Aj keď.. Vo veľa prípadoch ohromne pomôže už len zavolanie na záchrannú linku, ale čo ak by ste sa práve ocitli niekde uprostred pustatiny, kde sa spolieha zranený iba na Vás? Zvládate prvú pomoc? Viete, čo treba spraviť?

Tento rok na cestách zahynulo už viac ako 200 ľudských životov. Aj napriek tomu, že polícia neustále svoje akcie ohlasuje vopred a robí kontroly, čísla oproti minulému roku stúpajú. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sú príčinou nehôd v poslednom období priamo chyby vodičov, či chodcov. „Na vine nie je veľká rýchlosť, ani výkyvy počasia, ale nesprávny spôsob jazdy a nesústredenosť na riadenie vozidla,“ tvrdí. A treba vedieť prvú pomoc.

Políciou avizované dopravné akcie sa síce priamo zameriavajú na všetkých účastníkov cestnej premávky, ale v drvivej väčšine prípadov ide „len“ o dychovú skúšku alebo meranie rýchlosti. Predísť nehodám, napríklad na diaľnici, by mohla kontrola odstupov alebo dodržiavanie jazdy na diaľnici (mám na mysli tú kopu hlbokomyseľných stredopruhárov).

Doprava, Preťaženie, Freeway, Auto, Koľajové Vozidlá
Zdroj: štartstop.sk

A v pokoji dávať za takéto prehrešky pokuty. Pretože kde nie je sedliacky rozum, nebude nikdy pochopenia. Napríklad v Nemecku sa už policajti oveľa viac zameriavajú na odstupy medzi vozidlami než na rýchlosť. A dodržiavaním správnej vzdialenosti sa zvyšuje čas na možnú reakciu, napríklad ak sa pánko pred vami rozhodne zrazu dupnúť na brzdy, pretože zabudol odbočiť.

Keď už ale nastane nehoda, účastníci potrebujú vašu pomoc. Väčšina vodičov nevie, alebo dokonca nechce poskytnúť prvú pomoc. V kritickom okamihu môže byť takéto zaváhanie hodné ľudského života, no stále viac z nás si to neuvedomuje. Možno že niekto vyviazne z auta sám vďaka šoku, ktorý utrpel. Možno že dotyčný nie je ani príliš zranený. Možno že je v bezvedomí. Ak ste svedkom, nemali by ste ho tam nechať napospas.

prvá pomoc resuscitácia
Zdroj: NPZ
  • Základným pravidlom pri poskytovaní prvej pomoci pri dopravnej nehode je bezpečnosť, teda neohroziť seba samého, zraneného ani život a zdravie ostatných osôb (svedkov, príbuzných, ostatných účastníkov dopravnej nehody, osôb idúcich s vami v automobile a podobne).
  • Po odstavení vozidla v bezpečnej vzdialenosti za nehodou zapnite výstražné svetlá – blikanie všetkých 4 smeroviek, oblečte si výstražnú reflexnú vestu, zoberte si autolekárničku, mobilný telefón a výstražný trojuholník. Ten umiestnite od miesta nehody vo vzdialenosti minimálne 50 – 100 m na bežných komunikáciách a 150 m na rýchlostných komunikáciách a diaľniciach.
  • Po zabezpečení miesta nehody výstražným trojuholníkom je nutné aktivovať zložky Integrovaného záchranného systému (IZS) na linke tiesňového volania 112. Všimnite si dopravné značky a všetko, čo by mohlo presnejšie určiť polohu, kde sa nachádzate. Na diaľnici je tiež dôležité určiť smer, v ktorom sa stala dopravná nehoda.
  • Osoby v havarovanom dopravnom prostriedku, ktoré sú pri vedomí a krvácajú, sú v bezvedomí a dýchajú, prípadne sú v šoku, ale nehrozí im bezprostredné nebezpečenstvo, ošetrite vo vozidle, nehýbte s nimi a počkajte na príchod záchranných zložiek.
  • Pokiaľ sú osoby v bezvedomí a nedýchajú, potrebujú resuscitáciu a je nevyhnutné ich z vozidla vytiahnuť a umiestniť mimo vozidla, aby ste ich mohli oživovať.
prvá pomoc základné pojmy
Zdroj: NPZ
  • Postihnutú osobu vyťahujte čo najšetrnejšie, najlepšie dvoma záchrancami tak, aby bol čo najviac znehybnený krk postihnutého.
  • Snímanie prilby robte jedine v prípade, keď je postihnutý v bezvedomí a nedýcha. Vtedy je resuscitácia nevyhnutná a má prednosť aj pred prípadným rizikom poškodenia krčnej chrbtice. Takže pri motorkároch opatrne.
  • Súčasťou bezpečnosti všetkých osôb je aj ZÁKAZ FAJČENIA v priestore autonehody.
  • NIKDY sa nepohybujte v havarovanom vozidle tak, aby ste mohli byť vy alebo časti vášho tela zasiahnuté airbagom (prípadne airbagmi), ktoré nemusia byť ešte nafúknuté a predstavujú hrozbu, s ktorou musíte počítať.

V prípade, že nechcete neznámemu človeku poskytnúť záchranné vdychy do úst, resuscitáciu môžete vykonať aj tak. V takomto prípade iba stláčajte hrudník bez prerušovania s frekvenciou najmenej 100 stlačení za minútu. Tak čo, zvládli by ste záchranu ľudského života? Alebo už niekto zachránil život Vám?

Test asistenčných systémov Hyundai Tucson, dokáže včas zastaviť?

Zdroj: NPZ

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Škoda Superb 2.0 TSI 140 kW: Zabudnite na diesle
Nasledujúci článokHonda e k nám príde už v lete. Koľko si máme pripraviť?