Domov TESTY Nové vozidlá Toto auto je tornádo s volantom. Vychutnajú si ho tí najšikovnejší

Toto auto je tornádo s volantom. Vychutnajú si ho tí najšikovnejší

sedadlo vodiča vo vozidle AMG GT 63 PRO
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mercedes kojený motoršportom? Dostali sme možnosť vyskúšať športové kupé Mercedes-AMG GT 63 s prívlastkom PRO.

Čo je to Mercedes-AMG GT Coupé?

Mercedes-AMG GT Coupé je športové dvojdverové kupé, ktoré Mercedes vyrába od roku 2014. Aktuálne na trhu pôsobí od roku 2023 druhá generácia, ktorá bola vyvíjaná spoločne s kabrioletom triedy SL. Na rozdiel od prvej generácie má súčasný model koncepciu 2+2, zatiaľ čo originálne GT Coupé bolo koncipované len ako výhradne dvojmiestny automobil.

Mercedes-AMG GT 63 PRO na okresnej ceste
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aké verzie AMG GT Coupé sú k dispozícii?

Na Slovensku sa AMG GT Coupé predáva v piatich rôznych verziách. Základ ponuky nesie označenie AMG GT 43 a štartuje s preplňovaným štvorvalcom. Ide o jedinú verziu s pohonom výhradne zadných kolies. Ostatné verzie používajú dvakrát preplňovaný vidlicový osemvalec s objemom 4,0 litra, ktorý je v prípade variantu S E Performance doplnený o elektromotor. Variant AMG 55 GT Coupé má výkon 469 koní, verzia AMG 63 GT Coupé disponuje výkonom 577 koní. Od tohto variantu je odvodená verzia PRO, ktorej úpravy smerujú k väčšej odolnosti a lepším výkonom pri jazde na okruhoch.

Model AMG GT 43 AMG GT 55 AMG GT 63 AMG GT 63 PRO

AMG GT 63 SE Performance

Výkon (k) 421 476 585 612 816
Krút. moment (Nm) 500 700 800 850 1420
Hmotnosť (kg) 1715 1895 1895 1875 2120
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 4,6 3,9 3,2 3,2 2,8
Max. rýchlosť (km/h) 280 295 315 317 320
Cena (€) 136 000 189 000 215 000 233 000 233 000

 

Cena GT 63 PRO je úplne rovnaká ako v prípade hybridu S E Performance, zameranie týchto dvoch verzií je však radikálne odlišné. Kým hybrid je stvorený na rýchlosť v priamych úsekoch pri konštantnom zaťažení a ide o najrýchlejšie akcelerujúci automobil v dejinách AMG, verzia GT 63 PRO s výrazne nižšou hmotnosťou je zameraná na puristickejší jazdný zážitok s orientáciou na jazdu na uzavretej trati.

Čo je to Mercedes-AMG GT 63 PRO?

Mercedes-AMG GT 63 PRO je na vodiča orientované dvojdverové dvojmiestne športové kupé s preplňovaným osemvalcovým motorom, deväťstupňovou automatickou prevodovkou a úpravami smerovanými k vysokovýkonnému zážitku pri jazde na okruhu. Verzia PRO má o 27 koní a 50 Nm viac ako GT 63, za čo vďačí úprave riadiacej jednotky motora. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,2 sekundy, z 0 na 200 km/h za 10,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 317 km/h. Ide v podstate o nástupcu modelu GT R PRO z roku 2019, ale súčasná verzia je predsa len o niečo menej ultimatívna.

Mercedes-AMG GT 63 PRO na okresnej ceste
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Čím sa GT 63 PRO odlišuje od GT 63?

GT 63 PRO má najmä podstatne vylepšené chladenie, aby vozidlo lepšie zvládalo jazdu pod vysokou záťažou. V ľavom aj pravom prednom podbehu kolesa sú umiestnené dva nové chladiče. Aktívne chladené sú aj chladiče diferenciálov na oboch nápravách i chladiče rozdeľovacej prevodovky pohonu všetkých kolies. Pomocou elektricky poháňaných čerpadiel vody cirkuluje chladiace médium v príslušných okruhoch chladenia, vďaka čomu môže optimálne odvádzať zvýšené teplo. Viac vzduchu k brzdám privádzajú prepracované krycie plechy bŕzd a nová geometria rozvádzacích lopatiek na spodku karosérie.

Mercedes-AMG GT 63 PRO
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Optimalizovaná je aj aerodynamika karosérie. Predný spojler je mohutnejší, vztlak na prednej náprave znižuje o 30 kg a je vybavený aktívnym systémom regulácie vzduchu. Zadné karbónové krídlo je pevne primontované ku karosérii a spolu s ďalšími opatreniami zvyšuje prítlak na zadnej náprave o približne 15 kilogramov.

pevné zadné krídlo na vozidle Mercedes
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aké používa brzdy a pneumatiky?

O bezpečné opakované brzdenia z vysokých rýchlostí sa stará najväčší brzdový systém, aký kedy v AMG montovali v rámci sériovej výbavy. Karbón-keramická sústava so 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu je na prednej náprave vybavená 420-milimetrovými brzdovými kotúčmi. Zadné strany brzdových doštičiek sú vyrobené z titánu. Vozidlo jazdí na pneumatikách Michelin Pilot Sport 5 alebo Michelin Pilot Sport Cup 2R. 21-palcové kolesá boli však už v našom prípade obuté do pneumatík Pirelli P Zero, keďže pôvodné gumy boli zjavne po 10 000 km na odpis.

Mercedes-AMG GT 63 PRO
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ako jazdí po cestách?

Hoci sme nemali možnosť otestovať jazdné vlastnosti GT 63 PRO na okruhu, aj tak je zrejmé, že spôsob, akým GT 63 PRO jazdí, je orientovaný na okruh, kde záleží na každej desatinke sekundy. Elektronika a pohon všetkých kolies sú nastavené tak, aby sa auto po výjazde zo zákruty dostalo čo najskôr do rovnej polohy. Z AMG neuvádzajú, že by modifikáciou prešlo aj odpruženie, takže sa netreba báť, že by GT 63 PRO bolo príliš tuhé a na bežné jazdenie nekomfortné. Vôbec nie. Na podvozok sa dá spoľahnúť v akomkoľvek momente a s autom by sme nemali problém prejsť aj trasu dlhú vyše tisíc kilometrov.

Mercedes-AMG GT 63 PRO
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Relatívne vyššiu hmotnosť (hoci verzia GT 63 PRO je ľahšia o 20 kg, ale stále atakuje váhu 1,9 tony) a osemvalec vpredu kompenzujú široké predné pneumatiky (295 mm) s veľkým gripom, aktívna stabilizácia nakláňania, riadenie zadných kolies, chytré rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivé nápravy a obrovská zásoba výkonu. Obrovské brzdy dovoľujú podržať plyn na podlahe na rovinkách dlhšie, ako by sa na verejných cestách patrilo, pretože spomalenie do ďalšej zákruty je naliehavé a absolútne dominantné.

sedadlo vodiča
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aké jazdné režimy sa dajú zvoliť?

Prostredníctvom otočného ovládača na volante je možné si zvoliť jeden zo štyroch jazdných režimov – Comfort, Sport, Sport+ a Race. 9-stupňová automatická prevodovka má, pochopiteľne, možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom, ale pre maximalizáciu rýchlosti je možné ju pokojne nechať v automatickom režime. Motor beží do otáčok ako zbesilý a odhadnúť ideálne spektrum na preradenie na ďalší prevodový stupeň v čase, keď prudká akcelerácia a preťaženie 1,0 g zužujú vnímanie okolitého sveta do rozmazanej šmuhy, si vyžaduje tréning, na ktorý sme nemali dostatočný čas ani bezpečné prostredie. Svoje jazdné zručnosti si však vy viete zlepšiť v jazdeckej škole AMG EXPERIENCE, kde z každého auta dokážete vyžmýkať maximum. Napriek tomu sme si jazdu dokonalo užili aj v automatickom móde a nemali sme pocit, že by sme boli zo schopností auta o niečo ukrátení.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hoci sa GT 63 PRO vydáva za okruhovú zbraň, riadenie je príjemné, presné a poskytuje akurátny odpor, aby bolo použiteľné aj počas bežných presunov či rýchlejších prejazdov okreskami. Toto kupé má veľa šarmu a vo vodičovi veľmi rýchlo vzbudí dôveru neohrozenej stability, aby mohol kúsok po kúsku zvyšovať rýchlosť v zákrutách. Netušíme, ako sa auto správa na absolútnom limite, či tam je zákerné alebo stále dobre ovládateľné a čitateľné, pretože ako opakujeme, nemali sme k dispozícii uzavretú trať. Tak ako napríklad pri vozidlách BMW Mm aj tu si môžete zvoliť režim pohonu výhradne zadných kolies. Charakteristiku auta tak môžete meniť od rýchlej beštie s vysokou priľnavosťou a trakciou až po chuligána, ktorý na výjazde zo zákruty zanechá veľké čierne stopy.

Mercedes-AMG GT 63 PRO
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Mám si ho kúpiť?

Ak máte k dispozícii Mercedesom požadovaný rozpočet, tak určite áno. Mercedes-AMG GT 63 PRO je superauto, civilizovaný špeciál kategórie GT3, ktorý vám umožní ochutnať svet motoristického športu, ale stále pôsobí príjemne aj pri jazde za každodennými povinnosťami.

TEST: Mercedes-AMG GT 63 - je toto najlepší športiak od Mercedesu?

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!