Tesla oficiálne uviedla nové verzie Modelu 3 a Modelu Y, ktoré majú priniesť „dostupnejší“ vstup do sveta elektromobilov značky. Verzie označené ako Standard sú najlacnejšie v aktuálnej ponuke, pričom Model 3 začína na približne 34 000 €, Model Y na 37 500 € po prepočte z dolárov, no za tieto sumy kupujúci dostane citeľne zjednodušený automobil, píše portál Electrek.
Kým Tesla pôvodne plánovala predstaviť úplne nový „Model 2“ s cenou okolo 25 000 dolárov, projekt bol podľa viacerých zdrojov zrušený. Namiesto neho vznikli práve tieto odľahčené verzie existujúcich modelov. Aj keď firma prezentuje ich príchod ako krok k dostupnosti elektromobility, v skutočnosti ide skôr o marketingový kompromis.
Čo všetko chýba
Model Y Standard prichádza bez panoramatickej strechy, ktorú nahradila plechová konštrukcia, hoci sklenený panel údajne zostal pod čalúnením. Zmizli aj predné svetelné pásy, kožené sedadlá a ventilácia predných sedadiel. Vzadu sa vytratilo vyhrievanie aj samostatná 8-palcová obrazovka, ktorá bola súčasťou modernizácie „Juniper“. Nový Model 3 prišiel o časť ambientného osvetlenia a zvukových reproduktorov, no zachováva sklenenú strechu.

Oba modely stoja na 18-palcových diskoch, pričom väčšie 19-palcové kolesá sú k dispozícii za príplatok. Paleta farieb je tiež výrazne obmedzená. Zatiaľ čo sivá je bez príplatku, za bielu si kupujúci priplatí 900 € a za čierny až 1 350 €.
Technika a dojazd
Pod povrchom sa skrýva jediný zadný elektromotor s výkonom okolo 220 kW (300 k), napájaný z menšej 69 kWh batérie. Dojazd Modelu Y Standard dosahuje približne 515 km (321 míľ) podľa amerických meraní, čo by v európskom cykle WLTP predstavovalo asi 480 km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,8 sekundy, teda o 1,4 sekundy pomalšie ako verzia Premium, píše Motor1.
Zákazníci však neprídu o softvérové funkcie, zachovaný zostal prístup k navigácii, aktualizáciám aj k balíku Full Self-Driving (Supervised), ktorý si možno dokúpiť. Niektoré asistenčné systémy, ako napríklad automatické udržiavanie v jazdnom pruhu, však Tesla z nových verzií odstránila.

Lacnejšie, ale nie výhodnejšie
Aj keď Tesla hovorí o „cenovo dostupnejších“ modeloch, realita je iná. Ceny po zrušení amerických dotácií reálne vzrástli. V Spojených štátoch sú nové verzie o 2 000 až 2 500 dolárov drahšie než pred týždňom, keď ešte platila federálna podpora. V Európe, kde sa tieto modely očakávajú v roku 2026, by mohli byť síce lacnejšie než doterajšie varianty, no úspora oproti konkurencii ako Hyundai IONIQ 5 či Chevrolet Bolt EV bude minimálna.
Tesla tak namiesto revolúcie ponúka len miernu evolúciu – menej funkcií, menší dojazd, o niečo nižšiu cenu a stále rovnakú filozofiu, ktorá kladie dôraz na softvér namiesto prémiovej výbavy. Či tento krok pomôže Tesle zvrátiť klesajúce predaje, sa ukáže až po príchode nových verzií na trh.