Domov SPRÁVY Doprava Krajiny EÚ menia rýchlosti na diaľniciach, prekvapivý trend pokračuje

Krajiny EÚ menia rýchlosti na diaľniciach, prekvapivý trend pokračuje

rýchlosť na diaľnici
Foto: ADAC

Diskusia o maximálnej povolenej rýchlosti prebieha v mnohých krajinách Európy. Kým u nás zostáva v platnosti dlhé roky diaľničný limit 130 km/h, iné štáty zvyšujú rýchlosti na diaľniciach napriek stupňujúcemu sa úsiliu ekoaktivistov spomaliť autá.

Aj keď neprestávajúci tlak na znižovanie emisií by skôr napovedal tomu, že na diaľniciach v Európe budeme jazdiť pomalšie, v praxi sa často deje pravý opak.

Napríklad Česká republika najnovšie spúšťa pilotný projekt so zvýšeným rýchlostným limitom 150 km/h. Ako prvú testovaciu trasu zvolili zhruba 60 km dlhý úsek diaľnice D3 medzi mestami Tábor a České Budějovice, píše web novinky.cz.

Vyššiu rýchlosť povolia len pri dobrom počasí a suchej vozovke. Vodičov budú o nej informovať špeciálne informačné tabule ovládané na diaľku. Českí susedia chcú postupne zrýchliť aj ďalšie diaľničné úseky, napríklad na D1 (Ostrava – Přerov) či D11 (Kolín – Hradec Králové). Ak sa experiment osvedčí, zvýšená rýchlosť sa má do budúcna týkať ďalších nových, resp. zrekonštruovaných diaľnic.

diaľnica v Slovinsku
Ilustračná fotka, zdroj: data.si

Holandsko: Zvýšenie na 130 km/h, ale nie všade

V Holandsku platil od roku 2020 prísny limit 100 km/h počas denných hodín od 6:00 do 19:00. Opatrenie malo znížiť emisie. Od roku 2025 však vláda povolila návrat k rýchlostnému limitu 130 km/h na niektorých trasách ako napríklad na diaľnici A7 pri prejazde cez 32 km dlhú hrádzu Afsluitdijk, na časti diaľnice A7 pri Winschotene a takisto na úseku A6 pri Lelystade.

Holanďania stále vyhodnocujú, ktoré ďalšie diaľničné úseky dostanú vyššiu maximálnu rýchlosť. Vláda odkázala, že hľadá kompromis medzi ekológiou a plynulosťou premávky, informuje nemecké motoristické združenie ADAC.

Nemecko drží status quo, Taliansko stoplo plány

Ako ďalšiu krajinu, v ktorej sa často diskutuje o rýchlosti na diaľniciach, musíme spomenúť Nemecko. Vo všeobecnosti tam na rýchlych cestách neplatí žiadne rýchlostné obmedzenie, takže na veľkej časti diaľničnej siete môžete šoférovať tak rýchlo, ako uznáte za vhodné – pokojne aj 200 kilometrov za hodinu.

V praxi však Nemci limitujú najvyššiu povolenú rýchlosť na mnohých rizikových úsekoch dopravným značením. Často stanovujú takýto limit na 120 kilometrov za hodinu.

neobmedzená rýchlosť na diaľnici v Nemecku

Talianska vláda zase zvažovala zvýšenie limitu na 150 km/h na trojprúdových diaľniciach, no tieto plány nakoniec padli. Na väčšine ciest zostáva maximálna rýchlosť 130 km/h. V krajine reguluje rýchlosť takmer vždy príslušné dopravné značenie – buď v statickej, alebo dynamickej podobe.

Ako ukazujú aj vyššie spomenuté príklady, rýchlostné limity v Európe a okolí sa postupne menia. Zatiaľ čo Nemecko stále odoláva všeobecnému rýchlostnému limitu, ďalšie krajiny EÚ sa pokúšajú uvoľniť pravidlá a testujú vyššie rýchlosti. Pre vodičov to znamená jediné – pred cestou si vždy overte aktuálne pravidlá, pretože rozdiel medzi 100 a 150 km/h môže byť otázkou vysokej pokuty aj bezpečnosti.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!