Domov SPRÁVY News Zomrel Herbert Linge, dablér Steva McQueena z filmu Le Mans

Zomrel Herbert Linge, dablér Steva McQueena z filmu Le Mans

Foto: Porsche

Porsche s hlbokým zármutkom oznámilo úmrtie bývalého pretekárskeho jazdca a prevádzkového manažéra vývojového centra Weissach Herberta Lingeho. Linge zomrel 5. januára 2024 vo veku 95 rokov. Zohral kľúčovú úlohu pri zavedení život zachraňujúcich opatrení na pretekárskych okruhoch po celom svete, no za svoju kariéru toho stihol oveľa viac.

Herbert Linge bude už navždy neoddeliteľnou súčasťou histórie značky Porsche. Bol jedným z úplne prvých učňov spoločnosti a koncom 50. rokov minulého storočia to bol muž, ktorý navrhol Ferrymu Porschemu, aby sa na testovanie a vývoj použil areál neďaleko jeho rodného mesta Weissach. “Sme zarmútení správou o smrti Herberta Lingeho,” hovorí Michael Steiner, člen výkonnej rady pre výskum a vývoj. “Nielenže bol od samého začiatku súčasťou značky Porsche, ale po mnoho desaťročí aj dobrým priateľom. Chceli by sme sa mu poďakovať za jeho nasadenie ako pretekárskeho a rely jazdca, ako zdroja nápadov aj ako technika. Linge bol vizionár a jedna z veľkých postáv vývojového centra Weissach. Zohral vedúcu úlohu pri vytváraní popredajnej siete v USA a venoval sa najmä bezpečnosti v motoristickom športe. Porsche naňho nikdy nezabudne.“

Dr Wolfgang Porsche, predseda dozornej rady Porsche AG, dodáva: „Herbert Linge poznal môjho starého otca osobne. Vďaka zamestnancom, ako bol on, mohla spoločnosť s mojím otcom Ferrym rozšíriť svoje obchodné aktivity v Stuttgarte. Za to sme veľmi vďační. Naše myšlienky sú s jeho rodinou.

Foto: Porsche
Osobný priateľ Ferdinanda Porscheho

Herbert Linge sa narodil 11. júna 1928 vo Weissachu a 7. apríla 1943 vo veku 14 rokov dostal svoju prvú identifikačnú kartu Porsche. O šesť rokov neskôr bol prvým mechanikom zamestnaným v Porsche po presťahovaní z Gmünd do Stuttgartu. Až do svojej smrti bol Linge jedným z mála žijúcich ľudí, ktorí osobne poznali Ferdinanda Porsche. Podieľal sa na vývoji prvého Porsche 356 postaveného v Stuttgarte. Od roku 1952 pravidelne cestoval do USA, aby vytvoril celoštátnu sieť popredajných služieb. Závodní jazdci a kolegovia si ho vážili ako nadaného mechanika a analytika, ako aj jeho talent na pretekanie.

Le Mans racing sequences (from the 1971 film)

Herbert Linge bol ocenený Mexickým rádom za zásluhy za tri po sebe idúce víťazstvá v triede ako spolujazdec v Carrera Panamericana v rokoch 1952 až 1954. Po boku Hansa Herrmanna si táto dvojica zabezpečila víťazstvo v triede na vozidle 550 Spyder na Mille Miglia v roku 1954. Tieto preteky sa zapísali do dejím potom, čo bolo duo nútené zohnúť sa, aby prešlo pod zatváraciu bariéru železničného priecestia. Linge pokračoval v oslave ďalších víťazstiev v triede nielen na Mille Miglia, ale aj na Targa Florio. Na pretekoch 24 hodín Le Mans štartoval 11-krát a dosiahol niekoľko víťazstiev v rámci triedy. V roku 1965 skončil Linge piaty na Rallye Monte Carlo, čo bol prvý veľký úspech v motoristickom športe na začiatku kariéry modelu Porsche 911.

Herbert Linge a Ferdinand Porsche
Herbert Linge (vľavo) a Ferdinand Porsche v roku 1949. Foto: Porsche
Dablér Steva McQueena

V roku 1970 sa zúčastnil pretekov 24 hodín Le Mans na Porsche 908, ktoré bolo prerobené na auto s kamerou na natáčanie a zastúpil tak Steva McQueena v pretekárskych scénach vo filme ‘Le Mans’. „Porsche a McQueen mali mimoriadne dobrý vzťah. Náš vtedajší riaditeľ pretekov za filmom plne stál a podporovali sme McQueena, kde sa len dalo,“ spomínal raz Linge. „Steve sa z poistných dôvodov nemohol zúčastniť skutočných pretekov a nemal auto, ktoré by vyhovovalo oficiálnym predpisom. Ale chcel skutočné obrázky pre svoj film – a ja som mu ich urobil s Porsche 908.

Herbert Linge na Mille Miglia
Hans Herrmann a Herbert Linge (vľavo) po víťazstve v kategórii športových áut do 1500 cm3 na Mille Miglia v roku 1954. Foto: Porsche

Linge v roku 1972 založil bezpečnostnú zložku nemeckej Najvyššej národnej športovej komisie pre motoristický šport (ONS). Hasiace prístroje zachránili životy mnohých pretekárskych jazdcov v 70. a 80. rokoch. Desať rokov po vytvorení ONS bol Linge vyznamenaný Spolkovým krížom za zásluhy na počesť jeho celoživotného úspechu. Mimochodom, jeho prvým služobným vozidlom v ONS bolo Porsche 914/6 GT, ktoré sa zúčastnilo v roku 1971 Rallye Monte Carlo. Auto vybavené bezpečnostným zariadením a hasiacim systémom sa stalo známym ako „najrýchlejšie hasičské auto na svete“.

Po odchode z funkcie prevádzkového manažéra vo Weissach Development Center v roku 1987 Linge naďalej pracoval ako konzultant pre motoristický šport. Ako skutočný vizionár pokračoval v čele pretekárskej série Carrera Cup od roku 1990, ktorá slávila celosvetový úspech.

The Porsche pioneer: The extraordinary life of Herbert Linge

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSuzuki Jimny ako hothatch? V Japonsku je možné všetko
Nasledujúci článokNový Nissan GT-R naberá jasnejšie kontúry, máme dôležité info
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.