Domov SPRÁVY News Mercedes E 60 AMG je vzácnosť z 90. rokov. Ani sama automobilka...

Mercedes E 60 AMG je vzácnosť z 90. rokov. Ani sama automobilka nevie, koľko ich vlastne vyrobila

Mercedes E 60 AMG
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E 60 AMG je auto superlatívov. Jeho vysokovýkonný motor V8 s výkonom 280 kW (381 k) z neho urobil najvýkonnejšiu triedu E v polovici 90. rokov. Najvyššiu ligu hral aj svojou cenou, ktorá sa v tom čase pohybovala na úrovni 200 000 mariek.

V tom čase existoval len jeden Mercedes, ktorý bol drahší. S 600 (modelový rad 140) s dlhým rázvorom a dvanásťvalcovým motorom s výkonom 290 kW (394 koní) stál oficiálne 210 220 mariek. Navonok pritom E 60 AMG vôbec nedávalo najavo, že pod kapotou skrýva čosi výnimočné. Čosi naznačovali 18-palcové disky z ľahkých zliatin a špecifické bola aj hviezda Mercedes s mriežkou chladiča vypracované v lesklej čiernej farbe namiesto strieborného chrómu.

Foto: Mercedes-Benz

Model E 60 AMG vychádzal z modelu E 50 AMG (255 kW / 347 k), predstaveného v roku 1996. Tí, ktorí si ho objednali s technologickým balíkom AMG (kód výbavy 957), spustili transformáciu: AMG zväčšilo objem motora V8 na 5 956 kubických centimetrov, čím dosiahlo zvýšenie výkonu o 25 kW (34 k) a o 100 Nm vyšší krútiaci moment. Celkovo je k dispozícii 580 Nm.

Tento efekt odlišuje E 60 AMG od E 50 AMG, pretože zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,3 sekundy rýchlejšie. Stupnica tachometra dosahuje maximum 280 km/h, hoci maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Zachraňoval život jazdcov F1

Mercedes-Benz E modelového radu 210 charakterizovala výrazná tvár s dvojitými svetlometmi a vynikajúca aerodynamika. Dizajn vytvorený pod vedením Bruna Sacca získal ocenenie „Red Dot Design Award“. Športové varianty modelového radu 210 boli prevažne vyrábané ručne. Karosériu dodal Mercedes-Benz do Affalterbachu, kde odborníci integrovali motor, prevodovku, pohon a nápravy.

Mercedes E 60 AMG
Foto: Mercedes-Benz

Pod karosériou modelu E 60 AMG sa o dobrý pocit z jazdy postaral športový podvozok AMG. Ako konečný prevodový pomer bol zvolený 1:2,82. Predný brzdový systém bol tiež vyvinutý spoločnosťou AMG, zatiaľ čo zadný brzdový systém bol prevzatý z dvanásťvalcového roadsteru Mercedes-Benz SL 600 (R 129). V roku 1997 sa E 60 AMG používal aj vo Formule 1 ako oficiálny lekársky automobil FIA F1, popri modeli C 36 AMG.

Foto: Mercedes-Benz

Odborníci z Affalterbachu odviedli dôkladnú prácu aj na interiéri modelu E 60 AMG a vytvorili atmosféru ležérneho, no dynamického luxusu s vysokou dávkou remeselného spracovania. Patria sem elegantné drevené intarzie, stredové panely dverí a sedadiel obložené Alcantarou, ako aj bohato upravená jemná koža.

Mercedes E 60 AMG
Foto: Mercedes-Benz

Na reliéfnych prahových paneloch dverí je označenie modelu, rovnako ako na radiacej páke či špeciálnych kobercoch. Na krycej chlopni v stredovej konzole sa nachádza podpis Hansa Wernera Aufrechta, spoluzakladateľa AMG. Nálepka s jeho podpisom zdobí aj zadné okno. Model bol vybavený AMG volantom s priemerom 390 mm, ktorý bol potiahnutý kožou s drevenými intarziami.

Foto: Mercedes-Benz

Vzácnosť, ktorá nebola evidovaná

Koľko presne bolo vyrobených modelov E 60 AMG nie je známe, pretože počet kusov špeciálnej verzie nebol evidovaný. Modelov E 50 AMG vzniklo presne 2 960 kusov, modelov E 60 AMG bolo pravdepodobne menej ako 200. Automobil je momentálne možné vidieť v múzeu Mercedes-Benz, kde je súčasťou výstavy Youngtimer. Vystavený bude do 12. apríla 2026.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!