sa tu nachádzajú na oboch stenách.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Akú má výbavu?

Vo Volkswagene ID.4 Pure Limited nájdete všetko, čo potrebujete, dokonca aj niečo navyše. Vozidlo je vybavené 2-zónovou automatickou klimatizáciou, adaptívnym tempomatom, vyhrievanými prednými sedadlami, vyhrievaným vencom volantu, zadnou parkovacou kamerou, parkovacími senzormi na oboch koncoch auta, automatickým parkovacím režimom, navigáciou, bezdrôtovým nabíjaním telefónu či 30-farebným ambientným podsvietením interiéru.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Má nejaké problémové miesta?

Volkswagen ID.4 je prakticky od začiatku kritizovaný za kostrbaté tlačidlá na volante a ovládanie klimatizácie cez dotykovú lištu, resp. prostredníctvom stredového displeja. Dá sa na to zvyknúť, ale v budúcich modeloch sa Volkswagen pravdepodobne vráti k typickým fyzickým tlačidlám. To isté platí o ovládaní zadných okien, keďže na paneli dverí sa nachádzajú iba dva spínače a samostatným tlačidlom sa preklikávate medzi ovládaním predných a zadných okien. Takisto nám chýbala funkcia obojsmerného nabíjania V2L, ktorá je dostupné len pre modely s väčšou kapacitou batérie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Najväčším problém ID.4 však bude zrejme v budúcnosti rýchly prepad hodnoty. Trojročné vozidlá s nájazdom do 100 000 km sa na našom sekundárnom trhu predávajú za okolo 20 000 €, čo znamená prepad hodnoty o viac než 50 %. Degradácie batérie sa pritom netreba báť, nezávislé testy ukázali, že aj po najazdení viac ako 160 000 km si batérie vozidiel radu ID zachovávajú kapacitu viac ako 85 %.

Ceny VW ID.4 52 kWh Pure na sekundárnom trhu
Rok výroby Počet najazdených km Cena v inzeráte
2021 42 000 22 000 €
2021 87 000 20 800 €
2022 75 000 20 000 €
2021 40 000 24 500 €

 

Predajca jazdených vozidiel AAA AUTO v prípade elektrických vozidiel uvádza vždy aj zdravie batérie (SoC). V čase písania tohto článku mal v ponuke jeden starší jazdený kúsok z roku 2021 so 42 600 najazdenými kilometrami, pri ktorom bolo uvedené zdravie batérie na úrovni 89 %.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aké iné verzie ID.4 ešte existujú?

Pure Limited s 52 kWh batériou je základ, v cenníku potom nájdete už iba drahšie verzie vybavené 77 kWh batériou s dlhším dojazdom (až do 553 km), ktoré nesú označenie Pro. Tie takisto disponujú jedným elektromotorom s pohonom zadných kolies, ale k dispozícii je aj prevedenia 4Motion s dvoma motormi a pohonom všetkých kolies. Najvýkonnejším modelom je verzia GTX s výkonom 340 koní a batériou s kapacitou 79 kWh.

Mám si ho kúpiť?

Áno, ak počas roka robíte dlhé trasy len zriedka, dáva základné prevedenie ID.4 Pure Limited väčší zmysel. Ušetríte niekoľko tisíc, no stále dostanete dynamické vozidlo so stabilnými a sebavedomými jazdnými vlastnosťami, ktoré sa príjemne ovláda a ponúka veľa využiteľného priestoru, takže sa s ním dobre žije. Ak hľadáte ten najlepší elektrický Volkswagen, musíte sa začať obzerať po ID.7, ale pokiaľ inklinujete viac k vozidlám s karosériou SUV, ani v ID.4 nebudete sklamaní.

Porovnanie s konkurenciou
Model VW ID.4 Pure Limited Ford Explorer Hyundai IONIQ 5 Family Nissan Ariya Engage Toyota bZ4X Comfort
Dĺžka (mm) 4584 4468 4655 4595 4690
Šírka (mm) 1852 1871 1890 1850 1860
Výška (mm) 1616 1630 1605 1660 1650
Rázvor (mm) 2771 2767 3000 2775 2850
Kufor (l) 543 536 520 + 57 468 452
Batéria (kWh) 52 52 63 63 64
Nabíjací výkon (kW) 145 145 350 130 150
Dojazd WLTP (km) 361 384 440 398 436
Výkon (k) 170 170 170 214 204
Krútiaci moment (Nm) 310 310 350 300 265
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,0 8,7 8,5 7,5 7,5
Spotreba (kWh/100 km) 16,6 15,5 15,6 17,8 16,9
Cena (€) 38 990 35 990 46 590 41 490 38 990

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!