Domov SPRÁVY Elektromobilita Škandál, automobilky krivia trh falošnými registráciami vozidiel

Škandál, automobilky krivia trh falošnými registráciami vozidiel

Audi Q6 e-tron
Foto: Audi

V posledných mesiacoch sa v nemeckom automobilovom sektore objavujú čísla, ktoré na prvý pohľad pôsobia optimisticky. Pri bližšom pohľade však ukazujú trh, ktorý nedrží pokope dopyt zákazníkov, ale umelé zásahy výrobcov. A hoci sa prvé správy snažili hodiť vinu najmä na elektromobily, detailná analýza dát odhalila, že pôvodné mediálne výstupy boli zavádzajúce. Problém „umelých registrácií“ je totiž pri spaľovacích autách ešte masívnejší.

Ústredný zväz nemeckého motorového obchodu (ZDK) bije na poplach. Štatistiky síce naznačujú rast počtu elektromobilov, no podľa prezidenta zväzu Thomasa Peckruhna nejde o výsledok skutočného záujmu ľudí. V októbri bolo takmer každé štvrté novo registrované auto prihlásené priamo výrobcom alebo predajcom. Ide o takzvané „vlastné registrácie“, ktorými sa značky snažia splniť emisné ciele a obchodné plány bez toho, aby auto reálne predali koncovému zákazníkovi, píše InsideEVs.de.

ZDK zároveň pripomína, že skutočná ochota kupovať elektromobily je stále slabá, najmä medzi bežnými vodičmi a menšími firmami, ktorí zvažujú každé euro.

Zdroj: Freepik

Výrobcovia tlačia autá na trh aj bez záujmu zákazníkov

Údaje úradu pre motorové vozidlá (KBA) ukazujú, že najväčší nárast prichádza pri krátkodobých registráciách, takzvaných „Kurzzulassungen“, teda prípadoch, keď si výrobca alebo predajca prihlási auto na seba len na pár týždňov či mesiacov, aby ho potom predal ako takmer nové so zľavou.

Od januára do októbra bolo takto registrovaných 102 520 BEV, čo je o 51 % viac než v rovnakom období roka 2024. Obzvlášť výrazný skok vidieť pri registráciách samotných výrobcov, ktorých počet sa oproti roku 2023 zvýšil až 2,5-násobne a dosiahol 54 872 vozidiel. Súkromní zákazníci pritom kupujú elektromobily stále menej. Ich počet klesol o 7 percent, pričom podobný trend vidieť aj vo firmách, kde po odpočítaní vlastných registrácií dopyt oslabil o 6,4 percenta.

Nabíjanie elektromobilu na domácom wallboxe, ilustračná fotografia (Foto: ZSE)
Nabíjanie elektromobilu na domácom wallboxe, ilustračná fotografia (Foto: ZSE)

Peckruhn preto zdôrazňuje, že trh momentálne „držia nad vodou“ najmä samotné automobilové značky. Pripomína aj to, že rok 2023 bol ešte výrazne podporený štátnym bonusom, ktorý dopyt po elektromobiloch umelo dočasne zvýšil.

Rýchly prepad cien jazdených elektromobilov vytvára problém

Rast vlastných registrácií má však aj nepríjemný následok, pretože ceny jazdených elektromobilov klesajú oveľa rýchlejšie, než by trh potreboval. Na trhu sa totiž objavuje veľké množstvo takmer nových áut predávaných za výrazne nižšie sumy, čo automaticky zráža ich zostatkové hodnoty. Pri trojročných elektromobiloch sa priemerná hodnota prepadla na 48,8 percenta pôvodnej ceny, hoci ešte pred dvoma rokmi dosahovala 58,1 percenta, píše Heise.de.

Pre kupujúcich to môže na prvý pohľad vyzerať ako výhoda, ale pre celý sektor to predstavuje vážny problém, pretože to zvyšuje neistotu a spomaľuje zdravý vývoj celého trhu. Pre porovnanie, benzínové autá si stále držia približne 63 percent pôvodnej hodnoty a dieselové okolo 61,3 percenta, takže pokles pri spaľovacích modeloch je oveľa miernejší než pri elektromobiloch.

Volkswagen ID.4
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri spaľovacích autách sa “podvádza” ešte viac

Zaujímavý zvrat však nastáva pri analýze celkových čísel a pôvodnej interpretácie situácie. Prvotné závery naznačovali, že problém umelých registrácií je špecifický najmä pre elektromobily. Detailná analýza dát však odhalila, že realita je presne opačná a trh s elektrickými vozidlami je paradoxne v tomto smere „čistejší“ než trh so spaľovacími autami.

Od januára do októbra bolo v Nemecku prihlásených 2 360 481 nových áut a až 586 242 z nich si na seba prihlásili samotní výrobcovia a predajcovia. To predstavuje 24,8 percenta všetkých registrácií. Pri elektromobiloch je tento podiel o niečo nižší, konkrétne 23,6 percenta. Najväčšie prekvapenie však prichádza v momente, keď sa z celkových čísel vyčlenia elektromobily. V segmentoch spaľovacích a ostatných typov vozidiel totiž podiel umelých registrácií stúpne až na 25,1 percenta. Tieto údaje jasne ukazujú, že nejde o problém typický pre elektrické autá, ale o širšiu taktiku, ktorou sa momentálne snaží zlepšovať svoje výsledky celý automobilový trh.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Slabá infraštruktúra a drahá energia brzdia záujem o elektromobily

Hoci je teda problém umelých registrácií celoplošný, trh s elektromobilmi čelí aj špecifickým prekážkam, ktoré brzdia prirodzený záujem zákazníkov. Situácii nepomáhajú ani politické opatrenia, ktoré podľa zväzu ZDK prichádzajú neskoro a sú zbytočne komplikované. Zväz tvrdí, že dopyt po elektromobiloch nie je slabý preto, že by boli príliš drahé na kúpu, ale preto, že ich prevádzka je stále príliš nákladná. Najväčší problém sú vysoké ceny nabíjania a nedostatok miest, kde si elektromobil možno nabiť. To najviac zasahuje ľudí, ktorí bývajú v nájme alebo v bytoch bez vlastného parkovacieho miesta, teda viac než 60 % nemeckých domácností.

Pre nich sa každodenné nabíjanie stáva komplikovanou úlohou. Zväz ZDK preto kritizuje, že vláda ignoruje zásadné problémy akými sú príliš drahá elektrina na nabíjanie a nedostatočný počet verejných nabíjacích bodov v obytných zónach. Podľa ZDK by situácii výrazne pomohlo zníženie poplatkov za prenos elektriny a sieťových poplatkov, aby dodávatelia mohli ponúkať lacnejšie nabíjacie tarify. Trh s elektromobilmi sa však podľa zväzu môže stabilne rozvíjať len vtedy, keď sa vyriešia tieto základné prekážky, ktoré bránia bežným ľuďom elektromobily reálne používať.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!