Na autosalóne v Tokiu sme mohli uvidieť budúcnosť. Zdá sa, že koncept Nissan Hyper Force by sa do konca tohto desaťročia mohol zmeniť na sériové športové kupé s výkonom vyše 1300 koní.
Šéfdizajnér Nissanu Giovanny Arroba to prezradil v rozhovore pre britský Autocar. Povedal, že Nissan pracuje na elektrickom superšporte a s veľkou pravdepodobnosťou sa dostane na trh do roku 2030. Ak čakáte, že novinka bude mať o niečo konzervatívnejšie tvary ako koncept Hyper Force, nebude tomu celkom tak. Arroba k dizajnu vozidla povedal, že „tvary a proporcie nie sú založené na čistej fantázii. Je to dosť odvážny, ale hmatateľný sen, ktorý sa môže stať skutočnosťou do konca desaťročia.”
Pohon všetkých kolies a výkon 1000 kW
Nissan GT-R novej generácie by tak po rokoch špekulácií mohol byť hotový do roku 2030. Ak sa pozrieme na koncept Hyper Force, očakávať môžeme pohon všetkých kolies a výkon závratných 1360 koní. Pôjde o elektrinou poháňané vozidlo, ktoré bude svoju energiu ukladať do nových solid-state batérií, čo je technológia, ktorú Nissan momentálne vyvíja a plánuje ju aplikovať do sériových automobilov od roku 2028. Práve tento elektrický superšport by mohol byť vozidlom, v ktorom by sa spomínaná nová technológia batérií mohla prejaviť v celej svojej kráse.
Ak ho ľudia budú chcieť, postavíme ho
Giovanny Arroba sa ale zámerne vyhol označeniu vozidla ako budúcemu modelu GT-R. Pripomenul, že logo na koncepte bolo urobené tak, aby nebolo na prvý pohľad identifikovateľné. Avšak dizajn konceptu sa jasne inšpiroval modelom Nissan GT-R. Šéfdizajnér taktiež povedal, že spätná väzba na tento koncept bola vo všeobecnosti pozitívna, aj keď sa našili výnimky, ktorým sa nepáčil elektrický pohon. Automobilka koncept Hyper Force označila za víziu čisto elektrického vysokovýkonného superšportu novej generácie. Generálny riaditeľ Nissanu Makoto Uchida na tokijskom autosalóne pri odhalení tohto konceptu povedal: „Sme priekopníkom elektromobilov a toto je to, čo chceme robiť. Očakávania ľudí sa menia a nepozerajú sa na vozidlá ako predtým. Budeme počúvať od našich zákazníkov, čo si o konceptoch myslia. Toto nám dáva náhľad do našich plánov do budúcnosti. Všetky koncepty radi dodáme. Potrebujeme len, aby zákazníci s nimi súhlasili.”
Aerodynamika, prítlak, chladenie
Systém pohonu všetkých štyroch kolies má označenie E-Force, ktorý už poznáme z ostatných modelov. Keďže ide o dvojmotorové systémy, nie je známe, či Hyper Force používa dva alebo štyri elektromotory. Automobilka uvádza, že takto tvarovaná karoséria v kombinácii so silným prítlakom a pokročilým ovládaním systému pohonu všetkých kolies umožňuje dokonalé prejazdy zákrutami na okruhoch i na kľukatých cestách. Žiaľ, nemáme k dispozícii rozmery tohto vozidla, ale na pohľad je jasné, že je koncept veľký. S najväčšou pravdepodobnosťou presahuje päť metrov na dĺžku a dva metre na šírku.
Aerodynamika vozidla bola vyvinutá a navrhnutá inžiniermi z oddelenia Nismo. Dizajn karosérie okrem vysokého aerodynamického výkonu a prítlaku výrazne prispieva aj k účinnému chladeniu, čo umožňuje, aby sa s novým elektrickým superšportom dalo jazdiť dynamicky aj dlhší čas. Aerodynamické prvky, ktoré nájdeme na koncepte, sú dvojitý difúzor, nechýba aktívna aerodynamika a plazmový pohon, ktorý potláča oddeľovanie vzduchu, aby maximalizoval priľnavosť a minimalizoval zdvih vnútorného kolesa v zákrutách. Koncept Hyper Force obsahuje veľa ľahkých komponentov z uhlíkových vlákien. V čase, keď sa tento model novej generácie dostane na trh, bude mať životnosť súčasného GT-R na konte už dve dekády.
Ako vo videohre
Dizajn svetlometov nám môže pripomínať legendárny Skyline. Disky sú vyrobené z uhlíkových vlákien v dizajne, ktorý zlepšuje aerodynamiku a zároveň poskytujú lepšie chladenie bŕzd. Koncept ponúka dva jazdné režimy: R a GT, ktoré znamenajú Racing a Grand Touring. Vnútorná grafika a displeje menia farbu v závislosti od zvoleného režimu jazdy. V režime Racing sa interiér zafarbí do červena. V režime GT do modra. Grafika bola vyvinutá v spolupráci s vývojárskou spoločnosťou Polyphony Digital INC, tvorcom série známych videohier Gran Turismo, ktorá navrhla aj grafiku pre infotainment v súčasnom Nissan GT-R.
V rôznych jazdných režimoch sa mení aj usporiadanie interiéru. V režime Racing sa vnútorné panely priblížia k vodičovi, aby vytvorili dojem pretekárskeho kokpitu a štyri displeje mu poskytujú potrebné informácie o veciach, akými sú napríklad tlaky v pneumatikách či teploty rôznych komponentov. Režim GT poskytuje tradičnejšie zobrazenie infotainmentu. Hyper Force napriek jeho dynamickým vlastnostiam nezabúda na rad automatických jazdných funkcií, pričom automobilka hovorí, že boli vyladené pre športovú jazdu a budú poskytovať dodatočné bezpečnostné funkcie aj na okruhu.