Domov Doprava Koniec manipuláciám pri vyšetrovaní nehôd? Každé nové auto dostane…

Koniec manipuláciám pri vyšetrovaní nehôd? Každé nové auto dostane…

Foto: Euro NCAP

Nové autá budú od 1. júla 2024 zásadne odlišné. Okrem povinného inteligentného obmedzovača rýchlosti budú musieť mať všetky automobily predávané v Európskej únii zabudovanú tzv. čiernu skrinku.

Pojem čierna skrinka poznáme predovšetkým z vyšetrovanie leteckých nešťastí. Letové zapisovače sú súčasťou lietadiel od konca 60. rokov a slúžia na jednoduchšie vyšetrovanie leteckých nehôd. Napriek svojmu hovorovému názvu nie sú čierne, ale jasno oranžové, aby sa po havárii dali čo najrýchlejšie a najľahšie nájsť. Od prvého júla 2024 budú musieť byť všetky novo registrované autá v Európskej únii štandardne vybavené „Event Data Recorder“ (EDR). Táto požiadavka sa vzťahuje na osobné automobily spadajúce do triedy M1 aj na vozidlá kategórie N1.

Toto nové zariadenie bude zaznamenávať vybrané parametre 5 sekúnd pred nárazom a 0,3 sekundy po náraze. Kompetentní si od tohto kroku sľubujú jednoduchšie, presnejšie a rýchlejšie vyšetrovanie dopravných nehôd či škodových udalostí. EDR bude zaznamenávať a ukladať údaje ako rýchlosť, brzdenie, polohu a náklon vozidla na ceste a reakcie bezpečnostných systémov vozidla. Okrem toho EDR zanalyzuje, či bol spustený systém tiesňového volania eCall, ktorý sa stal povinným už v roku 2018. Podľa predpisov musí EDR uchovávať informácie „s vysokou úrovňou presnosti a so zaručenou životnosťou údajov“. Ukladá tiež informácie týkajúce sa značky a modelu vozidla, ako aj inštalovaného vybavenia.

Foto: Euro NCAP
Ako to bude fungovať?

Zaujíma vás, kde presne sa bude EDR nachádzať? EDR bude zvyčajne zabudované do riadiacej jednotky airbagov a nebude možné ho deaktivovať. Samotný systém sa automaticky aktivuje pri vystrelení airbagov a aktivite predpínačov bezpečnostných pásov. Okrem toho začne zaznamenávať aj vtedy, keď sa vysunie aktívna kapota vozidla alebo príde k zmene rýchlosti v priečnom alebo pozdĺžnom smere o viac ako 8 km/h v priebehu 0,15 sekundy.

Informácie zaznamenané EDR patria vlastníkovi vozidla. Zariadenie funguje na systéme s uzavretou slučkou a údaje sa zhromažďujú anonymne, aby sa zabezpečilo, že nebudú predmetom manipulácie, ak sa dostanú do nesprávnych rúk. Z rovnakého dôvodu sa nebudú ukladať posledné štyri číslice identifikačného čísla vozidla (VIN). EDR nezaznamenáva ani žiadny iný typ informácií, ktoré by odhalili identitu vlastníka vozidla. Údaje budú sprístupnené len príslušným orgánom ako pomôcka pri procese rekonštrukcie havárie. Získanie informácií je možné cez rozhranie OBD. Ak bude port pri havárii zničený, informácie musia byť dostupné priamo z čiernej skrinky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 82

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokL’Automobile: Opel zarezal dva projekty, čo bude vyrábať?
Nasledujúci článokEXKLUZÍVNE: poznáme osud Seatu, nastal zvrat

5 COMMENTS

  1. by ma zaujimalo ako to urci 5 sekund pred narazom 😀 a pritom staci obycajna palubna kamera s gps ktora ukazuje aj miesto a rychlost vozidla

    • Úplne jednoducho , bude to vkuse zaznamenávať a možno to bude len tých 5 sekúnd a čo ak celý záznam ?

    • Veď chystajú zákaz opráv vozítiek starších ako 15 rokov, tak niekde začať musia. Čierna pucňa im v tom bude pomáhať jedna radosť…

  2. Pokiaľ to nebude zaznamenávať aj zvuky v kabíne vozidla tak je to kničomu a kamera s GPS či GLONAS mala byť už povinná 20 rokov len slovenské úrady sú storo kov za opicami a vôbec nedržia krok s dobou

Comments are closed.