Domov SPRÁVY Doprava Pri nehode vlakov v Pezinku rušňovodič násilím prestavil výhybku

Pri nehode vlakov v Pezinku rušňovodič násilím prestavil výhybku

zrážka vlakov pri Pezinku
Foto: Facebook/Polícia SR - Bratislavský kraj

Mestská televízia Trnava priniesla reportáž, v ktorej Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy Dopravnej v Trnave, vysvetľuje, ako došlo k víkendovej nehode vlakov v Pezinku.

V nedeľu 9. novembra sa o 19:31 hod. zrazili vlaky smerujúce do Bratislavy – do regionálneho expresu REX 1814 zozadu narazil rýchlik EX 620 Tatran. V oboch vlakoch bolo dovedna viac ako 1 000 cestujúcich, prevažne študentov. Pri nehode sa zranilo 79 osôb, stav troch cestujúcich je naďalej vážny, ale stabilizovaný. Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik na pondelňajšej tlačovej konferencii po rokovaní vlády uviedol, že regionálny expres REX 1814, ktorý nebol vybavený zabezpečovacím systémom ETCS, prešiel návestidlom na červenú, čím vošiel do dráhy rýchliku EX 620 Tatran smerujúceho z Košíc do Bratislavy.

Regionálny vlak nemal povolené opustiť stanicu v Pezinku

Na stanicu v Pezinku prišiel ako prvý regionálny vlak REX 1814 idúci z Nitry, ktorý zastavil na bočnej koľaji, aby mohli cestujúci vystúpiť a nastúpiť. “Za normálnych okolností by išiel ďalej, pretože rýchlik Tatran ho podľa grafikonu predbieha už v Trnave, ale keďže meškal, regionálny vlak mal červenú a zelenú mal rýchlik, ktorý ho mal predbehnúť práve na stanici v Pezinku,” vysvetľuje Papík na videu na sociálnej sieti, ktoré prikladáme nižšie.

Prečo rušňovodič regionálneho vlaku tento signál nerešpektoval a s vlakom sa pohol, je zrejme kľúčovou otázkou vyšetrovania. “S vlakom prešiel na návestidlo v polohe stoj, násilím prestavil výhybku a vyšiel na trať,” objasňuje ďalej Papík. V železničiarskom žargóne násilné prestavenie výhybky znamená, že vlak silou svojich kolies pretlačí jazyk výhybky do inej polohy, než bola nastavená. Keď rušňovodič prejde s vlakom návestidlom v polohe stoj, ľudovo povedané, prejde na červenú, ide o vážne porušenie predpisov, pretože tým dochádza k ohrozeniu bezpečnosti železničnej dopravy.

Regionálny expres tým pádom poškodil výhybku a neoprávnene vošiel na trať, na ktorú v tom čase nemal povolenie. “Vo chvíli, keď obsadil túto trať, sa na tomto návestidle pre rýchlik automaticky rozsvietila červená, čo bolo zabezpečené traťovým a staničným zabezpečovacím zariadením. Rútiaci sa vlak v rýchlosti 140 km/h sa o tom dozvie v bode, tzv. balíze, ktoré používa zariadenie ETCS, keď načíta informácie a vtedy sa spustil brzdný systém, ak nezačal už náhodou predtým brzdiť rušňovodič, ktorý si červené svetlo mohol všimnúť. Vlak brzdil, ale z rýchlosti 140 km/h už nestihol ubrzdiť a narazil zozadu do regionálneho vlaku.

Čo je to balíza?

Balíza je elektronické zariadenie umiestnené medzi koľajnicami, ktoré komunikuje s vlakom, resp. s jeho palubnou jednotkou zabezpečovacieho systému. Ľudovo povedané, ide o akýsi informačný maják na trati, ktorý vlakom odosiela údaje o trati, rýchlosti, polohe alebo návestidle pred nimi. Balíza je pasívne zariadenie, čo znamená, že ju aktivuje až magnetické pole z prijímača pod vlakom. Keď vlak prechádza ponad ňu, balíza vysiela digitálny signál do palubného systému ETCS. Ak sa na trati so zabudovaným systém ETCS nachádza návestidlo so signálom stoj, pred návestidlom je v koľaji balíza, ktorá prichádzajúcemu vyšle vlaku informáciu: Tu je červená, ďalej nemáš povolenie na jazdu. Ak aj rušňovodič na varovanie nereaguje, systém ETCS automaticky aktivuje brzdy. Vzhľadom na vysokú rýchlosť prichádzajúceho vlaku ho však už nebolo možné úplne zastaviť, ale iba spomaliť.

balíza
Ilustračná fotografia balízy, foto: Siemens Mobility

Väčšie nešťastie sa mohlo stať, ak by išiel rýchlik napríklad o minútu skôr a narazil by do regionálneho vlaku na výhybkách. “Tu by sme sa nebavili len o zranených, ale následky by boli vážnejšie,” uzavrel Papík.

Vývoj priemerných platov rušňovodičov od roku 2020 na základe údajov poskytnutých ministerstvom dopravy:

Rok Priemerný plat rušňovodičov
2020 1 373 €
2021 1 393 €
2022 1 597 €
2023 1 717 €
2024 2 380 €
2025 2 399 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!