Testovacie a technologické centrum spoločnosti Mercedes-Benz v nemeckom meste Immendingen s rozlohou 520 hektárov kombinuje viac ako 30 testovacích modulov, 86 kilometrov ciest a 256 zákrut.
Terén replikuje skutočný svet dopravy v rôznych variantoch: od zložitých veľkomestských križovatiek po horské priesmyky s prevýšením takmer 180 metrov, od ciest s nekvalitným povrchom a dlažobnými kockami až po rýchlostné komunikácie a nespevnené cesty v teréne. Sú tu aj trasy, ktoré replikujú povrch vozoviek a dopravné značenie v európskych krajinách, ale kopírujú aj cestné komunikácie a vodorovné dopravné značenie z USA, Číny alebo Japonska. V rôznych testovacích programoch môže byť na cestách súčasne až 400 vozidiel. Nachádzajú sa tu aj špeciálne trasy so sklonom od 30 do 100 percent. Aby bolo možné testovať správanie senzorov testovacích vozidiel značky Mercedes-Benz aj pri zamračenej oblohe alebo za súmraku, majú v Immendingene, ktoré je od sídla spoločnosti v Stuttgarte vzdialené cca 60 minút autom, umelé slnko. Podobné mobilné vysokovýkonné reflektory sa inak používajú na arktických lodiach na hľadanie ľadovcov. Pomocou špeciálnych zariadení je možné vytvoriť aj hustý dážď a vodnú triešť.

Ihrisko za 400 miliónov
Mercedes-Benz začal budovať toto gigantické testovacie centrum pred približne 10 rokmi. Do výstavby areálu po bývalej nemeckej vojenskej základni tu spoločnosť investovala 200 miliónov eur a od otvorenia sa do rozšírenia lokality investovalo ďalších 200 miliónov. Približne 80 percent testovacích jázd, ktoré sa predtým konali na verejných komunikáciách, sa už presunulo na toto miesto. Aj medzinárodné testovacie aktivity sa výrazne znížili. Kvalita testovacieho procesu však neutrpela. Počas najvyťaženejších týždňov je okrem viac ako 250 stálych zamestnancov prítomných na testovaní aj ďalších 2 100 ľudí.

Zaujímavosťou je, že údržbu krajiny v testovacom centre vykonávajú prevažne ovce. Tie bránia rastu kríkov a stromov na trávnatých plochách a vytláčajú druhovo bohatý lúčny porast. Okrem toho žije v testovacom centre niekoľko lám. Slúžia ako ochrancovia stáda oviec pred líškami.
Centrum mesta aj ovál s klopenými zákrutami
V testovacom centre je vybudované umelé mestečko s 1,5 km ulíc s rôznymi druhmi križovatiek, ktoré slúžia na testovanie asistenčných systémov. Nachádza sa tu tiež priesmyk so sklonom až 16 percent, terénne trate so serpentínovými polomermi zákrut, špeciálne cesty so sklonom od 30 do 100 % i trojprúdový oválny vysokorýchlostný okruh s klopenými zákrutami. Počas testovania vozidiel môže personál centra využívať viac ako 100 nabíjacích staníc a 12 tankovacích stojanov. V centre má základňu aj hasičský zbor a záchranná služba. Testovacie centrum a kompenzačné plochy slúžia ako útočisko pre ohrozené a špecializované druhy fauny a flóry. Žijú tu napríklad kobylky, divé včely, vtáky, bobry, obojživelníky, muflóny či jaky.

Jedinečný svetelný kanál
Technologickou novinkou centra je svetelný kanál. S dĺžkou 135 metrov a výškou 8 metrov patrí nové zariadenie na svetelné testovanie medzi najväčšie zariadenia svojho druhu v automobilovom priemysle. Umožňuje podrobné testovanie systémov svetlometov v konštantných podmienkach. Špeciálne vyvinutá asfaltová zmes simuluje odrazové vlastnosti starej cestnej komunikácie. Súbežne na nej možno testovať až päť osobných motorových vozidiel, vrátane simulácie premávky v protismere alebo vozidiel idúcich vpredu. Vodiace stĺpiky po stranách cesty možno vysunúť každých 20 metrov a flexibilne možno integrovať aj makety chodcov. Investičné náklady na nový svetelný kanál sa vyšplhali na 10,5 milióna eur, jeho výstavba trvala dva roky.

Automatizované jazdy bez vodičov
Podobne ako BMW, aj značka Mercedes-Benz počas testovania využíva automatizované systémy, čo zvyšuje presnosť jazdných manévrov, znižuje pracovnú záťaž skúšobných vodičov a umožňuje prevádzku 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Mercedes-Benz tu má vybudované aj náročnú trať po vresovisku, na ktorom musia testovacie vozidlá najazdiť až 6 000 kilometrov, čo zodpovedá približne 300 000 kilometrom v bežnej prevádzke. To znamená, že jeden kilometer na tejto dráhe zodpovedá 150 kilometrom extrémne nekvalitnej cesty, ktorá je okrem iného posiata hlbokými výtlkmi.

Digitálne dvojča
Rovnako ako všetky testovacie moduly v Immendingene, aj okruh po vresovisku má „digitálne dvojča“. Testovacie centrum je znázornené digitálne do najmenšieho milimetra, vozidlá a ich namáhané časti sa digitálne zrkadlia. Tieto údaje sa používajú v predbežných simuláciách, slúžia ako súbor zaťažení pre testovacie stolice a umožňujú tak rýchle spätné odovzdanie výsledkov testov vývojovým oddeleniam. Toto digitálne testovanie je teraz také precízne, že často sa pred prvým skutočným testovacím kilometrom v testovacom centre digitálne najazdia tisíce kilometrov.

Konkrétne to znamená, že napríklad pri nastavení podvozka pre každý nový konštrukčný rad sa digitálne testuje viac ako 100 rôznych variácií. A iba tie najvhodnejšie varianty sú potom zabudované do prototypu a testované v reálnom prostredí Immendingenu. Jednou z veľkých výhod testovacieho centra je, že takmer všetky testovacie požiadavky na reálne testovanie sú sústredené na jednom mieste. Nie je tu možné simulovať sneh, ľad a extrémne horúčavy. Preto sa nové vozidlá testujú aj za polárnym kruhom alebo v púšti.