Domov Elektromobilita Kia a Hyundai prinášajú revolučný koncept “Uni Wheel”

Kia a Hyundai prinášajú revolučný koncept “Uni Wheel”

Zdroj: Kia

Kia a Hyundai spoločne odhalili univerzálny systém pohonu kolies. Nazvali ho „Uni Wheel“. Tento systém pohonu vozidiel, ktorý mení paradigmu, spôsobí revolúciu v dizajne budúcich automobilov.

Uni Wheel vychádza so spolupráce značiek Kia a Hyundai. Tento termín označuje funkčne integrovaný systém pohonu kolies, ktorý dramaticky zlepšuje dostupný priestor vo vnútri elektrického vozidla. To sa dá dosiahnuť presunutím hlavných komponentov pohonného systému na voľné miesto v náboji kolesa. Kia a Hyundai tak navrhli úplne novú štruktúru pohonného systému.

Zdroj: Kia
Inovatívne nápady prinášajú rozvoj

Vo vozidlách so spaľovacím motorom (ICE) sa výkon prenáša z motora cez prevodovku a na kolesá prostredníctvom hnacích hriadeľov a homokinetických kĺbov. V elektromobiloch sa motor a prevodovka nahrádzajú motorom a redukčným prevodom. Konečný spôsob prenosu na kolesá však zostáva rovnaký. Systém Uni Wheel otvára nové možnosti a umožňuje konfiguráciu s rovnou podlahou presunutím redukčného prevodu EV do náboja kolesa. Dá sa to dosiahnuť umiestnením kompaktného samostatného motora blízko každého kolesa. Tým sa skráti dĺžka hnacích hriadeľov.

Systém uvoľňuje podstatne viac vnútorného priestoru v porovnaní s konvenčnými pohonnými systémami, čo umožňuje optimalizáciu napríklad nových úžitkových vozidiel. „Sme radi, že môžeme predviesť inovatívne nápady, ktoré by mohli zmeniť hru na budúcom trhu mobility,“ povedal Jongsool Park, vedúci pracovník Inštitútu rozvoja pokročilých technológií Hyundai Motor Group. „Technológiu zdokonalíme, aby zákazníci mohli zažiť mobilitu úplne iným a novým spôsobom.”

Ponúkne viac možností

Nedávny pokrok v technológiách elektrifikácie, autonómneho riadenia a konektivity premieňa automobily v podstate na obytné priestory. Zameranie spoločností Kia a Hyundai na využitie priestoru v budúcich architektúrach vozidiel ešte viac zvýši hodnotu pre zákazníkov. Vo výsledku poskytne majiteľom bohatšie užívateľské skúsenosti.

Uni Wheel používa špeciálnu konfiguráciu planétového súkolesia pozostávajúceho z centrálneho kolesa v strede, štyroch pastorkov na každej strane a prstencového kolesa, ktoré toto usporiadanie obklopuje. Sila generovaná motorom sa prenáša na centrálne koleso. To zas zapája ostatné ozubené kolesá, aby otáčalo veľké ozubené koleso. Pastorkové ozubené kolesá Uni Wheel navzájom spojili tak, aby vytvorili dve prepojenia a tento viacprvkový mechanizmus umožňuje viacosový pohyb. To umožňuje široký rozsah kĺbového zavesenia.

Uni Wheel
Zdroj: Kia
Možné nastavenie svetlej výšky

Konvenčný systém pohonu využívajúci bežný kĺb CV trpí znížením účinnosti a životnosti, pretože uhol vychýlenia hnacieho hriadeľa sa zvyšuje pri jazde cez hrboľaté, zvlnené povrchy. Uni Wheel dokáže prenášať výkon takmer bez zmeny na efektivitu bez ohľadu na pohyb kolesa, čím zabezpečuje vysokú odolnosť a komfort jazdy. V kombinácii s elektronickým vzduchovým odpružením, ktoré dokáže prispôsobiť jazdnú výšku podľa jazdnej situácie, možno túto výšku zvýšiť, aby sa vozidlo stabilizovalo na nerovných cestách, alebo znížiť pri jazde vysokou rýchlosťou, aby sa zlepšil výkon a stabilita.

Presunutím redukčného prevodu do náboja kolesa poskytuje vysoký redukčný pomer významný výstupný krútiaci moment. Vďaka nezávislému ovládaniu až štyroch účinných elektrických pohonných jednotiek umožňuje Uni Wheel aj bezprecedentnú úroveň vektorovania krútiaceho momentu na zvýšenie dynamických schopností a zabezpečenie vysokej úrovne riadenia a jazdnej stability.

Uni Wheel
Zdroj: Kia
Viac efektivity, viac vnútorného priestoru

Koncept Uni Wheel uvoľňuje priestor vo vozidle, ktorý bol predtým pre používateľov nedostupný. Premiestnením mnohých komponentov hnacieho systému do náboja kolesa a zmenšením elektromotora bez vplyvu na výkon možno dodatočný priestor v karosérii vozidla využiť ako ďalší nákladný priestor. Vývoj, ktorý nová koncepcia umožňuje, tiež výrazne zväčší priestor pre cestujúcich. Batérie elektromobilov sú bežne umiestnené nízko v karosérii vozidla, čo si vyžaduje zvýšenú svetlú výšku. Tento fakt často znižuje priestor pre cestujúcich o objem batérie.

Nová koncepcia ponúkne flexibilitu a jednoduchú prispôsobiteľnosť všetkým typom elektromobilov. Systém dokáže implementovať rovnaké funkcie hnacieho ústrojenstva a redukčnej prevodovky, aké sú potrebné pre konvenčné EV. Okrem vozidiel rôznych veľkostí možno Uni Wheel použiť aj na iné typy mobilných zariadení, ako sú invalidné vozíky, bicykle a doručovacie roboty.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 31

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJKia
Predchádzajúci článokZraková únava vás môže dobehnúť aj za volantom. Ako jej predísť?
Nasledujúci článokVyše 160-tisíc motoristom hrozí 100-eurová pokuta, dôvodom je…