Deň po oficiálnej premiére štvrtej generácie Porsche Cayenne a necelý mesiac po zverejnení hospodárskych výsledkov koncernu Volkswagen a značky Porsche zverejnil popredný nemecký ekonomický denník Handelsblatt správu, podľa ktorej sú rodiny Porsche a Piëch zhrozené stavom koncernu Volkswagen.
Značka Porsche dosiahla za prvých 9 mesiacov roka 2025 tržby 26,86 miliardy eur, keď po celom svete dodala 212 059 vozidiel (-6 %). Lenže kvôli náročným trhovým podmienkam v Číne, organizačnými zmenami, aktivitami v oblasti batérií a zvýšenými výdavkami po zavedení dovozných ciel v USA, klesol prevádzkový zisk spoločnosti z 4,035 miliardy v roku 2024 na 40 miliónov eur v roku 2025.

Na čele značky Porsche i koncernu Volkswagen (Volkswagen Group) stojí rovnaký muž – Oliver Blume. Generálnym riaditeľom značky Volkswagen je Thomas Schäfer. Blume však už avizoval, že sa vzdá funkcie CEO Porsche, aby sa mohol plne venovať práci vo Wolfsburgu, kde situácia nie je jednoduchá. Blízky poradca rodiny Porsche-Piëch teraz pre Handelsblatt povedal, že rodina je zhrozená stavom celého koncernu Volkswagen. Zdroj z vnútra koncernu podľa nemeckých novín tiež potvrdzuje, že podpora Bluma klesá, hoci hovorcovia rodiny i skupiny Volkswagen Group tieto informácie kategoricky popreli.
Rodina predovšetkým považuje za chybu orientáciu značky Porsche na elektromobily. V predaji má Porsche aktuálne 3 plne elektrické modely – Taycan, Macan a Cayenne. V blízkej budúcnosti by mali byť uvedené na trh aj elektrické modely radu 718 nahrádzajúce modely Boxster a Cayman.
Oneskorenie platformy SSP by mohlo byť katastrofou
Handelsblatt píše, že Blume je pod veľkým tlakom a ocitá sa v ťažkej situácii kvôli vyhláseniam z okruhu rodiny, ktorá drží viac ako polovicu hlasovacích práv v automobilke. Podpora rodiny sa považuje za kľúčovú pre každého generálneho riaditeľa VW Group. Okrem nevyspytateľných geopolitických faktorov strategické smerovanie koncernu zaťažuje nedostatok hotovosti, nevyspytateľnosť európskych regulácií, otázka zákazu spaľovacích motorov po roku 2035 a neistota okolo budúcej platformy SSP, ktorá má tvoriť základ pre dôležité budúce elektrické modely vrátane modelu Golf. V inom článku zasa Handelsblatt upozorňuje aj na prevádzkové problémy štyroch kľúčových závodov VW (Wolfsburg, Emden, Zwickau a Hannover), ktoré zaostávajú za svojimi nákladovými cieľmi. Zdroje blízke majiteľom dlhodobo tvrdia, že opatrenia predstavenstva na zníženie nákladov neboli dostatočne rozsiahle.

Nemecký ekonomický denník uvádza, že vplyvná rodina by radšej uprednostnila flexibilnejší prístup. Taký, aký má napríklad spoločnosť BMW Group. Mníchovský výrobca je v súčasnosti najziskovejším nemeckým výrobcom automobilov, ktorý elektromobily nepretláča “nasilu,” no napriek tomu sa mu v predaji elektrifikovaných áut darí. Hodnota akcií spoločnosti Volkswagen AG sa medzi septembrom 2022 a novembrom 2025 prepadla o 27 %, Porsche AG zaznamenala pokles až o 47,8 %.
Každú jeseň sa koná aj tzv. investičné kolo plánovania, v ktorom vrcholový manažment VW Group rozhoduje o využití závodov na nasledujúcich päť rokov, a teda aj o investíciách rádovo v miliardách eur. Tohtoročné kolo sa ešte nepodarilo dokončiť, dohoda v novembri sa považuje skôr za vylúčenú. Podľa zdrojov Handelsblatt z dozornej rady chýbajú spoľahlivé kritériá rozhodovania. Rodiny sa majú údajne kriticky pozerať aj na kľúčové budúce projekty ako spolupráce so spoločnosťami PowerCo, Cariad a Rivian.








































