Americký startup Teradar pracuje na novom systéme senzorov, ktoré majú byť ešte lepšie ako lidar. Budú lepšie vidieť v hmle, tme aj počas hustého sneženia. Nová technológia bude určená najmä pre systémy autonómnej jazdy 3. úrovne, ktoré sú určené pre jazdu po diaľnici bez toho, aby vodič musel zasahovať do riadenia.
Matt Carey, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ startupu Teradar so sídlom v Bostone, strávil posledných niekoľko rokov vývojom polovodičového senzora, ktorý vníma svet pomocou terahertzového pásma elektromagnetického spektra, ktoré sa nachádza medzi mikrovlnami a infračerveným žiarením. V podstate kombinuje najlepšie vlastnosti radarových senzorov, ako je absencia pohyblivých častí a schopnosť preniknúť cez dážď alebo hmlu, s vyšším rozlíšením, ktoré poskytujú laserové lidarové senzory. Zatiaľ čo súčasná technológia lidar poskytuje veľmi presné údaje, ale je náchylná na rozptyl častíc v dažďových kvapkách alebo prachu, terahertzový senzor je navrhnutý tak, aby detekoval objekty jasnejšie a dosahoval dosah približne 300 metrov.
Bez pohyblivých častí
Pri vývoji sa pritom dôraz kladie na vytvorenie použiteľného obrazu okolia aj za nepriaznivých podmienok. Technológia si totiž bude musieť poradiť so všetkými nepriaznivými podmienkami, s ktorými sa musí vysporiadať aj vodič a ktoré tiež obmedzujú jeho viditeľnosť a rozpoznávanie objektov, ako napríklad tmavé úseky, oslepujúce svetlomety protiidúcich áut, striekanie vody, husté sneženie alebo hmla. To je kľúčové pre automatizované funkcie, pretože mnohé súčasné systémy v týchto situáciách zlyhávajú a musia odovzdať riadenie späť vodičovi. Cieľom spoločnosti Teradar je znížiť počet týchto bodov zlyhania a zvýšiť tým predvídateľnosť autonómnej jazdy.
Po technickej stránke je systém kompletne založený na čipe a nepoužíva žiadne pohyblivé časti. To umožňuje inštaláciu senzora na miesta, kde sú v súčasnosti umiestnené konvenčné radarové senzory. Nová technológia má uľahčiť integráciu senzorov do existujúcich generácií vozidiel a umožniť tým nákladovo efektívnejšiu výrobu. Kamery zostanú k dispozícii ako doplnkové senzory na rozpoznávanie dopravných značiek, vodorovného dopravného značenia alebo svetelných signálov.
V sériovej výrobe už o dva roky
Ak bude vývoj nových senzorov napredovať bez zásadných zaváhaní, sériová produkcia by mohla byť spustená v roku 2028. Spoločnosť nedávno získala investíciu vo výške 150 miliónov dolárov. Teradar tvrdí, že už spolupracuje s piatimi poprednými výrobcami automobilov z USA a Európy na overení tejto technológie a očakáva, že získa kontrakt na inštaláciu senzorov vozidiel modelového roka 2028. Cenou by sa systém mal pohybovať niekde medzi radarom a lidarom, čiže bude stáť niekoľko stoviek eur, nie niekoľko tisíc.

Carey pre portál TechCrunch povedal, že k založeniu Teradaru ho inšpirovalo to, že jeho priateľ zomrel pri autonehode. „Bol to jeden z tých zvláštnych prípadov, keď medzi slnkom a hmlou situáciu nemohol vyriešiť žiadny existujúci senzor,“ povedal. V situáciách, pri ktorých príde k prudkému oslneniu, majú kamery asistenčných systémov zvyčajne problém.
Senzor Teradar by mohol nájsť využitie aj v obrannom priemysle. Carey však uviedol, že spoločnosť sa zatiaľ takmer výlučne zameriava na automobilový priemysel. Carey pripúšťa, že nie je prvý, kto sa snaží využiť terahertzovú časť spektra, ale až nedávny pokrok v kremíkovom priemysle v kombinácii so špecializovaným tímom odborníkov, vrátane spoluzakladateľa spoločnosti Nicka Saiza, o ktorom Carey povedal, že je najlepším svetovým návrhárom terahertzových čipov, im umožnil rýchlo sa rozvíjať a oslovovať výrobcov automobilov.








































