Domov SPRÁVY Elektromobilita Starý elektromobil nemusí ísť šrotu. Jednoduché riešenie mu pridá 100 km dojazdu

Starý elektromobil nemusí ísť šrotu. Jednoduché riešenie mu pridá 100 km dojazdu

Zdroj: Bjorn Nyland (YouTube)

V Chorvátsku vznikol prototyp, ktorý by mohol zmeniť spôsob, akým majitelia elektromobilov bojujú s klesajúcim dojazdom. Spoločnosť EV Clinic vytvorila prídavnú batériu, ktorá dokáže predĺžiť dojazd prakticky každého elektromobilu o približne100 kilometrov, a to bez výmeny pôvodnej batérie, píše portál InsideEVs.

Zariadenie je zatiaľ v štádiu prototypu, no výsledky vyzerajú sľubne. EV Clinic ho testovala na Tesle Model S, kde sa doplnkový modul elegantne zmestil do spodnej časti kufra a nezaberalo tak úložný priestor.

EV Clinic made a 18 kWh range extender for Tesla and any EV

Prídavná batéria má kapacitu 17,1 kilowatthodiny a je postavená na nových článkoch Samsung SDI, usporiadaných do štyroch modulov. Nejde pritom len o „batériu v krabici“. Celý systém má vlastnú elektroniku na správu energie, chladiacu dosku, poistku pyro fuse z Tesly Model 3 a čerpadlo prevzaté z Modelu S.

Viac kilometrov, rýchlejšie nabíjanie a vyššia bezpečnosť

Hlavná výhoda riešenia spočíva v tom, že prídavná batéria sa pripája paralelne k pôvodnej. To znamená, že auto získa viac energie, no zároveň sa zníži vnútorný odpor celého systému. V praxi to prináša lepšiu efektivitu nabíjania – nabíjací výkon zostáva rovnaký, no proces je plynulejší a šetrnejší k článkom.

Podľa EV Clinic má modul aj vlastný diagnostický systém, ktorý vodičovi zobrazuje stav batérie v reálnom čase. Ak by došlo k chybe alebo preťaženiu, zariadenie sa dokáže automaticky odpojiť od vysokonapäťovej sústavy a ochrániť celý systém vozidla.

Tento riešenie je zaujímavé najmä pre staršie elektromobily, kde sa kapacita pôvodnej batérie po rokoch znižuje. Namiesto drahej výmeny ponúka EV Clinic riešenie, ktoré môže autu predĺžiť životnosť aj dojazd za zlomok ceny.

Lacnejšia alternatíva k výmene batérie

Prvý prototyp bol určený pre Teslu Model S s batériou 85 kWh, no spoločnosť už pripravuje verzie aj pre Modely s 75 kWh batériou, ako aj pre Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf či Smart EV. Tým by sa technológia mohla rozšíriť medzi tisíce starších elektromobilov, ktoré trpia na znížený dojazd, ale inak fungujú spoľahlivo.

Cena zatiaľ nebola zverejnená, no všetko naznačuje, že pôjde o lacnejšie riešenie než výmena celej batérie, ktorá sa pri Teslách pohybuje v rozmedzí 15 až 25-tisíc dolárov. Ak sa EV Clinic podarí dostať tento produkt do sériovej výroby, mohla by tým otvoriť úplne nový trh s doplnkovými batériami a posunúť elektromobilitu o krok ďalej.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!