Domov SPRÁVY News Predstavili najrýchlejšie akcelerujúce AMG v dejinách

Predstavili najrýchlejšie akcelerujúce AMG v dejinách

Foto: Mercedes-AMG

Počas pretekárskeho víkendu F1 v Číne predstavil Mercedes-AMG svoj najnovší špičkový model radu GT. Používa extrémne výkonný hybridný pohon E PERFORMANCE pozostávajúci z benzínového osemvalca a elektromotora, pričom v akcelerácii dokonca prekonáva aj špeciálnu limitku AMG ONE.

V novom AMG GT 63 SE PERFORMANCE 4,0-litrový dvakrát preplňovaný motor V8 a elektrická pohonná jednotka AMG vytvárajú celkový systémový výkon 600 kW (816 k) a maximálny krútiaci moment až 1 420 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla je stanovená na 320 km/h. Systémy ako podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL so semiaktívnou stabilizáciou nakláňania a aktívnym riadením zadnej nápravy zaisťujú široké rozpätie medzi jazdnou dynamikou a každodenným komfortom.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE zrýchli z 0 na 100 km/h len za 2,8 sekundy. To je o desatinku rýchlejšie ako výnimočný Mercedes-AMG ONE.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE
Foto: Mercedes-AMG
E PERFORMANCE

Hnacie ústrojenstvo tvorí štvorlitrový osemvalec na prednej náprave s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom s výkonom 150 kW (204 k) s elektricky spínanou dvojstupňovou prevodovkou a mechanickým samosvorným diferenciálom na zadnej náprave. Ľahká vysokovýkonná batéria je taktiež umiestnená nad zadnou nápravou. Tento kompaktný dizajn prináša množstvo výhod. Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu a svoju silu teda dokáže premeniť priamejšie na pohon. To poskytuje extra podporu pri rozbiehaní, zrýchľovaní alebo predbiehaní. So zvyšujúcim sa preklzom zadnej nápravy sa hnacia sila elektromotora podľa potreby prenáša aj na predné kolesá. Umožňuje to mechanické pripojenie plne variabilného pohonu všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ cez kardan a hnacie hriadele predných kolies. Umiestnenie na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti a zaťaženia náprav vo vozidle a tvorí tak základ pre výbornú ovládateľnosť.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE
Foto: Mercedes-AMG
Batéria

Batérie vyžadujú pre optimálnu dodávku energie definovanú teplotu. Ak sú príliš studené alebo príliš horúce, dočasne stratia energiu alebo sa dokonca musia vypnúť, aby sa predišlo poškodeniu, ak je teplota príliš vysoká. Rovnomerná regulácia teploty batérie má preto rozhodujúci vplyv na jej výkon, životnosť a bezpečnosť. Konvenčné chladiace systémy, ktoré využívajú iba vzduch alebo chladia celý akumulátor nepriamo vodou, rýchlo dosahujú svoje limity – najmä keď sa požiadavky neustále zvyšujú v dôsledku čoraz hustejších článkov.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE
Foto: Mercedes-AMG

Základom vysokého výkonu 400-voltovej batérie AMG je inovatívne priame chladenie. Vôbec po prvýkrát je 560 článkov batérie 560 chladených individuálne. Sú neustále obklopené high-tech chladiacou kvapalinou. Táto chladiaca kvapalina má v porovnaní s vodou dvoj- až trojnásobne vyššiu tepelnú kapacitu a ukladá viac tepelnej energie. Pre priame chladenie museli špecialisti AMG vyvinúť nové, milimeter tenké chladiace hriadele, ktorých šírka zodpovedá výške valcových článkov.

Vývoj lítium-iónového systému uchovávania energie je celkovo inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v pretekárskych autách Formuly 1 tímu Mercedes-AMG PETRONAS F1. Batéria ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 70 kW a špičkový výkon 150 kW. Nabíjanie prebieha prostredníctvom inštalovanej 3,7 kW palubnej nabíjačky so striedavým prúdom na nabíjacej stanici, wallboxe alebo v domácej zásuvke. Batéria je navrhnutá pre rýchlu dodávku energie, no umožňuje prejsť aj vzdialenosť 13 kilometrov.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE
Foto: Mercedes-AMG
8 jazdných režimov

Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného agregátu F1. Elektrická energia môže byť vždy dostupná a často reprodukovaná prostredníctvom vysokého výkonu rekuperácie a dobíjania podľa potreby. Nezávislá koncepcia batérie umožňuje optimálny kompromis medzi maximálnou dynamikou jazdy a hospodárnosťou. Vozidlo ponúka až 8 jazdných režimov – Electric, Battery Hold, Comfort, Slippery, Sport, Sport+, Race a Individual. Jednotlivé jazdné režimy prispôsobujú dôležité parametre ako odozvu pohonu a prevodovky, charakteristiku riadenia, tlmenie podvozku či zvuk. Programy je možné voliť pomocou tlačidla AMG a centrálneho displeja na stredovej konzole alebo pomocou tlačidiel na volante.

Pretože batéria je vďaka priamemu chladeniu vždy v optimálnom teplotnom okne okolo 45 stupňov, je možné optimalizovať aj rekuperáciu. Bežne sa batéria pri vysokom výkone rekuperácie veľmi zahrieva, takže rekuperácia energie musí byť obmedzená. Inak tomu nie je ani pri priamom chladení. Preto rekuperácia začína už po uvoľnení plynu bez dotyku brzdového pedálu. Tým sa batéria nabije a vytvorí sa brzdný moment. Brzdy kolies sú teda chránené a v závislosti od úrovne rekuperácie a dopravnej situácie nemusia byť aktivované vôbec. V najvyššej úrovni je možná jazda na tzv. „jeden pedál“. Do batérie je možné rekuperáciou vrátiť energiu výkonom viac než 100 kW.

Mercedes AMG GT 63 SE PERFORMANCE
Foto: Mercedes-AMG
Aktívna aerodynamika

K ľahko ovládateľnému jazdnému prejavu prispieva aktívny aerodynamický prvok, ktorý je ukrytý v podbehu pred motorom. Tento karbónový profil je chránený patentmi. Reaguje na polohu jazdných programov AMG a pri rýchlosti 80 km/h sa automaticky vysunie smerom nadol o približne 40 milimetrov. Vzniká tak takzvaný Venturiho efekt, ktorý navyše prisáva auto na vozovku a znižuje vztlak na prednej náprave. Ďalším aktívnym komponentom je výsuvný zadný spojler plynule integrovaný do veka batožinového priestoru. Svoju polohu mení v závislosti od jazdných podmienok. Aerodynamický tím AMG prispôsobil riadiaci softvér pre AMG GT 63 SE PERFORMANCE vyššiemu výkonu a upravil početné parametre. Do výpočtu zahŕňajú rýchlosť jazdy aj pozdĺžne a priečne zrýchlenie. V závislosti od zvoleného jazdného programu spojler zaujme päť uhlových polôh od 80 km/h, aby buď optimalizoval jazdnú stabilitu, alebo znížil odpor vzduchu.

Foto: Mercedes-AMG
Podvozok

Štandardom je podvozok AMG ACTIVE RIDE CONTROL s poloaktívnou stabilizáciou nakláňania. Poloaktívne prepojené hydraulické prvky majú aj tlmiče, ktoré sa dajú adaptívne nastaviť v odskoku a kompresii. Nahrádzajú konvenčné priečne stabilizátory torznej tyče a znižujú nakláňanie karosérie. Hydraulické prepojenie komôr tlmičov na všetkých štyroch kolesách prebieha cez príslušné vedenia a ovládacie ventily v rámci adaptívnych tlmičov. Spojenie štyroch pružinových vzpier a regulácia tlaku čerpadla a prepínacích ventilov umožňuje široký rozsah tuhosti pruženia pri súčasnom znížení valivých pohybov. Pri dynamickom prejazde zákrut hydraulika tiež aktívne znižuje stratu odklonu. Pri priamej jazde sa systém úplne otvorí v závislosti od jazdného programu a jazdnej situácie. Systém kompenzuje jednostranné prekážky, ktoré by inak viedli k valivým pohybom. Vodiči a pasažieri zažívajú výrazne pohodlnejší zážitok z jazdy. Menšie nakláňanie v zákrutách zvyšuje komfort aj jazdnú dynamiku.

Foto: Mercedes-AMG
Aktívne riadenie zadnej nápravy a keramické brzdy

AMG GT 63 SE PERFORMANCE je štandardne vybavené aj aktívnym riadením zadnej nápravy. V závislosti od rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú buď opačným smerom (do 100 km/h) alebo rovnakým smerom (viac ako 100 km/h) ako predné kolesá. Systém teda umožňuje agilné aj stabilné jazdné správanie.

Kupé má sériovo dodávaný keramický vysokovýkonný kompozitný brzdový systém AMG so 6-piestikovými pevnými strmeňmi v bronzovej farbe vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu. V porovnaní s modelmi AMG GT s čisto spaľovacím motorom je rozmerovo väčší: karbónové keramické brzdové kotúče na prednej náprave majú rozmer 420 x 40 milimetrov a na zadnej náprave 380 x 32 milimetrov. Brzdový systém zaujme skutočne krátkou brzdnou dráhou. Boduje aj dlhou životnosťou. Ľahký materiál šetrí dodatočnú hmotnosť a znižuje neodpružené hmoty.

Automobil vstúpi do predaja v treťom kvartáli tohto roka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 27

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokO dva mesiace príde nový model. Ten terajší je v zľave 11-tisíc eur
Nasledujúci článokShelby Super Snake je najextrémnejší sériový Mustang