Jednou z obáv spotrebiteľov v prípade plne elektrických vozidiel je strach z príliš veľkej degradácie batérií a tým pádom kratšej životnosti, čo znamená neúmerne vysoké náklady už po niekoľkých rokoch používania. Tieto obavy sú už teraz do veľkej miery neopodstatnené, pretože rôzne nezávislé štúdie ukazujú, že degradácia batériových článkov je oveľa pomalšia, ako si mnohí myslia. Veľká automobilka teraz tvrdí, že svet elektromobilov zmení nový typ batérie so životnosťou až 40 rokov.
Tá teda prežije aj samotné vozidlo a bude navrhnutá tak, aby sa dala z pôvodného vozidla vybrať a umiestniť do vozidla nového. Tým by klesli celkové náklady na kúpu nových elektromobilov a elektromobilita by sa tak opäť raz stala dostupnejšou.
Prielom v tejto oblasti by mali priniesť polovodičové batérie, ktoré vyvíjajú čínske, európske aj japonské automobilky. Tento raz bude reč o Toyote, ktorá sa stála sústredí predovšetkým na svoj hybridný pohon a vo svete elektromobilov nemá vybudované príliš zvučné meno. To sa však môže už onedlho zmeniť, pretože automobilka pracuje na vývoji spoľahlivej polovodičovej batérii, ktorá ponúkne životnosť, rýchlosť nabíjanie a spoľahlivosť bez kompromisov v porovnaní so spaľovacími motormi. Zástupcovia značky Toyota totiž podľa portálu InsideEVs na medzinárodnom autosalóne v Tokiu potvrdili, že ich budúce polovodičové batérie budú navrhnuté tak, aby vydržali 40 rokov.
Životnosť batérie 40 rokov
Keiji Kaita, prezident Centra pre vývoj pokročilých inžinierskych systémov, vysvetlil tieto ciele austrálskemu spravodajskému portálu Car Expert. „Pri existujúcej lítiovej batérii, ktorú teraz vyrábame, je pri typickom používaní naším cieľom možno 10 rokov a 90 % kapacity,“ povedal Kaita. „Cieľom polovodičovej batérie je životnosť možno 40 rokov a 90 % kapacity, toto je potenciál, na ktorý sa zameriavame.“ Ak Toyota skutočne pracuje na vývoji podobných typov batérii, mohlo by to radikálne zmeniť spôsob, akým sa batérie vyrábajú a používajú vo vozidlách.
S príchodom softvérovo definovaných vozidiel by jednotlivé vozidlá mohli vydržať na cestách desiatky rokov. Priebežne by boli aktualizované o nové funkcie, takže spotrebiteľ by ani nemal dôvod meniť vozidlo za iné. Pochopiteľne, cena batérií s takouto dlhou životnosťou by bola spočiatku vyššia, ale časom by sa tento rozdiel vykompenzovali vďaka dlhej životnosti. Najmä vtedy, ak by skutočne bolo možné batériu premontovať zo starého vozidla do nového.

Odborníci z odvetvia už dlho tvrdia, že polovodičové batérie dokážu poskytnúť dlhší dojazd, výrazne znížiť hmotnosť batérie a zlepšiť bezpečnostný profil článkov, čo v preklade znamená menšie riziko požiaru. Teoreticky sa tieto batérie budú tiež rýchlejšie nabíjať a budú odolnejšie. Toyota tvrdí, že jej 40-ročná polovodičová batéria si do konca 40-ročného obdobia zachová 90 % svojej pôvodnej kapacity. V súčasnosti výrobcovia automobilov zvyčajne ponúkajú na svoje batérie osemročnú záruku alebo obmedzenie na nájazd 160 000 kilometrov. Zásadnou otázkou tak zostáva, kedy sa podobný typ polovodičovej batérie, ktorý by vydržal hoci len 20 rokov, konečne objaví v sériovo vyrábanom vozidle a aká bude jeho cena.






































