Domov Doprava Nočná mora vodičov, stredopruhári na D1: Ako správne jazdiť na diaľnici?

Nočná mora vodičov, stredopruhári na D1: Ako správne jazdiť na diaľnici?

Zdroj: bratislava.sme.sk

Diaľnice a rýchlostné cesty sú tu preto, aby urýchlili presun ľudí a umožnili tak plynulejšiu dopravu. Avšak na Slovensku je akýmsi pravidlom, že najväčšie kolóny bývajú práve tam, kde by ani nemuseli byť. Sčasti za to môže aj hustota dopravy, ktorá hlavne v pondelok ráno, respektíve v piatok popoludní, naberá na obrátkach. Avšak, ak by každý jazdil tak ako sa má, možno by to ušetrilo viacerým vodičom čas, peniaze a hlavne to najdôležitejšie – zdravie.

Na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách pritom vídame vcelku zaujímavé javy a mnohých vodičov, ktorým ich ego nedokáže skresať ani hrozba pokuty či ujmy na zdraví. Ako správne jazdiť na slovenských dopravných tepnách pritom vie len málo z nás vodičov. Pomocou tohto článku preto chceme, aby sa bezpečnosť na našich cestách zvýšila. Aspoň v období pred Vianocami, keď bude na cestách o to väčšia hustota áut. Veď každý chce prežiť najkrajšie sviatky v roku v kruhu svojej rodiny zdravý a bez finančnej ujmy na majetku alebo na pokute.

https://www.facebook.com/policiaslovakia/videos/596174800887490/

Je to naozaj jednoduché

Video slovenskej polície, ktoré bolo pred časom zverejnené na jej facebookovom profile má v súčasnosti takmer milión pozretí. Z toho vyplýva, že približne 1/5 Slovákov by mohla vedieť ako správne jazdiť na diaľnici a rýchlostnej ceste. Bohužiaľ, aj tak to tak nevyzerá. V súčasnosti sa na Slovensku nachádzajú hlavne dvojprúdové diaľnice a rýchlostné cesty, pričom kúsok medzi Bratislavou a Trnavou je trojprúdový. Nakoľko sa jedná o tzv. „diaľnicu vo výstavbe“, nemá tento kúsok odstavné pruhy a taktiež ani nie je po celej svojej dĺžke ohradený. Presne to môže byť jeden z dôvodov prečo si väčšina šoférov myslí, že sa má jazdiť v strednom respektíve v ľavom pruhu.

Polícia Slovenskej republiky pritom vyzýva vodičov, aby dodržiavali základné pravidlá cestnej premávky. To znamená, že VŽDY je treba jazdiť v pravom pruhu. V prípade predbiehania pomaly idúceho vozu či v inej situácii je možné aj na trojprúdovej diaľnici jazdiť v inom ako v pravom pruhu. Aj tu ale platia základné pravidlá. Vodič pri prechádzaní medzi pruhmi musí dodržiavať základné pravidlá, ktoré by mal vedieť už z autoškoly. Tie dokonca platia aj pre vozidlá so silnejším motorom respektíve „sebavedomejším“ vodičom. Pravidlá sú jednoduché a stoja na tom, aby vodič pri prechádzaní medzi pruhmi VŽDY použil znamenie o zmene smeru jazdy. Ďalším bodom úkonu je počínať si tak, aby neohrozil alebo neobmedzil iné vozidlá idúce v pruhu, do ktorého sa chystáme zaradiť.

Holandsko kvôli emisiám plánuje obmedziť rýchlosť na diaľniciach

Je možné jazdiť aj v strede, avšak…

Ak sa v pravom pruhu nachádza súvislý rad kamiónov alebo pomaly idúcich vozidiel, je množná aj jazda v strednom pruhu. V tomto prípade však naďalej zostávajú v platnosti vyššie uvedené úkony. V prípade ak chcete jazdiť v strednom pruhu máte úkon navyše. Ak sa dostanete do situácie kedy chcete vy ako vodič idúci v ľavom jazdnom pruhu odbočiť do stredného pruhu naraz s vodičom z pravého jazdného pruhu, musíte mu vždy dať prednosť. Ide o základné pravidlo, ktoré sa opäť učí už počas prvých hodín autoškoly a nazýva sa pravidlo pravej ruky.

Určite veľa z Vás môže z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že množstvo vodičov nedodržuje základné, veľmi jednoduché pravidlá a jazdí si po trojprúdovej diaľnici kade-tade. V tomto prípade stačí ak pošlete video takéhoto počínania, alebo EČV vozidla, ktoré takto jazdí a následne si ho polícia už vie dohľadať. Takáto jazda je totiž porušením viacerých pravidiel cestnej premávky a bezpečnosti. Taktiež môže byť a bude v konečnom dôsledku odmenená pokutou. Samozrejme netreba zabúdať na to, že video nemôže urobiť vodič vozidla, nakoľko sa v tom prípade jedná o používanie mobilného telefónu za volantom, čo je taktiež pokutované.

Aj kolóna má svoje pravidlá

Keď už som v úvode spomenul tie kolóny, mnoho z vodičov zatiaľ presne nevie, čo znamená tzv. záchranný alebo núdzový pruh. Tento štýl radenia sa v kolóne je pre okolité štáty samozrejmosťou a umožňuje záchranným zložkám plynulú jazdu aj v prípade, že celá diaľnica „stojí“. Opäť sa môžeme pri radení sa a vytváraní záchranného alebo núdzového pruhu spoľahnúť na pravú ruku. Radenie s úmyslom vytvorenia tohto pruhu je jednoduché a popisuje ho obrázok nižšie. Paradoxom je, že ani väčšina vodičov profesionálov, ktorí sú zo zahraničia zvyknutí na tento spôsob radenia ho na Slovensku nerešpektujú.

Zdroj: Twitter

Je dobré si znovu pripomenúť, že nevytvorenie núdzového pruhu bude v konečnom dôsledku „odmenené“ pokutou vo výške 99€. V prípade, že si touto cestou bude krátiť nejaký vodič z kategórie „pánov ciest“ státie v kolóne, jeho pokuta môže byť ešte vyššia. Nezabúdajte preto, že nikdy neviete, kto bude na diaľnici potrebovať pomoc. Môžete to byť Vy alebo niekto z Vašich známych. A ak sa k nehode nebude vedieť sanitka alebo záchranné zložky dostať v čas, môže to mať fatálne následky. Veď všetci sme len ľudia tak sa tak aj správajme a jazdime bezpečne a s rozumom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNová Octavia RS očami slovenského grafika, dostane aj plug-in hybrid
Nasledujúci článokBMW i4 ukazuje, ako bude vyzerať elektrická budúcnosť pôžitku z jazdy
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.