Domov News Mercedes-AMG ONE: najdokonalejší superšportiak súčasnosti

Mercedes-AMG ONE: najdokonalejší superšportiak súčasnosti

Foto: Mercedes-Benz

Pri príležitosti 55. výročia značky AMG predstavuje Mercedes dvojmiestne superšportové auto prinášajúce najmodernejšiu a najefektívnejšiu technológiu hybridného pohonu F1 z pretekárskych okruhov na verejné cesty. Privítajte najdokonalejší superšportiak súčasnosti – Mercedes-AMG ONE.

Vývoj auta prebiehal v úzkej spolupráci s odborníkmi na Formulu 1 v Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Automobil bude možné  po prvý raz vidieť vo Veľkej Británii v rámci Festivalu rýchlosti v Goodwoode (23. až 26. júna 2022).

Mercedes-AMG ONE zaujme nielen hybridným pohonom Formuly 1 E PERFORMANCE, ale aj ďalšími technológiami z motoristického športu. Reč je napríklad o monokoku z uhlíkových vlákien, karosérie z uhlíkových vlákien, nosnú jednotku motora a prevodovky, aktívnu aerodynamiku či zaveseniu typu push-rod. Dvojmiestny športiak so svojimi komplexnými technológiami ponúka v niektorých prípadoch dokonca viac ako monopost F1. Je vybavený plne variabilným pohonom všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s hybridným pohonom zadnej nápravy a elektricky poháňanej prednej nápravy s vektorovaním krútiaceho momentu. Dokáže tiež jazdiť aj čisto na elektrinu.

Benzínový šesťvalec a 4 elektromotory v dokonalej symbióze

Hybridný pohonný systém pozostáva z ​​preplňovaného spaľovacieho 1,6-litrového benzínového šesťvalca s celkovo štyrmi elektromotormi. Jeden bol integrovaný do turbodúchadla, ďalší bol nainštalovaný priamo na spaľovací motor s prepojením na kľukovú skriňu a dva zvyšné motory poháňajú predné kolesá. Zážihový motor s elektricky asistovaným preplňovaním jedným turbodúchadlom svojou technikou zodpovedá súčasnej pohonnej jednotke F1. Štyri vačkové hriadele nad hlavou sú poháňané čelnými ozubenými kolesami.

Pre dosiahnutie vysokých otáčok motora boli mechanické ventilové pružiny nahradené pneumatickými. Motor, uložený v strede pred zadnou nápravou, dosahuje otáčky až 11 000 ot./min. Pre dlhšiu výdrž a používanie komerčného benzínu sa však zámerne drží pod hranicou otáčok F1.

Vysokootáčkovú pohonnú jednotku podporuje high-tech turbodúchadlo. Turbína výfukových plynov a kompresorová turbína sú spojené hriadeľom. To umožňuje nižšiu montážnu polohu pre turbodúchadlo. Na hriadeli je ukotvený elektromotor s výkonom 90 kW. Elektronicky riadený pohon priamo poháňa hriadeľ turbodúchadla, čím sa koleso kompresora zrýchli až na 100 000 otáčok za minútu.

Hlavnou výhodou je rýchla odozva v celom rozsahu otáčok. Mercedes dokonca tvrdí, že odozva motora je rýchlejšia ako v prípade atmosférického vidlicového osemvalca. Elektrifikácia výfukového turbodúchadla navyše umožňuje vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora. To tiež zvyšuje obratnosť a optimalizuje zrýchlenie. Aj keď vodič zloží nohu z plynu alebo bŕzd, technológia dokáže neustále udržiavať plniaci tlak. To zaisťuje nepretržitú priamu odozvu.

Elektrické turbodúchadlo výfukových plynov v Mercedes-AMG ONE má ešte jednu výhodu. Časť prebytočnej energie z prúdu výfukových plynov využíva na výrobu elektrickej energie ako generátor. Ten je buď uložený vo vysokonapäťovej lítium-iónovej batérii, privádzaný do elektrickej prednej nápravy alebo elektromotora.

Dynamika z ríše snov

Preplňovanie turbodúchadlom a priame vstrekovanie so spaľovaním riadeným rozprašovaním umožňujú nielen vysoký výkon, ale aj zvyšujú termodynamickú účinnosť, čím znižujú spotrebu paliva a emisie výfukových plynov. Vysokovýkonný šesťvalcový motor má dva vstrekovacie systémy. Priame vstrekovanie dodáva palivo do spaľovacích komôr pod tlakom 270 barov. Toto je niekedy viacnásobný proces a podľa potreby ho riadi systém riadenia motora. Prídavné vstrekovanie je potrebné na dosiahnutie vysokého špecifického výkonu motora a zároveň dodržanie emisných limitov výfukových plynov.

K tomu sa pridáva veľmi komplexný a účinný systém čistenia výfukových plynov so štyrmi predhriatymi kovovými katalyzátormi, dvoma keramickými katalyzátormi a dvoma filtrami pevných častíc. Štyri vykurovacie telesá s kombinovaným výkonom 16 kW umožňujú splniť emisné limity výfukových plynov Euro 6 v reálnych podmienkach jazdy. Systém čistenia výfukových plynov je tiež optimalizovaný na protitlak, aby sa zabránilo stratám výkonu. To platí aj pre veľký zadný tlmič vyrobený z ľahkého titánu.

Celkový výkon pohonnej sústavy tak je 782 kW (1063 koní). Benzínový motor dosahuje najvyšší výkon 422 kW (574 koní) pri 9000 ot./min. Elektromotor na kľukovom hriadeli má 163 koní, elektromotory na prednej náprave 326 koní (2x 120 kW) a elektromotor na turbodúchadle má 122 koní. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7 sekúnd, na 300 km/h za 15,6 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 352 km/h. Mercedes uvádza kombinovanú spotrebu podľa režimu WLTP 8,7 l/100 km, palivová nádrž má objem 55 litrov. Pohotovostná hmotnosť auta je 1695 kg.

Elektrický dojazd 18 km

Dva 120 kW elektromotory na prednej náprave dosahujú otáčky rotora až 50 000 ot./min. Každý z nich je spojený s prednými kolesami cez redukčný prevod. Predná náprava pracuje v každom prípade selektívne od kolies a umožňuje tak individuálne rozdeľovanie krútiaceho momentu pre obzvlášť vysokú dynamiku jazdy, tzv. torque vectoring. Dva elektromotory navyše umožňujú optimálne využitie brzdnej energie na rekuperáciu – až 80 % pri každodenných jazdných podmienkach. Každý elektromotor je riadený vlastnou výkonovou elektronikou umiestnenou v tesnej blízkosti elektromotorov v zostave podlahy.

Lítium-iónová batéria je tiež špeciálnym vývojom Mercedes-AMG. Jeho technológia sa už osvedčila v hybridných pretekárskych monopostoch tímu Mercedes-AMG Petronas F1 v najťažších podmienkach a je možné ju nájsť aj v batérii Mercedesu AMG GT 63 SE PERFORMANCE. Usporiadanie batériových článkov a ich chladenie odzrkadľujú monopost F1. Na každodenné použitie je ich počet však mnohonásobne väčší. Kapacita 8,4 kWh postačuje na čisto elektrický dojazd 18 km. Nabíjanie prebieha cez striedavý prúd a integrovanú 3,7 kW palubnú nabíjačku. Batériu je navyše možné zásobovať čerstvou energiou cez rekuperáciu alebo zo spaľovacieho motora. Lítium-iónová vysokonapäťová batéria a DC/DC menič podporujúci a nabíjajúci 12 V palubný elektrický systém sú v priestorovo úspornej konfigurácii umiestnené v podlahe vozidla za prednou nápravou.

Prepracovaný systém chladenia batérie

Základom vysokého výkonu batérie je inovatívne chladenie. Špeciálna chladiaca kvapalina prúdi okolo všetkých článkov a chladí ich jednotlivo. Každá batéria totiž potrebuje pre optimálnu dodávku energie definovanú teplotu. Ak je batéria príliš studená alebo príliš horúca, občas výrazne stráca energiu alebo ju treba regulovať, aby sa predišlo poškodeniu pri nadmernom zahrievaní. Rovnomerná teplota batérie má teda rozhodujúci vplyv na jej výkon, životnosť a bezpečnosť.

Chladiaca kvapalina cirkuluje zhora nadol cez celú batériu okolo každého článku pomocou vysokovýkonného elektrického čerpadla. Prúdi tiež cez výmenník tepla pripojený priamo k batérii. Systém je navrhnutý tak, aby zabezpečil rovnomerné rozloženie tepla v batérii. Výsledkom je, že batéria je vždy v konzistentnom, optimálnej prevádzkovej teplote +- 45 stupňov Celzia – bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja. Pokojne sa môže stať, že pri jazde vysokou rýchlosťou dôjde k prekročeniu priemernej teploty. Ochranné mechanizmy sú preto nakonfigurované tak, aby z batérie bolo možné získať maximálny výkon, pričom úroveň teploty sa následne zníži priamym chladením.

Iba takýto systém chladenia umožňuje použitie článkov s veľmi vysokou hustotou výkonu. Vďaka tomuto individuálnemu riešeniu je akumulátorový systém obzvlášť ľahký a kompaktný. Nízka hmotnosť je tiež spôsobená koncepciou zbernice šetriacou materiál a ľahkou, ale pevnou konštrukciou hliníkového krytu. Zabezpečuje najvyššiu úroveň bezpečnosti. Ďalšou vlastnosťou je vysoké napätie hnacieho systému, ktorý namiesto bežných 400 voltov pracuje pri 800 voltoch. Vďaka vyšším úrovniam napätia je možné napríklad výrazne zmenšiť priemery káblov, čím sa ušetrí konštrukčný priestor a hmotnosť.

Automatizovaný 7-stupňový manuál

Výkon sa prenáša na zadné kolesá pomocou úplne novej 7-stupňovej manuálnej prevodovky. Ľahká konštrukcia prevodovky šetrí hmotnosť, zatiaľ čo integrácia do karosérie zvyšuje tuhosť a zaberá málo miesta. Je špeciálne navrhnutá pre vysoký krútiaci moment a rýchlosť výkonnej hybridnej pohonnej jednotky F1. Radiace tyče a 4-kotúčová spojka z uhlíkových vlákien sú ovládané hydraulicky. Prevodové pomery sú navrhnuté tak, aby minimalizovali rozdiel výkonu po preradení nahor a udržali spaľovací motor vo vysokých otáčkach. Uzávierka diferenciálu je integrovaná do prevodovky.

V rámci aktívnej aerodynamiky je možné adaptívny podvozok znížiť hydraulicky: o 37 mm na prednej náprave a o 30 mm na zadnej náprave. Celkové naladenie pružín a tlmičov bolo navrhnuté pre dokonale vyvážené, ľahko ovládateľné a vysoko dynamické ovládanie. Tomu pomáha aj pohon všetkých kolies a vektorovanie krútiaceho momentu. Na rozdiel od F1 je ABS štandardne na palube, zatiaľ čo ESP je možné regulovať v troch stupňoch.

Špeciálne kolesá

Pekným detailom sú 10-lúčové kované hliníkové kolesá so stredovou maticou. Má radiálny čiastočný kryt z uhlíkových vlákien s aerodynamicky sofistikovaným tvarom. Zlepšuje aerodynamickú účinnosť auta zlepšením obtekania vzduchu okolo kolies. Voliteľne budú k dispozícii aj novo vyvinuté 9-lúčové horčíkové kované disky určené výhradne pre Mercedes-AMG ONE. Okrem technológie stredového zámku sa vyznačujú patentovaným bionickým dizajnom, ktorý maximalizuje ľahkú konštrukciu a tuhosť. Aerodynamicky navrhnutý čiastočný kryt z uhlíkových vlákien je dobrým príkladom kombinácie nízkej hmotnosti, optimalizovaného chladenia bŕzd a aerodynamickej účinnosti. Deväť vzduchových lopatiek na koleso zároveň zabezpečuje aktívne odvetrávanie podbehu kolesa a tým lepší odvod tepla od bŕzd.

Vpredu jazdí Mercedes-AMG ONE na kolesách 10,0 J x 19 s pneumatikami 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, ktoré boli vyvinuté výhradne pre tento hypercar, a vzadu na kolesách 12,0 J x 20 s Pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 v rozmere 335/30 ZR 20. Exkluzivita pneumatík sa odráža v dizajne bočnice, do ktorej je zakomponovaná silueta vozidla a číslo 1.

Na brzdenie sa používa hmotnostne optimalizovaný AMG keramický vysokovýkonný kompozitný brzdový systém z uhlíkových vlákien. Predná náprava má 6-piestikové pevné strmene a tiež vnútorne vetrané a perforované brzdové kotúče s rozmermi 398 x 38 milimetrov. Zadná náprava je vybavená 4-piestikovými pevnými strmeňmi. Navyše má vnútorne odvetrávané a perforované brzdové kotúče s rozmermi 380 x 34 milimetrov. Nízka hmotnosť systému znižuje neodpružené hmoty a tým zvyšuje jazdnú dynamiku a agilitu.

Aktívna aerodynamika s koreňmi v F1

Aktívna, hydraulicky riadená aerodynamika zvyšuje prítlak na prednú aj zadnú nápravu a tiež zlepšuje aerodynamickú účinnosť. K dispozícii tri rôzne aerodynamické nastavenia. V režime Highway sú lamely zatvorené, aktívne klapky na prednom difúzore sú vysunuté a zadné krídlo vrátane klapky je zatiahnuté. V režime Track sa klapky predného difúzora sklopia, aby tvarovali obrys predného difúzora s maximálnou účinnosťou. Zadné krídlo sa úplne vysunie, rovnako ako aj klapka zadného krídla. Lamely sa otvárajú, aby sa zvýšil prítlak na prednú nápravu a zvýšil sa podtlak v podbehoch kolies. Vozidlo je znížené o 37 milimetrov vpredu a o 30 mm vzadu. Celkový prítlak sa v porovnaní s predchádzajúcim režimom v závislosti od rýchlosti zvyšuje až päťnásobne. Režim Race DRS (Systém redukcie odporu vzduchu) je možné aktivovať stlačením tlačidla iba na pretekárskej dráhe. Klapka zadného krídla sa úplne zasunie a lamely sa zatvoria. Hoci sa tým zníži prítlak približne o 20 %, Mercedes-AMG ONE dosahuje vysoké rýchlosti ešte rýchlejšie. DRS je možné deaktivovať manuálne alebo sa deaktivuje automaticky, akonáhle vodič zabrzdí.

Minimalistický interiér

Dizajn interiéru je syntézou sochárskeho jazyka a nekompromisného pretekárskeho dizajnu. Pevne upevnené sedadlá sa esteticky spájajú s priestorom na nohy a tvoria jeden celok. Operadlá sedadiel je možné nastaviť do dvoch polôh: 25 a 30 stupňov. Volant je elektricky nastaviteľný, pedále nastaviteľné mechanicky v 11 úrovniach a opierka nôh spolujazdca je tiež mechanicky nastaviteľná.

Stredový tunel je funkčnou súčasťou nosnej konštrukcie z uhlíkových vlákien. Odkladacia schránka, zmenšený spínací panel a tlačidlo Motor Start tvoria jeden celok. Priehradka je navrhnutá s priehľadným vekom. Nachádzajú sa tu aj dva mini-USB porty pre externé zvukové zariadenia. Dva 10-palcové displeje s vysokým rozlíšením sú dotvorené kvalitnými dielmi z pravého kovu a prispôsobené prístrojovej doske. Displej združeného prístroja je v mierne vyvýšenej polohe pred vodičom. Multimediálny monitor na pravej strane stredovej konzoly je naklonený smerom k vodičovi. Dvojdýzová ventilačná jednotka je zavesená pod stredovou clonou ako gondola. Sito a trysky sa spájajú do jedného celku a podčiarkujú puristický dizajnový koncept. Ventilačné dýzy opakujú základný obdĺžnikový tvar displejov.

Výplne dverí sú z funkčných, vysokokvalitných uhlíkových vlákien a hladko sa integrujú do športového interiéru. Kazeta z masívneho kovu kombinuje vetracie otvory a spínače elektrického ovládania okien, ktoré sú integrované ako hlboko zapustené obdĺžniky. Ako sval ďaleko dopredu vybieha obrys dverí smerom dozadu a vytvára priestor pre charakteristický priebeh vonkajšej línie okien. Kontrolka radenia sa zobrazuje v hornej časti venca volantu, ako je to bežné v pretekárskych autách. Volant, ktorý je hore a dole sploštený a má integrovaný airbag, ponúka ďalšie prvky výbavy pre motoristický šport: pomocou dvoch integrovaných tlačidiel AMG na volante možno aktivovať rôzne funkcie bez toho, aby ste museli zložiť ruky z volantu. Napríklad jazdné programy, deväťstupňovú trakčnú kontrolu AMG, aktiváciu DRS alebo nastavenie pruženia.

Výnimočnosť na každý deň

Vývojári Mercedes-AMG okrem nekompromisnej dynamiky mysleli aj na každodenné používanie: na palube nájdeme klimatizáciu a elektrické ovládanie okien a o bezproblémovú konektivitu sa stará informačno-zábavný systém. Používateľské rozhranie je integrované ako autonómny koncept. Najdôležitejšie informácie sa zobrazujú na ceste v zornom poli nad volantom. Aby sa zabezpečil optimálny výhľad dozadu aj napriek zvislému krídlu na zadnej strane, vnútorné zrkadlo je nahradené clonou. Zobrazuje zábery v reálnom čase z MirrorCam integrovanej do zadnej časti. Kryt obrazovky je plne integrovaný do strechy a obsahuje ďalšie ovládacie prvky.

Mercedes plánuje vyrobiť 275 kusov AMG ONE, pričom asi neprekvapí, že už všetky poznajú svojho majiteľa.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Tm4rkRpoapw]

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNové SUV Lexus RX: technologicky opäť nadupaný, prekvapením je preplňovaný hybrid
Nasledujúci článokBrabus a Rolls Royce spojili sily. Tento Ghost nemá konkurenciu