Domov SPRÁVY News Zakáže EÚ rýchle autá? Pravda o tvrdom opatrení, zneistení vodiči

Zakáže EÚ rýchle autá? Pravda o tvrdom opatrení, zneistení vodiči

zákaz pre rýchle autá

Stačilo zaviesť jednu zmenu, no tá by otriasla celým automobilovým priemyslom. V médiách sa objavili správy, že Európska komisia pracovala na pláne zaradiť uhlíkové vlákna medzi nebezpečné látky spolu s olovom či dokonca ortuťou, píše portál t-online.de.

Keby sa návrh realizoval, znamenalo by to obrovský problém nielen pre športové, rýchle autá, ale takisto aj pre elektromobily. Kvôli vysokej hmotnosti batérie musia automobilky v prípade elektrického pohonu prácne pozerať na každý jeden kilogram a snažiť sa výslednú hmotnosť auta optimalizovať. Práve s tým im pomáhajú uhlíkové vlákna.

Ak by Brusel presadil ich zákaz, mnohí výrobcovia by museli kompletne prehodnotiť svoje konštrukčné princípy. Nateraz však zostáva všetko po starom a vodiči si môžu vydýchnuť.

Prečo ich chcela EÚ obmedziť?

Uhlíkové vlákna predstavujú veľmi ľahký a pritom stále pevný materiál, ktorý nachádza svoje využitie v autách či lietadlách. K výhodám patrí aj ich stabilita či tvarovateľnosť. Doprava je vďaka nim rýchlejšia, no zároveň aj úspornejšia.

Uhlíkové vlákno sa tak stalo štandardom pre športové autá a prémiové modely, pri ktorých neprekáža jeho vyššia cena.

Problémom zostáva recyklácia a likvidácia. Pri rozoberaní starých vozidiel sa môžu do ovzdušia uvoľniť mikroskopické vlákna, ktoré môžu byť potenciálne škodlivé pre zdravie. Navyše, uhlíkové vlákna údajne predstavujú riziko pre recyklačné stroje, keďže môžu spôsobiť ich skraty či poruchy.

EÚ chcela zasiahnuť v rámci nového dokumentu, ktorý upravuje pravidlá pre staré vozidlá. Ten stanovuje, aké materiály môžu výrobcovia používať, aby sa predišlo ohrozeniu ľudského zdravia alebo životné prostredia. Pokiaľ však ide o uhlíkové vlákna, Brusel nakoniec svoj plán odkladá.

Tlačová služba Európskeho parlamentu vydala k veci už skôr jasné stanovisko: „Ide len o návrh. Konečné rozhodnutie zatiaľ nepadlo. Uhlíkové vlákna však boli zo zoznamu škodlivých látok vyradené, takže autá predávané v Európe ich aj po roku 2029 stále môžu používať.“

Zákaz od roku 2029? Brusel hľadá iné možnosti

Konkrétny zámer počítal s tým, že od roku 2029 by nastal zákaz používať uhlíkové vlákna vo výrobe. To by znamenalo koniec mnohých konceptov ľahkých karosérií – nielen pre superšporty, ale aj pre nízkoemisné elektromobily.

EÚ však vraj stále trvá na svojom cieli. Chce docieliť vyššiu šetrnosť k životnému prostrediu v období na konci životnosti áut. Nateraz to však neovplyvní uhlíkové vlákna, ktoré zostávajú dôležitým materiálom pre automobilový priemysel. Uvidíme, pre aké iné opatrenia sa euroúradníci rozhodnú.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!