Domov Lifestyle Pozrite starkým do garáže. Cena tohto hatchbacku začala stúpať

Pozrite starkým do garáže. Cena tohto hatchbacku začala stúpať

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

V histórii automobilového priemyslu existujú vozidlá, ktorých vznik podmienila jedinečná súhra ambícií a športových predpisov.

Nissan Pulsar GTI-R bol vyrábaný medzi rokmi 1990 a 1994. Tento „malý“ hatchback so srdcom leva a technológiami superšportov predstavuje vrchol snahy japonského priemyslu o dobytie svetových rallye pretekov. Jeho príbeh je príbehom čistej funkcionality, kde každá línia a každý komponent slúžil jedinému cieľu – zvíťaziť.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Zrodenie legendy

Pôvod modelu Nissan Pulsar GTI-R siaha do konca osemdesiatych rokov, keď medzinárodná automobilová federácia (FIA) určila pravidlá pre WRC. Aby sa automobilka mohla zúčastniť kategórie skupiny A, musela najskôr vyrobiť najmenej 5 000 kusov vozidiel určených pre bežné cesty. Táto povinnosť mala za následok vznik takých slávnych áut ako Lancia Delta Integrale alebo Ford Escort RS Cosworth. Nissan bol motivovaný úspechmi konkurencie a tak si zvolil ako základ pre svojho šampióna na prvý pohľad oveľa menej nápadného kandidáta: kompaktný päťdverový hatchback Pulsar, v Európe predávaný ako Sunny.

MUSÍTE HO MAŤ V AUTE. TENTO ROZMRAZOVAČ SKIEL FUNGUJE DO -60°C, TERAZ DOSTANETE JEDEN ZADARMO

Inžinieri v továrni v japonskom meste Oppama čelili mimoriadnej výzve: premeniť obyčajný mestský automobil na súťaživý pretekársky stroj pre svetovú rally scénu. Tím Nissan však pristúpil k problému radikálne. Namiesto toho, aby aplikovali len čiastočné vylepšenia, zvolili komplexný redizajn, ktorý z pôvodného modelu Pulsar ponechal iba niekoľko základných konštrukčných prvkov karosérie. Tento prístup viedol k vytvoreniu automobilu, ktorý napokon zdieľal so svojou predlohou len málo spoločného, a to nielen vizuálne, ale predovšetkým technicky.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Motor SR20DET

Za svoj výnimočný charakter vďačí Nissan Pulsar GTI-R pohonnej jednotke. Základ tvoril osvedčený radový štvorvalec SR20DET s objemom 2,0 litra. Tento motor Nissan používal aj v populárnych modeloch Silvia a 200SX. Pre aplikáciu do Pulsaru GTI-R prešiel rozsiahlymi úpravami.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Kombinácia elektronického vstrekovania paliva riadeného systémom ECCS a turbodúchadla Garrett T28 prinášala mimoriadne rýchlu odozvu na plyn a plynulý nábeh výkonu. Kľúčovú úlohu zohrával veľký stredný chladič plniaceho vzduchu (intercooler), umiestnený priamo v prívode vzduchu na kapote, ktorý účinne znižoval teplotu nasávaného vzduchu a zvyšoval tak výkon a spoľahlivosť. Systém variabilného časovania ventilov (N-VCT) zabezpečoval optimálne plnenie valcov v širokom rozsahu otáčok. Maximálny výkon továreň uvádzala na 169 kW (230 koní) pri 6 400 otáčkach za minútu a krútiaci moment 284 Nm pri 4 800 otáčkach. V reálnych testoch však mnohí jazdci a tuneri hlásili skutočný výkon blížiaci sa k číslu 250 koní, čo vtedy radilo vozidlo na úroveň exotických športových automobilov.

Prevodovka bola päťrýchlostná manuálna, navrhnutá tak, aby odolala náročným podmienkam pretekov aj agresívnej jazde na okruhu. Krátke, presné radenie a dobre definované chody umožňovali rýchle zmeny prevodových stupňov.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Pohon ATTESA E-TS

Aby automobil dokázal svoj výkon efektívne preniesť na vozovku, dostal pohon všetkých kolies. Nissan použil systém ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All-terrain – Electronic Torque Split), ktorý pôvodne vyvinul pre svoju vlajkovú loď, model Skyline GT-R (R32). Tento systém znamenal pre triedu hothatchov revolúciu.

Pohon ATTESA E-TS vo vozidle Nissan Pulsar GTI-R fungoval ako pohon prednej nápravy so schopnosťou presmerovať až 50 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu v prípade straty trakcie. Elektronický riadiaci systém neustále monitoroval rýchlosť všetkých štyroch kolies a pri akomkoľvek prešmyknutí predných kolies okamžite aktivoval viacdiskovú spojku, ktorá začala prenášať krútiaci moment dozadu. Toto riešenie poskytovalo vynikajúcu trakciu a jazdné vlastnosti nielen na suchom asfalte, ale aj v náročných podmienkach, akými boli štrkové alebo zasnežené cesty, typické pre rallye preteky.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Dizajn podriadený funkcii

Vzhľad Pulsaru GTI-R nebol výsledkom samoúčelného dizajnu, ale dôsledkom potrieb aerodynamiky a chladenia. Masívny chladič vpredu, veľký prívod vzduchu na kapote pre turbodúchadlo a charakteristický vysoko položený zadný spojler nie sú len estetické prvky. Každý z nich plní konkrétnu úlohu.

Prídavný zadný spojler, ktorý sa stal ikonickým prvkom automobilu. Jeho úlohou bolo generovať prítlak na zadnú nápravu pri vysokých rýchlostiach, čím zvyšoval stabilitu a priľnavosť. Štúdie Nissanu ukázali, že bez neho by automobil strácal pri jazde na hranici možností kontakt s vozovkou. Kapota s prívodom vzduchu priamo odovzdávala chladný vzduch do intercoolera, čím zaisťovala jeho maximálnu účinnosť. Rozširujúce blatníky kryli širší rozchod kolies, ktorý zlepšoval stabilitu v zákrutách. Celkové rozmery vozidla, krátke previsy a relatívne vysoká svetlá výška (vyžadovaná pre rallye) prispievali k obratnosti a agilite. Išlo o čistý funkcionalizmus, kde krása vychádzala z účelnosti.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Jazdné vlastnosti

Za volantom ponúkal Nissan Pulsar GTI-R jedinečný zážitok. V bežnej premávke sa dokázal správať civilizovane, hoci tuhé pruženie a nízkoprofilové pneumatiky prenášali každú nerovnosť vozovky do kabíny. Avšak na okresnej ceste alebo na okruhu sa podpisuje jeho skutočný charakter.

Agresívna geometria riadenia a motor poskytovali explozívne zrýchlenie. Systém pohonu všetkých kolies umožňoval výborne využiť výkon aj v zákrutách, kde automobil preukazoval neutíchajúcu chuť do jazdy. Pri prudkom zrýchlení v zákrute systém ATTESA E-TS inteligentne rozdeľoval krútiaci moment, pomáhajúc vytláčať automobil z oblúka s minimálnym prešmyknutím. Hmotnosť okolo 1250 kg, v kombinácii s výkonom 230 koní, umožňovala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximálnu rýchlosť presahujúcu 230 km/h. V tom čase to boli výkony superšportov.

Napriek svojim prednostiam mal Nissan Pulsar GTI-R aj svoje nedostatky. Prívod vzduchu na kapote bol náchylný na nasatie vody pri jazde v daždi, čo mohlo spôsobiť poškodenie motora. Niektoré komponenty, ako spojka alebo prevodovka, si vyžadovali častejšiu údržbu v dôsledku vysokého výkonu. A v porovnaní s konkurenciou, ako bola o niečo jemnejšia Lancia Delta Integrale, pôsobil Pulsar ako surovejší.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Rallye kariéra a súťažné úspechy

Napriek pôvodne stanovenému cieľu sa Nissan Pulsar GTI-R vo svetových rallye pretekoch výraznejšie nepresadil. Zmena pravidiel po sezóne 1992, ktorá zvýhodnila väčšie a ťažšie automobily, znamenala koniec pre jeho športové ambície na najvyššej úrovni. Napriek tomu si našiel svoje miesto v rukách súkromníkov a v národných šampionátoch.

Jedným z najväčších úspechov bolo prekvapivé víťazstvo na Rallye Švédska v roku 1992, kde posádka Stig Blomqvist a Beny Melcher doviezla Nissan na prvé miesto. Toto víťazstvo v extrémnych snehových podmienkach dokázalo, že koncepcia automobilu je solídna a konkurencieschopná. Ďalšie úspechy automobil zaznamenal v Ázijsko-pacifickom rallye šampionáte, kde si vynútil rešpekt popri tradičným európskym šampiónom.

Aj keď jeho vrcholová rallye kariéra bola krátka, úspechy v rukách súkromníkov potvrdili, že Nissan vytvoril so svojím malým hatchbackom skutočne schopný pretekársky stroj. Jeho DNA bola nepopierateľne predurčená pre motoristický šport.

Nissan Pulsar GTI-R
Foto: startstop.sk, Adam Recký

Súčasný pohľad a trhová hodnota

Dnes si Nissan Pulsar GTI-R cenia nadšenci ako vzácny kúsok japonskej automobilovej histórie, ktorý pripomína éru neobmedzenej športovej tvorby. Jeho kombinácia praktického tvaru karosérie, vysokej výkonnosti a sofistikovaného pohonu všetkých kolies je dodnes výnimočná.

Vzhľadom na obmedzený počet vyrobených kusov (odhady sa pohybujú okolo čísla 14 000) a náročné použitie mnohých z nich, sú dnes zachované exempláre pomerne vzácne. Ceny kvalitne zrenovovaných alebo pôvodných kusov v dobrom stave neustále rastú, pretože si trh začína viac uvedomovať, ako dôležitú súčasť japonskej performance kultúry zlatých 90. rokov tento model zohral.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Pre súčasných majiteľov a nadšencov je údržba stále živou témou. Dostupnosť niektorých originálnych dielov môže byť náročná, čo si vyžaduje kreativitu alebo výrobu náhradných riešení. Komunita nadšencov okolo tohto modelu je však celosvetová a aktívna, vzájomne si pomáhajú s radami.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Odkaz „Malého R“

Nissan Pulsar GTI-R zostáva fascinujúcim prípadom v automobilovej histórii. Jeho príbeh ilustruje obdobie, keď športové predpisy priamo formovali automobily pre verejné cesty, a výsledkom boli výnimočné stroje s jedinečným charakterom. Aj keď často býva len v tieni slávnejšieho a väčšieho brata Skyline GT-R, „Malé R“ si vybojovalo svoje vlastné, nezameniteľné miesto.

Foto: startstop.sk, Adam Recký

Nešlo o najjemnejší, najluxusnejší ani najprepracovanejší automobil svojej doby. Bol to však účinný, charizmatický a brutálne rýchly hatchback, ktorý dokázal, že výkon a technológia sa nemusia ukrývať len v exotických karosárňach. Nissan Pulsar GTI-R je časovou schránkou najodvážnejšej éry japonského automobilového priemyslu, a pre tých, ktorí tento klenot poznajú, zostáva neprehliadnuteľný.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!