Počet predaných automobilov na sekundárnom trhu sa v deviatom mesiaci medziročne zvýšil o 0,7 percenta na 41 726 kusov. Nikdy v histórii Slovenska sa v septembri nepredalo viac jazdených áut. A to aj napriek tomu, že v porovnaní s augustom sa trh mierne spomalil (o 4 percentá zo 43 400 kusov). Vyplýva to z analýzy spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete automobilových centier AAA AUTO a Mototechna.
„Dôvod je jednoduchý – už v auguste trh prelomil rekord a naznačil, že najsilnejšia jesenná predajná sezóna sa začala skôr. Je logické, že po počiatočnom boome sa predaj stabilizuje. Výhodou pre zákazníkov je pokračujúci pokles cien v priebehu tohto roka. Od januára sa znížili o 2,5 percenta na priemerných 11 897 eur. Oproti augustu to bolo o 0,2 percenta menej,” hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ AURES Holdings. Aj napriek tomuto vývoju v porovnaní so septembrom 2024 ceny stúpli, konkrétne o 2,6 percenta. „Nevidíme žiadny signál, že by mali dlhodobo klesať. A to najmä kvôli zdražovaniu na primárnom trhu,” tvrdí Vaněček. Priemerný vek predaných jazdených áut zostal na úrovni 12 rokov, na odometri mali v priemere 175-tisíc kilometrov. Počet inzerovaných vozidiel mierne stúpol z 85 819 na 86 145 kusov.
Z pohľadu motorizácií stále vedú naftové agregáty, aj keď ich podiel pomaličky klesá v prospech benzínových, ale i hybridných a elektrických pohonov. V septembri stále viedli s 59 percentami (pred rokom to bolo 60,6 percenta). Elektromobily dosiahli 2,2-percentný podiel na trhu s 900 automobilmi v porovnaní s 1,6 percenta pred rokom. A rastová krivka platí aj pre full a plug-in hybridy (do tejto skupiny sa nezapočítavajú mild hybridy): v septembri sa predalo 711 takýchto jazdených áut, čo je 1,7 percenta domáceho trhu (v 9/24 to bolo 1,3 percenta). „Zaujímavosťou je, že podiel elektromobilov na Slovensku bol vyšší ako v Českej republike, kde dosiahol len 1,8 percenta. Zdá sa, že Slováci minimálne počas uplynulého mesiaca trochu viac inklinovali k čistej elektromobilite,” hovorí Vaněček s tým, že s hybridmi je to presne naopak.

Čínske autá posilňujú
Podiel automobilov na batérie bude nielen na sekundári stúpať čoraz rýchlejšie. Lacnejšie čínske autá sú totiž v Európe na vzostupe už niekoľko rokov a tento trend dorazil i na Slovensko. Podľa posledných zverejnených štatistík za august ZAP SR evidovalo osem čínskych značiek (nepočítajúc MG), ktoré za 8. mesiac predali celkovo 37 vozidiel. To predstavovalo asi pol percentný podiel na celom trhu, no ich význam porastie.

A prejavuje sa to i na trhu s jazdenými automobilmi. „V prvých troch kvartáloch tohto roka sme v celej skupine predali 451 jazdených áut čínskych značiek, čo je viac ako dvojnásobok oproti celému minulému roku. Za čínske pritom považujeme autá tamojších značiek, teda nie napríklad Teslu Model 3, BMW iX3, Volvo S90 alebo Honda CR-V, ktoré sa pre Európu vyrábajú v Číne. Zatiaľ hlavným motorom predaja sú autá MG, ale ostatné značky rýchlo rastú,“ hovorí Eldar Vagabov, riaditeľ inovácií AURES Holdings.
Top 10 najpredávanejších jazdených áut v septembri na Slovensku:
Model | Počet | Priemerný nájazd v km | Priemerná cena v € | Priemerný vek v rokoch |
Škoda Octavia | 3 183 | 211 597 | 7 574 | 12 |
Škoda Fabia | 1 541 | 174 635 | 3 690 | 14 |
VW Golf | 1 463 | 196 030 | 6 947 | 13 |
VW Passat | 1 343 | 229 891 | 8 461 | 11 |
Škoda Superb | 1 184 | 193 913 | 14 390 | 8 |
BMW 3 | 776 | 221 919 | 9 524 | 14 |
Audi A4 | 712 | 239 797 | 8 140 | 13 |
BMW 5 | 622 | 215 027 | 12 996 | 12 |
Audi A6 | 549 | 230 653 | 12 566 | 12 |
Škoda Kodiaq | 429 | 129 431 | 26 801 | 5 |