Pohon na LPG využíva pomerne dosť slovenských vodičov. Hoci spotreba plynu býva spravidla vyššia ako spotreba benzínu, kvôli podstatne nižšej cene býva finančná úspora na prevádzkových nákladoch zrejmá.
Slovenskí motoristi zvyknú dosť často využívať služby špecializovaných firiem, ktoré sa venujú odborným prestavbám existujúcich vozidiel na spaľovanie LPG. Na trhu však existuje aj značka, ktorá ponúka takýto pohon už od výroby.

Dacia Bigster na LPG
Renault a Dacia sú v súčasnosti prakticky jedinými výrobcami, v ponuke ktorých nájdete vozidlá s pohonom na LPG. Medzi najnovšie modely s týmto pohonom patrí aj Dacia Bigster. Robustné SUV segmentu C s veľkým batožinovým priestorom je vybavené dvojpalivovým pohonných systémom, teda bez problémov môže spaľovať benzín aj LPG, čo jednak znamená nezanedbateľnú finančnú úsporu a tiež, v prípade potreby, aj ohromný dojazd, ktorý schová do vrecka nejedno naftové kombi.
Pohľad do cenníka vám navyše vyčarí úsmev na tvári, pretože voľba motorizácie na LPG, ktorá sa predáva pod obchodným názvom mild-hybrid G 140, pričom práve to písmeno G je tu podstatné, neznamená príplatok ani o cent navyše. V základe vám stačí už 22 290 €, čo je na auto tohto segmentu, navyše s výkonom úplne postačujúcich 140 koní, v dnešnej dobe veľmi dobrá ponuka. Pravdepodobne však siahnete po lepšie vybavených verziách Journey alebo Extreme, ktoré sú za 26 590, čo je stále veľmi fajn.

Bigster je o 7 centimetrov dlhší ako Hyundai Tucson, takže predstavu o veľkosti vozidla snáď máte. Prakticky zmýšľajúcich ľudí určite zaujme batožinový priestor s dvojitým dnom, ktorý je skutočne hlboký a dostatočne dlhý aj na uloženie detského kočíka. Dve nádrže nijak zvlášť neovplyvnili jeho základný objem, ktorý je viac než 600 litrov.

Mild-hybrid s manuálom
O pohon sa stará preplňovaný benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorému pomáha mild-hybridný systém, takže sa dá konštatovať, že sa tu nachádzajú až tri druhy pohonu. Batéria uložená pod sedadlom spolujazdca je však maličká, má kapacitu len 0,8 kWh, takže nedokáže poháňať vozidlom samostatne, ale zato mu výrazne pomáha v dynamike aj pri nižších otáčkach. Samozrejme, po pustení plynu očakávajte rekuperáciu, ktorú z pozície vodiča nie je možné korigovať. Tento motor sa kombinuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v prípade verzie na LPG aj s pohonom predných kolies. Bigster si však vďaka relatívne vysokej svetlej výške poradí aj mimo spevnenej cesty s mnohými prekážkami a na bežné používanie takáto kombinácia úplne postačí.

Dacia však prekvapila svet aj variantom s full-hybridným pohonom, možnosťou spaľovanie LPG, automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. Skutočne, aj takýto variant v cenníku Dacie nájdete, hoci je drahší (od 28 990 €). Trojvalec v našom prípade dosahoval výkon 140 koní a 230 Nm. Na prepínanie pohonu medzi benzínom a LPG slúži tlačidlo po ľavej vodičovej ruke a všetko sa vám prehľadne zobrazuje na digitálnom prístrojovom štíte, vrátane prejdenej vzdialenosti na jednotlivé druhy pohonu či spotreby. Na jednu LPG nádrž sme prešli takmer 500 km, vozidlo sme však často používali v dosť neštandardných podmienkach, takže skutočný dojazd môže byť o dobrých 50 až 70 km dlhší. Samozrejme, záleží od podmienok v akých jazdíte.

140 koní je tak akurát
Dynamicky síce ide o absolútny priemer, ale v bežnej mestskej premávke ani na diaľnici sa s vozidlom nestratíte. Papierovo trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10 sekúnd a maximálna rýchlosť je 180 km/h. Subjektívne je Bigster na tretí a štvrtý prevodový stupeň príjemne pružný, pekne vie potiahnuť až do rýchlosti 150 km/h, potom mu to ide už predsa len trochu ťažšie. Vzhľadom na cenu je potrebné strpieť určite kompromisy v oblasti akustického komfortu a pohodlia sedadiel, ak však často jazdíte dlhšie trasy, siahnite skôr po vozidle s nižšou výškou typu kombi. Mimochodom, aj taký typ auta Dacia pripravuje, na trhu by sa malo objaviť už na budúci rok.






































