Vytopené autá sú nekonečnou témou, v ponuke autobazárov aj súkromníkov sa totiž objavujú pravidelne. Ako urobiť maximum pre to, aby ste si domov takéto auto nepriviezli?

Na úvod si povedzme prečo je to, že bolo auto vytopené, taký veľký problém. Možno si budete myslieť, že najväčším problém je to, že sa voda a bahno dostali do dutín, napríklad do podbehov či dverí. Toto síce problém je a môže to spôsobiť koróziu karosérie, no ani zďaleka by som to nepovažoval za to najhoršie. Súčasné autá sú totiž plné elektroniky, káblov a teda aj konektorov, snímačov, riadiacich jednotiek… A tie môžu byť zatečené. Jednotlivé systémy sa môžu tváriť ako funkčné, no nemusí to byť pravda. Kovové časti v konektoroch môžu časom korodovať, čím sa funkčnosť spojenia samozrejme minimálne obmedzí. K chybe systému nemusí prísť hneď, ale až po čase. Voda je veľkým problémom samozrejme aj pre DPF filtre a katalyzátory.

FOTO: Michal Smrčok
Ako odhaliť vytopené auto

Možností ako zistiť, že sa auto takpovediac „učilo plávať“, je samozrejme viac. Záleží na tom, ako veľmi bolo auto vodou a bahnom zasiahnuté. Istý čas som jazdené autá predával a aj vykupoval. Tu sú moje skúsenosti. Čím viac je auto vyvoňané a interiér vytepovaný, tým väčšia je pravdepodobnosť, že mal na to majiteľ vážny dôvod. Prekryť pach bahna a plesne je totiž takmer nemožné. Ako to vyriešiť? Jednou cestou je kompletné vyčistenie auto s tým, že sa z kabíny takmer všetko vyberie. Dopredu hovorím, že dostať blato a pleseň z tlmiacich materiálov, ktoré sú medzi motorovým priestorom a kabínou ako aj spod kobercov je takmer nemožné. No a potom tu máme jednoduchšie, lacnejšie a rýchlejšie riešenie. Sedadlá a koberce povysávame, možno aj vytepujeme. A pach prekryjeme vôňou. Ak na takéto auto narazíte, majiteľ vám s najväčšou pravdepodobnosťou bude tvrdiť, že má veľmi pedantnú manželku. Toto som aspoň počúval ja.

Kontrola interiéru

Na miestach, odkiaľ sa dá bahno dostať ľahko, budete hľadať zbytočne. Obhliadku vozidla preto začnite na mieste vodiča. Pod koberec sa viete dostať napríklad v oblasti pedálov. Ku karosérii je v tomto mieste koberec väčšinou prichytený iba jednoduchým narážacím plastovým klipom. Nie je teda problém dostať dlaň pod koberec. Podobne viete skontrolovať aj stav tlmiaceho materiálu medzi motorovým priestorom a kabínou. Následne posuňte predné sedadlo úplne dopredu a zasuňte ruku pod koberec. Tak ako? Páchne vám dlaň po bahne a plesni? Aj ďalšie miesto je dostupné pomerne ľahko. Poťah operadla sedadla sa dá pomerne ľahko odmontovať, k plechovej kostre je väčšinou prichytený gumeným popruhom. Uvoľnite ho a dajte ruku pod neho? Aký je výsledok? Posledným mojim obľúbený miestom je palivové čerpadlo a napojenie hadíc na nádrži. Toto miesto je väčšinou prístupné buď z batožinového priestoru alebo pod zadnými sedačkami a je prekryté plechovým viečkom. Ani by ste neverili, koľkí na toto miesto pri čistení auta zabudli. Na záver preverte klimatizáciu. Pustite ju na plný výkon a postupne otvárajte všetky výduchy, vrátane vnútorného okruhu. Cítite niečo? Ak bolo vytopené potrubie, odhalíte to.

Motorový priestor a podvozok

Pri obhliadke podvozka a motorového priestoru sa zamerajte predovšetkým na časti kryté plastami alebo ochrannými plechmi napríklad: kryty blatníkov kolies, tlmenie na deliacej priečke medzi motorovým priestorom a kabínou, prechodky na tyči riadenia a lanovodoch kulisy radenia, prachovky na poloosiach… Zaujímavým miestom je ale napríklad aj vodný kanál pod čelným sklom a stav a priechodnosť prepadových hadíc. Keď už bude skúmať stav podvozka, skontrolujte aj  dutiny prahov a priestor medzi telesom nádrže a karosériou, tepelný štít výfukového potrubia a spodný kryt motora.

Keď ste toto všetko prehliadli a žiadne stopy po vytopení nenašli, tak ste teda fakt narazili na majiteľa auta, ktorý ho mal rád a staral sa o neho s láskou. Vyhradiť si však približne hodinu času na takúto kontrolu je dobre investovaným časom. Na riešenie problémov s vytopeným autom by ste ho potrebovali podstatne viac.

FOTO: Michal Smrčok