Nový Mercedes-Benz GLB sa predstaví už 8. decembra. Nemecká automobilka si ako prvú ochutnávku novinky vybrala foto z technologického centra v Sindelfingene, kde vozidlo prechádza extrémnym testovaním v klimatických tuneloch.
Či už ide o priestranné päťmiestne alebo všestranné sedemmiestne vozidlo, Mercedes-Benz pripravuje novú generáciu modelu GLB ako dokonalého spoločníka aj na výlety do lyžiarskych stredísk alebo iné zimné dobrodružstvá. Okrem spoľahlivej trakcie na zasnežených cestách je skutočne dôležitý špičkový tepelný komfort a jasná viditeľnosť. Na to, aby úplne nová generácia modelu Mercedes-Benz GLB spĺňala prísne štandardy značky v týchto kľúčových oblastiach a poskytovala charakteristickú kvalitu, ktorú zákazníci očakávajú, je nevyhnutné rozsiahle testovanie v dvoch najmodernejších klimatických komorách.
Arktické teploty a snehové búrky v klimatických komorách
Teplotný rozsah v takzvanom studenom tuneli sa pohybuje od -40 do +40 stupňov Celzia, čo v podstate pokrýva všetky mysliteľné poveternostné podmienky v reálnom svete, v ktorom sa vozidlo môže ocitnúť. Špičkové snežné delá umožňujú výrobu snehu so širokou škálou druhov snehu v širokom rozsahu teplôt, čo v kombinácii s výkonným ventilátorom vo veternom tuneli dokáže Mercedes-Benz simulovať prudké snehové búrky, pri ktorých sa snehové vločky rútia k testovaciemu vozidlu rýchlosťou až 200 km/h. V dvoch klimatických aerodynamických tuneloch Mercedes-Benz je zakomponované veľké množstvo komplexnej techniky.
V každom tuneli zvlnená cesta simuluje povrch vozovky. Skúšobné zariadenia sú navrhnuté pre celkový výkon až 780 kW, čo umožňuje maximálnu rýchlosť až 265 km/h. Vozidlá je možné tankovať a nabíjať aj v tuneloch. Budova sa rozprestiera na podlahovej ploche 70 x 60 metrov. Okrem dvoch testovacích zariadení sa v ňom nachádzajú kancelárie a riadiaca miestnosť. Odtiaľ môžu technici regulovať teplotu, vlhkosť, rýchlosť vetra a ďalšie parametre. Každý test je možné pozorne sledovať cez veľké, plne izolované okná.

Simulácia púštneho slnka
Čo ak cieľom nie je St. Moritz, ale St. Tropez? Čo ak je cieľom jazero Garda a nie Grossglockner? Nie je to len sneh a ľad, ktoré predstavujú výzvy pre auto a jeho cestujúcich. Teplo a slnečné žiarenie majú svoje úskalia. V tepelnej komore môžu byť generované teploty od -10 do +60 stupňov Celzia. K dispozícii je tiež solárny simulačný systém s 32 lampami, ktoré poskytujú spektrum žiarenia, ktoré zodpovedá prirodzenému slnečnému žiareniu. Na ploche 8 x 2,5 metra sa intenzita žiarenia môže pohybovať medzi 200 a 1 200 wattmi na meter štvorcový.
Najvyššia úroveň je porovnateľná s veľmi intenzívnym slnečným svitom, aké sa vyskytuje iba v odľahlých púštnych lokalitách, ako je napríklad Údolie smrti v USA. Ďalším vývojovým nástrojom v tepelnom tuneli je takzvaná “horúca cesta”. Ide o simulovaný povrch vozovky, kde je možné plynule nastavovať teplotu v rozmedzí od +50 do +70 stupňov Celzia, čím presne kopíruje tepelné podmienky povrchu vozovky v horúcom letnom dni.
Autentické zimné testovanie
Inžinieri využívajú možnosti testovania v klimatických komorách na preskúmanie rôznych komponentov a funkcií vozidla. Skúmajú napríklad funkciu stieračov, aby sa uistili, že fungujú perfektne za každého počasia. Napríklad v studenom tuneli inžinieri kontrolujú, či víriaci sneh nemôže zablokovať prívody vzduchu. Pri mrazivých teplotách medzi -15 až -20 stupňami Celzia musí vykurovací systém preukázať, že dokáže rýchlo rozmraziť zľadovatené čelné sklo. Kamera zaznamenáva celý proces odmrazovania. Pri vonkajšej teplote -15 stupňov Celzia trvá len 15 minút, kým je čelné sklo také čisté, že by bolo možné odísť. A to len pomocou nastavenia odmrazovania vykurovacieho systému a bez ďalšieho zásahu vodiča, ako je zapnutie stieračov.

Príjemná atmosféra na palube
Nový Mercedes-Benz GLB posúva efektivitu a klimatický komfort na novú úroveň. Jeden príklad: pri 20-minútovej jazde pri vonkajšej teplote -7 stupňov Celzia vykuruje interiér dvakrát rýchlejšie ako jeho predchodca a dokonca skracuje čas ohrevu konvenčne poháňaného modelu. V porovnaní so svojím predchodcom spotrebuje úplne nový elektrický GLB len asi polovicu energie, čo má, samozrejme, pozitívny vplyv na elektrický dojazd. Proces ohrevu sa spustí automaticky, akonáhle niekto nastúpi do auta. Stratégiou Mercedes-Benz je najskôr zahriať hornú časť tela a ruky. To zaisťuje rýchly tepelný komfort. Okrem toho je teraz systém ešte intuitívnejší a pohodlnejší na používanie a dá sa mnohými spôsobmi prispôsobiť individuálnym potrebám. Bez ohľadu na to, či cestujúci nabíjajú, sedia vo vozidle alebo si dokonca zdriemnu, systém plynule reguluje vykurovanie a chladenie pomocou svojej inteligentnej a prediktívnej prevádzkovej stratégie.

Nové tepelné čerpadlo
Ústredným bodom tohto systému je inovatívne tepelné čerpadlo, ktoré bolo upravené z technologického programu VISION EQXX. Ako takzvaný model s viacerými zdrojmi môže paralelne využívať tri zdroje energie: odpadové teplo z elektrického pohonu a batérie ako aj okolitý vzduch. Využitím tohto “voľného” tepla prispieva tepelné čerpadlo k vysokej účinnosti GLB. Tento proces riadi približne tretinou elektrickej energie, ktorú by porovnateľný nezávislý ohrievač potreboval na rovnaký výkon.
Priestrannejší a flexibilnejší interiér
Druhá generácia modelu Mercedes-Benz GLB bude k dispozícii opäť ako 5 alebo 7-miestne vozidlo. Bez námahy sa prispôsobí širokej škále požiadaviek a má dostatok priestoru pre rodinu, priateľov a spontánne plány. V porovnaní so svojím predchodcom ponúkne novinka v prvých dvoch radoch sedadiel výrazne viac priestoru nad hlavou. Je to spôsobené líniou strechy SUV, ako aj štandardnou panoramatickou strechou. Komfort sedenia v druhom rade sa výrazne zlepšil vďaka väčšiemu priestoru pre nohy a dlhšej podpore stehien.

Pozdĺžne nastaviteľný rad zadných sedadiel je voliteľne k dispozícii pre päťmiestne vozidlo a štandardne pre sedemmiestne vozidlo. Pomocou tejto funkcie je možné operadlá druhého radu nastaviť v niekoľkých uhloch a celý rad sedadiel je možné pozdĺžne posúvať. To umožňuje buď maximalizovať komfort pre cestujúcich alebo zväčšiť objem batožinového priestoru. Do voliteľného tretieho radu sedadiel sa ľahšie nastupuje ako v predchodcovi. Je to okrem iného spôsobené výrazne dlhším rozsahom nastavenia funkcie Easy-Entry.
Panoramatické strešné okno s osvetleným hviezdicovým vzorom
Veľká panoramatická strecha nastavuje nový štandard v segmente a poskytuje mimoriadne veľkorysý a otvorený pocit priestoru. Na ochranu pred slnečným žiarením sa skladá z tepelnoizolačného vrstveného bezpečnostného skla s povrchovou úpravou odrážajúcou infračervené žiarenie a povrchovou úpravou s nízkou emisivitou (LowE) na vnútornej strane. To znižuje zahrievanie interiéru vozidla v lete. V zime povrchová úprava LowE znižuje tepelné straty odrážaním vnútorného tepla späť do kabíny. S hrúbkou iba 200 nanometrov je tento infračervený film tenší ako ľudský vlas, ktorý má priemer približne 50 000 nanometrov. Voliteľne je možné priehľadnosť panoramatickej strechy meniť segment po segmente za 10 až 20 milisekúnd.
Cestujúci si môžu vybrať medzi priehľadným pre jasný výhľad nahor a opálovým (mliečnym) pre viac súkromia. Opálový (mliečny) stav chráni nielen pred zvedavými pohľadmi zvonku, ale ponúka aj lepšiu ochranu pred oslnením na priamom slnku. Ovláda sa prostredníctvom príslušného menu v nastaveniach vozidla na centrálnom displeji. Pre dokonalý štýlový nádych je veľká panoramatická strecha voliteľná aj ako osvetlená. Každý z nich je pripojený k ambientnému osvetleniu pre personalizovanú a žiarivú hviezdnu oblohu. Svetlo je privádzané cez LED moduly z prednej časti.

















































