Domov Elektromobilita Nestačili počítať. Za 30 minút im prišlo 50-tisíc objednávok na nové auto

Nestačili počítať. Za 30 minút im prišlo 50-tisíc objednávok na nové auto

Foto: Xiaomi

Po troch mesiacoch od oficiálnej premiéry sme sa dočkali podrobnejších špecifikácií a zároveň sa spustil predaj. Záujem o nový elektromobil je obrovský, vyslúžil si pozornosť celého sveta.

Parametrami môže konkurovať Porsche Taycan, v ktorom nezaprie inšpiráciu, avšak cenou podlezie dokonca aj Škodu Octaviu. Prvý automobil od Xiaomi s označením SU7 je skutočne prekvapením a obrovským predajným hitom. Len za 30 minút od spustenia oficiálneho predaja spoločnosť evidovala viac než 50-tisíc záväzných objednávok.

Spoločnosť Xiaomi, známa skôr výrobou elektroniky a mobilných telefónov, oznámila svoje plány začať vyrábať automobily ešte v roku 2021. Lei Jun, generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti vtedy vyhlásil, že do vývoja a výroby automobilov investujú 10 miliárd juanov, čo je v prepočte 1,3 miliardy eur. V závere roka 2023 Xiaomi odhalilo dizajn a prvé špecifikácie modelu SU7 a už vtedy motoristická verejnosť žasla nad prepracovaným dizajnom, výkonom a dojazdom prvotiny od Xiaomi. Nedávno spoločnosť zverejnila ďalšie podrobnosti o tomto modeli vrátane cien a spustila rezervačný systém s objednávkami. Prvé dodávky zákazníkom začnú už o niekoľko dní.

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi
Konkurent Modelu S za cenu Modelu 3

Xiaomi SU7 neohrozuje pozíciu iba Porsche Taycan, ale na pozore sa musí mať aj Tesla. SU7 má totiž rozmermi bližšie k Tesle Model S, no cenou ide o rivala Modelu 3. Vonkajšie rozmery čínskej novinky sú 4 997 x 1 963 x 1 455 mm, pričom rázvor má dlhý rovné 3 metre. Dizajn okrem toho, že siluetou pripomína Taycan, tak je nielenže praktický, ale aj podriadený aerodynamike. Koeficient odporu vzduchu karosérie je podľa oficiálnych údajov len 0,195, čo je hodnota skôr experimentálnych vozidiel ako súčasných sériovo vyrábaných áut. Taký Taycan má koeficient odporu vzduchu 0,22. No a keď sme načrtli sú praktickosť, tak batožinový priestor SU7 má základný objem 517 litrov a sekunduje mu aj úložný priestor pod prednou kapotou s objemom až 105 litrov.

Xiaomi SU7 interiér
Foto: Xiaomi
Tri varianty

Xiaomi SU7 sa predáva v troch verziách. Tá základná má pohon zadných kolies s interne vyvinutým elektromotorom s maximálnym výkonom 220 kW (300 k) a krútiacim momentom 400 Nm. Používa 400V architektúru, pričom zaujímavosťou je, že celé vozidlo stojí na interne vyvinutej podvozkovej platforme Modena. Zrýchliť z 0 na 100 km/h zvládne tento variant za 5,3 sekundy. Disponuje LFP batériou BYD Blade s kapacitou 73,6 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 700 km v zmysle čínskych noriem CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle).

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi

Druhá verzia Xiaomi SU7 Max má dva elektromotory, a teda disponuje pohonom všetkých kolies. Používa už 800V architektúru a celkový výkon pohonnej sústavy je 495 kW (673 k) a 838 Nm. Xiaomi SU7 Max zrýchli z 0 na 100 km/h už za 2,8 sekundy, z 0 na 200 km/h za 10,7 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 265 km/h. NMC batéria od CATL má kapacitu 101 kWh, čo umožní vozidlu prejsť až 800 km na jedno nabitie podľa noriem CLTC. V oboch prípadoch sa batéria dokáže nabiť za 10 minút na dojazd 390 km, čo je viac ako v prípade elektromobilu Tesla Model S Plaid.

Foto: Xiaomi

Posledná verzia Pro počas oficiálnej premiéry v závere minulého roka nebola komunikovaná, ide teda o úplnú novinku. Je zameraná predovšetkým na dlhý dojazd, rýchle nabíjanie a teda by mala byť optimálna na prekonávanie dlhých vzdialeností. Aj ona používa 800V architektúru, avšak kombinuje ju s LFP batériou od CATL s kapacitou 94 kWh. Nabíjať ju bude možné výkonom viac než 350 kW a Xiaomi udáva dojazd podľa CLTC až 830 km.

Za Xiaomi SU7 stoja experti, ktorí sa podieľali aj na známych európskych automobiloch. SU7 navrhol tím okolo Li Tianyuana, šéfa dizajnu Xiaomi, ktorý do spoločnosti prišiel z BMW. V ňom bol zodpovedný za koncept BMW i Vision Circular, BMW iX či novú sedmičku. Dizajnérom exteriéru je James Qiu, ktorý do Xioami prišiel z Mercedesu, v ktorom sa postaral o dizajn konceptu Vision EQXX.

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi
Automatizovaná jazda

Centrálnym prvkom kabíny je dotyková 16,1″ obrazovka multimediálneho systému s rozlíšením 3k. Pred vodičom sa rozprestiera 7,1″ virtuálny kokpit a vlastné obrazovky majú aj zadní pasažieri, čo sú vlastne tablety Xiaomi Mi Pads. Kompatibilné tu však sú aj Apple iPady. Operačný systém HyperOS poháňa Qualcomm Snapdragon 8295. Automatizovaný jazdný systém Xiaomi Pilot poháňajú dva čipy Nvidia Orin-X. Xiaomi Pilot prijíma vstupy z jedného lidaru, 3-milimetrových vlnových radarov, 11 HD kamier a 12 ultrazvukových radarov. Systém autonómnej jazdy zahŕňa jazdu po diaľnici, funkcie parkovania aj privolávania auta. Automatizovaná jazda v mestách bude umožnená po dopracovaní infraštruktúry vo viac ako stovke miest v Číne.

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi
Výbava

V aute sa bude pre každý prípad nachádzať aj baterka, prostredníctvom ktorej bude možné nielen svietiť, ale aj založiť oheň či nabiť si elektronické zariadenia. Predný pasažier si do úložnej schránky pred sebou môže uložiť až 14-palcový notebook. Cestujúci vzadu môžu zase využívať chladničku na potraviny. Xiaomi SU7 je taktiež vybavené head-up displejom s uhlopriečkou 56 palcov, audiosystémom s 23 reproduktormi a podporou technológie Dolby Atmos a karaoke funkciou. Po stranách palubnej dosky sa nachádza tiež predpríprava na uchytenie GoPro kamier.

Xiaomi SU7
Foto: Xiaomi

Predtým, ako sa spoločnosť Xiaomi stala jednou z najväčších spoločností spotrebnej elektroniky na svete, bola pôvodne vývojárom softvéru, ktorý vytvoril upravenú ROM pre Android s názvom MIUI. HyperOS teraz nahradí MIUI a stane sa operačným systémom pre takmer všetky gadgety v ekosystéme Xiaomi, vrátane automobilov. To znamená, že konektivita bude na bezprecedentnej úrovni. Xiaomi sľubuje, že SU7 bude môcť zrkadliť telefón alebo tablet a jednoducho sa spárovať so zariadeniami Mi Watch, Mi Band a zariadeniami Mi Home ako sú fotoaparáty, robotické vysávače a podobne. Na svoje si však prídu aj majitelia zariadení Apple.

Foto: Xiaomi
Ceny

Xiaomi má ambíciu sa v najbližších 15 až 20 rokoch stať jednou z piatich najväčších automobilových spoločností na svete. Predaj SU7 mimo Číny zatiaľ nie je na programe dňa, ale v priebehu ďalších rokov, ak bude chcieť Xiaomi dosiahnuť svoj ambiciózny plán, bude musieť expandovať aj na zahraničné trhy vrátane Európy. Základná verzia stojí od 215 900 juanov (cca 27 600 €), verzia Pro stojí 245 900 juanov (cca 31 500 €) a vrcholová verzia Max sa predáva za cenu 299 900 juanov (cca 38 400 €).

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 329

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Xiaomi
Predchádzajúci článokPokuta za prekročenie rýchlosti o 1 km/h? Vodičom naháňa tento radar strach
Nasledujúci článokSlovenský projekt Aircar kúpili Číňania, sú lídrom v “lietajúcej doprave”

2 COMMENTS

  1. Prosím Vás mám zopár otázok:
    – načo je také zrýchlenie z 0 na 100 km/h, keď pri tom normálny človek omdlieva?
    – načo je taký výkon motora/motorov, keď vodiči častokrát nevedia ovládať ani menšie stádo koní pod kapotou?
    – elektrický výkon motora je iný ako výkon naftového motora pri prenose výkonu na vozovku?
    Ďakujem za odpoveď.

Comments are closed.