Domov TESTY Nové vozidlá Toto auto si vyberajú skutoční znalci. Nemá skoro žiadne slabiny a je...

Toto auto si vyberajú skutoční znalci. Nemá skoro žiadne slabiny a je vysoko spoľahlivé

Honda CR-V
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na trhu pôsobí už od roku 1995. Do veľkej miery definovala segment SUV. Veľkú fanúšikovskú základňu má aj u nás a na našich cestách doteraz jazdia modely všetkých šiestich generácií. V redakcii máme na dlhodobý test Hondu CR-V s plug-in hybridným pohonom.

Vzhľad šiestej generácie modelu Honda CR-V je do veľkej miery ovplyvnený americkým vkusom, keďže práve na zámorskom trhu sa tomuto SUV darí predajne najviac. Najviditeľnejším prvkom odkazujúcim na americkú príslušnosť sú odrazové oranžové sklá na predných blatníkoch. Inak, samozrejme, nemožno hovoriť o nejakých divokých dizajnových nápadoch. Honda vsadila na dizajnovú evolúciu, originálne prvky, ktoré však nevzbudzujú kontroverziu. Auto si na ceste všimnete, ale nejaký hlbší dojem vo vás nezanechá. Tak to má byť, kto chce viac vytŕčať z davu, musí siahnuť po niečom inom.

Honda CR-V na okresnej ceste
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Honda CR-V je však do veľkej miery zameraná na praktickosť a funkčnosť. To sú oblasti, ktoré jej idú najlepšie. Má veľa priestoru v interiéri, obrovský kufor, výborný výhľad, ukážkový pohon, skvelú ergonómiu. O CR-V sa do veľkej miery dá písať len v superlatívoch.

Napriek svojmu rodokmeňu je súčasná Honda CR-V orientovaná skôr na jazdu po spevnených komunikáciách. Špeciálne to platí v prípade plug-in hybridu, ktorý má batériu uloženú v podlahe. To na jednu stranu uvoľňuje priestor v kufri, na druhú znižuje svetlú výšku na 15,9 cm. Mnohé menšie mestské crossovery majú vyššiu svetlosť podvozka, ale na nejaký pomalší pohyb po lúkach, poľných cestách alebo pri parkovaní na obrubníku to stačí. Honda CR-V vo verzii s plug-in hybridným pohonom sa dodáva len s náhonom na predné kolesá. Pokiaľ chcete štvorkolku, musíte siahnuť po hybridnom prevedení.

Motor

Honda v modeli CR-V používa dvojlitrový benzínový štvorvalec, ktorý poháňa aj model Civic. Ide o atmosférický motor s priamym vstrekovaním paliva, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a môže sa pochváliť vysokou účinnosťou na úrovni až 41 %. V prípade Atkinsonovho cyklu ide o špeciálny spôsob časovania ventilov, keď nasávací ventil zostáva otvorený dlhšie počas kompresného taktu, čím sa časť nasatej zmesi „vráti“ späť do sania. Tým motor stláča menej zmesi, než by mohol, ale ju expanduje naplno a získava z nej maximum energie. Týmto spôsobom je docielená úspornejšia prevádzka. Takýto typ motora má spravidla nižší výkon a krútiaci moment, čo však kompenzuje elektromotor, preto je ideálny do hybridnej sústavy. Keďže o pohon vozidla sa primárne stará elektromotor a spaľovací motor slúži prevažne na dobíjanie batérie, dynamika vozidla sa nedá označiť za slabú, ale spotreba je vzhľadom na veľkosť vozidla príjemne nízka.

benzínový atmosférický motor vo vozidle Honda CR-V
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Maximálny výkon spaľovacieho motora je 150 koní a 190 Nm. Predné kolesá roztáča priamo prevažne pri diaľničnej jazde, inak po vybití batérie väčšinou slúži na pohon generátora energie, ktorý vytvára šťavu pre elektromotor. Pre jazdu sú teda podstatne parametre hlavného elektromotora, ktorý má výkon 184 koní a 335 Nm. Keďže aj v hybridnom režime poháňa kolesá elektromotor, jazda s CR-V pripomína elektromobil so všetkými jej pozitívami, vrátane okamžitej reakcie na stlačenie plynu a lineárneho záťahu, ktorý nie je závislí od otáčok spaľovacieho motora.

Honda CR-V na parkovisku
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batéria a nabíjanie

Batéria má kapacitu 17,7 kWh, pričom k informácii o využiteľnej kapacite je celkom náročné sa dostať, pretože Honda oficiálne tento údaje neudáva. Pre vodiča je však podstatné, koľko energie načerpá pri nabíjaní batérie a to v stave, keď pohon začne pracovať v hybridnom režime. Opakovane sme pri nabíjaní načerpali 15,45 kWh energie. Maximálny nabíjací výkon je 6,8 kW, takže plné nabitie batérie trvá približne 2,5 hodiny. K dispozícii je nabíjanie len striedavým prúdom a nie je možné využiť funkcie obojsmerného nabíjania ako napríklad V2L.

nabíjací port plug-in hybridného vozidla
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kolesá a pneumatiky

Honda CR-V je dostupná výhradne s 18-palcovými diskami kolies a pneumatikami Michelin e-Primacy s rozmermi 235/60 R18. Ide o pneumatiky špeciálne navrhnuté pre elektrické a hybridné vozidlá s nižším valivým odporom. Medzi jej prednosti patrí nízka hlučnosť, dlhá životnosť a výborné vlastnosti na suchom povrchu vrátane hraničných jazdných situácií, kedy je potrebné vykonať uhýbací manéver. Medzi jej horšie stránky v porovnaní s inými typmi pneumatík patri nižšia priľnavosť na mokrom povrchu a tým aj dlhšia brzdná dráha za mokrých podmienok.

predné koleso s logom Honda v matnej čiernej farbe
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Interiér

Kabína Hondy CR-V je absolútnym opozitom súčasného trendu integrácie veľkých dotykových obrazoviek a znižovania počtu fyzických tlačidiel. Interiér má priam dokonalú ergonómiu, je elegantný a kvalitne vypracovaný. V podstate jediným dizajnovým výstrelkom je plastová sieť pred výduchmi klimatizácie. Obrazovka infotainmentu má uhlopriečku dlhú 9 palcov, čo je tak akurát. Jej menu je jednoduché a prehľadné. Páči sa nám, že po zotmení funguje v nočnom režime alebo že sa dá dokonca úplne vypnúť. Pri jazde v noci tak neťahá oči a vodič sa môže sústrediť len na dianie pred sebou. Honda CR-V má kompletne manuálne ovládanie funkcií klimatizácie. Žiadne skrollovanie v menu – teplota, intenzita ventilátora, fúkanie vzduchu na sklá, jednoducho, všetko tu nastavíte veľkými otočnými gombíkmi alebo tlačidlami. Je to rýchle, intuitívne a počas jazdy bezpečné.

palubná doska vo vozidle Honda CR-V
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

V porovnaní s inými SUV má Honda CR-V jednu zvláštnosť a tou je ovládanie smeru jazdy. Nenachádza sa tu typický volič automatickej prevodovky, aký používa množstvo iných vozidiel. Miesto toho je tu pre každý režim (P, R, N, D) vyhradené samostatné tlačidlo. Spočiatku sme sa obávali praktickej stránky, ale manipulácia s tlačidlami sa ukázala ako absolútne bezproblémová a rýchla.

interiér vozidla Honda CR-V
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ďalšie šikovné funkcie sa nachádzajú na páčkach smeroviek a stieračov. Na ich koncoch sú tlačidlá, ktorými sa dá vyvolať obraz z kamery sledujúcej mŕtvy uhol na pravej strane alebo 360-stupňová kamera. Samozrejme, zadná parkovacia kamera a pohľad z vtáčej perspektívy sa na obrazovke zobrazí okamžite po zaradení spiatočky, ale pokiaľ sa v nejakej situácii potrebujete rýchlo zorientovať, je fajn, že tak môžete urobiť veľmi rýchlo aj počas jazdy a nemusíte sa preklikávať v menu obrazovky. Na stredovom tuneli je možné ešte tlačidlami prepnúť jazdný režim či vybrať si jeden z režimov hybridného pohonu (Energy Save).

sedadlo vodiča
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Sedadlá

Z auta je výborný výhľad a dobre sa v ňom sedí. Na tých predných síce absentuje masážna funkcia, ale sú vyhrievané a ventilované v troch stupňoch a elektricky nastaviteľné. Sedadlo vodiča má navyše nastaviteľný aj sklon sedáku a pamäť na uloženie dvoch pozícií. Aj zadná lavica poskytuje sediacim maximálny komfort. Priestoru na kolená je prebytok a Honda CR-V patrí vo svojej triede medzi SUV s najlepšou variabilitou. Síce tu absentuje otvor na lyže, pretože delenie sedadiel je v pomere 60:40 ale zadné sedadlá sa dajú nezávisle od seba posúvať (v rozsahu až 19 centimetrov). Možné je polohovať i sklon operadiel. Kto si chce počas jazdy odpočinúť, v CR-V nájde absolútny pokoj.

zadné sedadlá, na ktorých je pripevnená detská sedačka
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Batožinový priestor

Základný objem kufra je 617 litrov. Základný využiteľný priestor má PHEV rovnaký ako hybrid, rozdiel je len vo využiteľnosti priestoru pod podlahou. Keďže batéria PHEV je umiestnená v podlahe, využiť je možné celý priestor pod dnom kufra na uloženie napríklad nabíjacích káblov a ostatného príslušenstva k vozidlu.

batožinový priestor vozidla typu SUV
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jazdné vlastnosti a spotreba

Podvozok aj vďaka poriadnej porcii gumy na pneumatikách žehlí nerovnosti s gráciou a na akomkoľvek type povrchu udržiava Honda CR-V posádku v pohodlí. Netreba sa báť poslať auto do zákruty aj vyššou rýchlosťou. Karoséria sa síce trochu nakloní, ale podvozok s adaptívnymi tlmičmi vzbudzuje veľkú istotu podržať plyn. Riadenie je na pomery tejto triedy priam až delikátne.

Honda CR-V patrí medzi jedno z mála súčasných áut, v ktorých počas jazdy nie je možné vypnúť upozornenie na prekročenú maximálnu povolenú rýchlosť. Tento povinný prvok výbave je možné deaktivovať jedine v parkovacom režime cez menu multimediálneho systému.

Okrem 17,7 kWh batérie je Honda CR-V vybavená aj 46,5-litrovou nádržou na benzín. Na elektrinu v kombinácii mestskej prevádzky a diaľnic v okolí Bratislavy sa dá prejsť okolo 65 kilometrov. Ani po zapojení spaľovacieho motora to však nie je žiadna tragédia. V meste sme v hybridom režime jazdili so spotrebou 4,8 l/100 km a kombinovanej prevádzke vrátane diaľnic a okresných ciest sa spotreba ustálila na 6,1 l/100 km.

Honda CR-V
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ešte sa nelúčime

Honda CR-V je výborne navrhnuté a postavené auto. Cítime sa v ňom bezpečne a šoférovanie nás vyslovene baví. Z každého centimetra srší kvalita a premyslenosť. Spotrebou sa približuje menším hatchbackom, no nechýba mu dynamika. Nemá síce otvor na lyže, zato má polohovateľné a posúvateľné zadné sedadlá. Hybridný systém ukazuje, ako sa dá jemne zladiť spolupráca spaľovacieho motora a elektromotora tak, aby to viedlo k úspornej, no pritom stále dynamickej prevádzke. V našej redakcii zotrvá ešte niekoľko mesiacov, v priebehu ktorých vám prinesieme ešte podrobnejšie skúsenosti a dojmy. V prípade, ak vás zaujíma niečo konkrétne, alebo máte pre CR-V nejakú (bláznivú) výzvu, pošlite nám mail alebo správu na sociálnych sieťach.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!