Zima nám zo sebou prináša niekoľko nerestí, keď sa okrem teplôt pod nulou a snehovej čľapkanice treba venovať zohrievaniu auta a úpravám odstraňujúcim ľad z okien. Je ale auto spokojné, keď ho necháme počas tohto procesu naštartované?

Predstava, že by ste mali nechať svoje auto len tak na voľnobehu platí hlavne pre motory s karburátorom. Takže väčšina áut do tejto kategórie nespadá. Teraz patrí automobilový svet predovšetkým viacbodovému vstrekovaniu.

Predné Sklo, Za Studena, Poškriabaniu, Auto, Okno, Mráz

V zime má množstvo ľudí jeden zaužívaný zvyk pri štartovaní auta. Naštartovať motor a nechať ho zohriať na voľnobehu. Ale na rozdiel od všeobecného presvedčenia to životnosť vášho motora nepredlžuje, v skutočnosti mu to škodí.

Stručne povedané, spaľovací motor pracuje pomocou piestov na stlačenie zmesi vzduchu a odpareného paliva vo valci. Stlačená zmes sa potom zapáli, aby sa vytvoril proces horenia – kontrolovaná explózia, ktorá poháňa motor. Ak je ale motor studený..

Štartovacie Káble, Batérie, Motor, Auto, Automotive

Nastáva tu malá pravdepodobnosť, že sa benzín odparí a vytvorí správny pomer vzduchu a odpareného paliva na spaľovanie. Motory s elektronickým vstrekovaním paliva majú senzory, ktoré kompenzujú chlad pomocou pumpovania väčšieho množstva benzínu do zmesi. Motor tak pokračuje ďalej vo svojom chode, až kým sa nezohreje na približne 5 °C.

Najrýchlejším spôsobom, aj keď možno pre niektorých najmenej pravdepodobným, je jednoducho naštartovať, minútku dve počkať a ísť. Ale nie ako fittipaldi. Zahrievanie motora počas jazdy trvá 5 až 15 minút, takže si túto časť šoférovania užite s ľahkou nohou. Výkonnejšie vozidlá často toto pravidlo presadzujú pomocou obmedzovača otáčok – takže nemôžete dupať pedál na podlahu a vystreliť otáčky do výšok, ktoré sa motoru za studena nepáčia.

Zohrievanie vozidla pred jazdou je pozostatok z obdobia, keď na cestách dominovali karburované motory. Tie kombinujú benzín a vzduch, aby pomocou vypareného paliva spustili motor, ale nemajú senzory, ktoré by vyladili množstvo použitého benzínu. Keď je chladno, používajú mechanický systém, ktorý dočasne obmedzí prívod vzduchu a vyrába bohatšiu zmes.

Okrem toho je zohrievanie motora na mieste zakázané. A nielen na Slovensku. Náš zákon o premávke vodičovi okrem iného zakazuje „zbytočne ponechať motora stojaceho vozidla v chode“. Spadá sem nielen spomínané zahrievanie motora na voľnobeh, ale, napríklad, aj situácia, keď niekde čakáte na pasažiera. Na Slovensku hrozí pokuta do 30 eur, v susednom Rakúsku až 150 eur. A v prípade, že si na vás rakúsky policajt zasadne, sankcia môže dosiahnuť až výšku 5000 eur.

TEST Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC AWD, návrat poctivej japonskej sily

Zdroj: minv.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNový Mercedes GLA oficiálne: Bude mať aj asistent pre vjazd do umývačky
Nasledujúci článokPrvá interaktívna videorecenzia: Škoda Kamiq, vy rozhodujete