Domov Doprava Konečne dobrá správa? Ceny pohonných hmôt by mohli klesnúť

Konečne dobrá správa? Ceny pohonných hmôt by mohli klesnúť

Posledné týždne museli motoristi pri tankovaní svojich vozidiel načrieť hlbšie do peňaženiek, špeciálne ceny nafty išli prudko hore a takmer sa dorovnali cenám benzínu. Tento tlak na rastúce ceny bol spôsobený obchodnou politikou Ruska a Saudskej Arábie, jedna z týchto krajín však zatiahla ručnú brzdu.

V priebehu septembra sme boli svedkami postupného nárastu pohonných hmôt, hlavne motorovej nafty. “Hlavným dôvodom tohto rastu bolo obmedzenie ťažby ropy zo strany Saudskej Arábie a Ruska. Týmto krokom tieto krajiny spôsobujú nedostatok ropy na trhu, ktorý tlačí na nárast cien ropy a následne aj ropných produktov, ako sú pohonné hmoty,” vysvetľuje Miroslav Karpiš, analytik siete čerpacích staníc Tanker. Saudská Arábia a Rusko sa začiatkom septembra dohodli na znížení produkcie ropy o 1,3 milióna barelov denne. Táto dohoda mala trvať až do konca tohto roka. Trhy na toto oznámenie okamžite zareagovali, ceny ropy a tým pádom aj ceny pohonných hmôt začali prudko rásť. Severomorská ropa Brent, ktorej cena sa považuje za medzinárodnú referenčnú cenu, po tomto oznámení stúpla nad hranicu 90 dolárov za barel, čo bola najvyššia cena od novembra minulého roka.

V Európe sa objavili správy, ktoré varovali pred nedostatkom ropy na trhoch, čo by malo vážne ekonomické dôsledky. Včera však Saudská Arábia vyhlásila, že jej obmedzenia ťažby spôsobia veľké problémy s dostupnosťou ropy a bude ochotná prehodnotiť znižovanie ťažby. “Táto informácia spôsobila pokles cien ropy, čo sa môže premietnuť na cenách pohonných hmôt na Slovensku ešte pred najbližším víkendom,” doplnil Karpiš.

ceny pohonných hmôt
Foto: Tanker
Cena nafty by mala postupne klesať

Hlavne motoristi tankujúci motorovú naftu určite neboli nadšení z posledného rastu cien, nakoľko ceny motorovej nafty rástli rýchlejšie ako ceny benzínov. “Všeobecne prevláda názor, že je to z dôvodu embarga na dovoz motorovej nafty z Ruska do krajín Európskej únie. Táto informácia je však už približne rok stará, takže nemohla spôsobiť taký nárast v posledných týždňoch. Pravda je taká, že ruská motorová nafta prúdi do krajín Európskej únie alternatívnymi cestami (pri dovoze do krajín Európskej únie nie je deklarovaná ako ruská). Problém je v tom, že samotné Rusko teraz potrebuje viac motorovej nafty nielen na armádne účely, ale hlavne na poľnohospodárskej práce. Ide teda o sezónnu záležitosť a rozdiel medzi cenou motorovej nafty a benzínu by sa mal v najbližších mesiacoch znovu posunúť viac v prospech motorovej nafty,” uzavrel Karpiš.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 66

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTanker
Predchádzajúci článokPadne kľúčové rozhodnutie, zmierni sa emisná norma Euro 7?
Nasledujúci článokVolvo onedlho skončí s výrobou naftových motorov