Prekvapuje to vôbec ešte niekoho? Vývoj elektromobility zďaleka nejde podľa pôvodných plánov. Predaje nenapĺňajú prognózy a automobilky tak postupne zmierňujú svoje pôvodné elektrické plány, či od nich kompletne upúšťajú. Pod tlak sa navyše dostala aj samotná EÚ, ktorá nakoniec zrušila plánovaný zákaz nových spaľovákov od roku 2035.
Značka Porsche bola jednou z prvých, ktorá začala s vývojom syntetických palív, no zároveň mala aj veľké elektrické plány. Taycan, elektrický Cayenne, Macan či 718 toho boli jasným dôkazom. Vývoj trhu však pre automobilku znamená prudkú otočku o 180 stupňov. Nová generácia radu 718 totiž mala byť výhradne elektrická, čo malo demonštrovať a podporovať ambíciu značky v otázke elektromobility. Dnes je však všetko inak.

Veľký návrat spaľovacích motorov
Ako informuje britský magazín Autocar, Porsche sa chystá prispôsobiť svoju platformu novej generácie 718 Boxster a Cayman tak, aby bola kompatibilná aj s benzínovými motormi. Táto informácia prichádza len krátko po tom, čo automobilka minulý mesiac ukončila produkciu štvrtej generácie modelov Boxster a Cayman. Malo ísť o posledné spaľováky daných vozidiel. Ešte tento rok ich mala nahradiť nová plne elektrická generácia. Vzhľadom na kolísajúci dopyt po elektrických vozidlách však Porsche už nedávno oznámilo, že bude aj naďalej predávať „top“ varianty súčasných modelov, pravdepodobne verzie RS a GT4 RS. Teraz však zašlo ešte ďalej.
Vysokopostavení predstavitelia značky v technickom centre Weissach potvrdili pre Autocar, že Porsche pracuje na návrate dvojice benzínových modelov prostredníctvom reverzného inžinierstva platformy PPE Sport určenej výhradne pre elektromobily. Tá bola pôvodne vyvinutá práve pre spomínané elektrické modely 718. Teraz však Porsche pracuje na jej úprave, aby bolo možné umiestniť motor uprostred.
Tento krok má za cieľ zabezpečiť maximálnu efektívnosť a objem výroby kľúčových komponentov. Zároveň predstavuje jeden z najradikálnejších zvratov v histórii značky Porsche v oblasti pohonu. Dané rozhodnutie je súčasťou širšej rekalibrácie predchádzajúcej stratégie automobilky týkajúcej sa nových modelov. Ostatné modely v ponuke, ktoré boli pôvodne plánované iba s elektrickým pohonom, vrátane modelu Macan, sú teraz tiež pripravované na prechod na spaľovací motor.

Problémy s úpravou platformy
Insideri z Porsche však zdôrazňujú, že aby boli spaľováky piatej generácie 718 životaschopné, musia dosiahnuť dynamickú rovnováhu so svojimi elektrickými súrodencami. Tí vraj totiž disponujú „ultra-nízkym ťažiskom“ vďaka elektrickej architektúre. To však nebude pre inžinierov jednoduchá úloha. Platforma PPE Sport totiž využíva akumulátor ako nosný prvok a taktiež plochú podlahu. Odstránenie akumulátora by tak výrazne oslabilo celú karosériu.
Návrh inžinierov Porsche sa tak zameriava na vývoj novej konštrukčnej časti podlahy, ktorá sa pripevňuje k existujúcim pevným bodom platformy, čím by sa zvýšila tuhosť. Naďalej však pretrvávajú významné obmedzenia v oblasti montáže. Elektrická konštrukcia totiž neposkytuje žiadny centrálny tunel ani priestor pre palivovú nádrž, palivové potrubia či výfukový systém. Inžinieri tak naznačujú, že bude potrebný vývoj úplne novej zadnej časti, pretože architektúra nebola nikdy navrhnutá pre spaľovací motor.
Aký motor bude použitý v nových modeloch, je zatiaľ vo hviezdach. Nové plány, ktoré predstavil odchádzajúci generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume, však naznačujú, že hlavným kandidátom je nová iterácia 4,0-litrového plochého šesťvalca.






































