Pre mnohých je pojem Delta stelesnením ikonického mena rally. Netreba však zabúdať aj na to, že pôvodná Lancia Delta bola spočiatku taktiež iba obyčajným rodinným hatchbackom.

O úspechoch a všetkých víťazstvách automobilu Lancia Delta HF Integrale vo svete rally je asi ťažko písať. To by sme museli zmieňovať všetky sezóny od roku 1987 až do roku 1992, kedy Lancia získala rekordných šesť majstrovských titulov v pohári konštruktérov v rade. Poďme sa však pozrieť na históriu „bežnej“ Delty, ktorá vznikla ako obyčajný hatchback s pohonom predných kolies. Delta tak mala konkurovať napríklad Fordu Escort alebo Volkswagenu Golf.

Automobil hneď v roku uvedenia na trh získal prestížne ocenenie Car of the Year 1980 a to sa ani len netušilo, že Lancia Delta nebola iba pekná a schopná na cestách ale predovšetkým odolná a spoľahlivá. Na tomto mal výrazný podiel aj Saab, ktorý Lanciu Deltu predával na domácom trhu pod označením Saab-Lancia 600. A práve vďaka vplyvu Saabu dostal automobil veľmi spoľahlivú protikoróznu ochranu a v chladnom prostredí fungoval ako žiadne iné talianske auto predtým. A dlho aj potom.. Možno aj vďaka tejto robustnej konštrukcii si Deltu obľúbilo toľko ľudí.

Vráťme sa však na začiatok osemdesiatych rokov, kedy sa Delta ukázala. Predchodcovi, Lancii Stratos pomaličky ale isto upadala sláva a automobilka akurát začínala pracovať na novom rally špeciály pre skupinu B – Lancia 037. O pretekaní s modelom Delta ešte nikto neuvažoval a možno práve preto malo prvé auto pohon predných kolies a konvenčné motory 1,3 a 1,5 litra. Neskôr došla silnejšia 1,6-tka ako model s priamym vstrekovaním paliva.

Zaujímavé boli prevažne modely 1,6 HF Turbo s výkonmi 130 a neskôr 140 koní, pre ktoré nebol problém dosiahnuť hranicu 200 km/h a na prelomoch rokov 1984 a 1985 to bolo veľmi rýchle auto. Veľký míľnik dosiahol model Lancia Delta HF 4WD, ktorý priniesol prvý krát do sériovej výroby pohon všetkých štyroch kolies. Medzi-nápravový diferenciál posielal na zadnú nápravu niečo cez 40% výkonu.

V roku 1985 sa začali písať dejiny automobilu Lancia Delta. Na trh prišiel model Lancia Delta S4. Ten síce vyzeral ako sériové auto, no rozpoznateľné bolo vďaka nafúknutému zadku a veľkými náduchmi vzduchu. Interiér bol čisto dvojmiestny a miesto zadných sedačiek a kufru sa tam ukrýval 1,8-litrový štvorvalec s turbom a kompresorom. Lancia Delta S4 mala oficiálny výkon 550 koní a na stovku toto ani nie tonu vážiace auto vystrelilo za 2,5 sekundy. Na nespevnenom povrchu. Vzniklo aj zopár áut s cestnou homologizáciou a vyzerajú naozaj úchvatne. Stretnúť niečo takéto na cestách je naozaj raritné.

Sezóna 1986 bola pre autá skupiny B a S poslednou. Od ďalšieho roku sa už nepretekalo a projekt Lancia ECV pre skupinu S tak zostal len ako prototyp, ktorý disponoval výkonom cez 600 koní. Od roku 1987 však Lancia nasadila do rally automobil Delta s pohonom všetkých kolies a začala sa písať ďalšia éra automobilizmu.

Základ bol viac ako dobrý. Preplňovaný dvojliter HF Integrale 8v mal výkon 185 koní a to bohato stačilo na súperov so slabšími motormi. Lancia ale mala menšie problémy s tým, že pravidlá dosť obmedzovali konštrukciu vozidla. Aj tak vo svojej prvej sezóne vyhrala sedem z jedenástich závodov a zobrala si tak titul ako medzi jazdcami, tak aj v pohári konštruktérov.

Roku 1989 prišla nová verzia Lancia Delta HF Integrale 16v. Výkon sa zvýšil na 200 koní a stredový diferenciál posielal viac výkonu na zadnú nápravu – presnejšie 53%. Toto rozloženie výkonu dopomohlo k lepšej ovládateľnosti a cestná verzia dosiahla maximálky až 220 km/h a stovku dokázala zvládnuť za 5,7 sekundy. Novinkou motora bolo aj to, že sa počítalo so zavádzaním bezolovnatého benzínu a nepotreboval tak ďalšie úpravy.

Roku 1991 na trh prichádza nová Lancia Delta HF Integrale Evoluzione, ktorá mala širší rázvor kolies, čo malo zlepšiť stabilitu a ovládateľnosť. Motoru sa zdvihol výkon na 210 koní, čo kompenzovalo nárast hmotnosti. Auto bolo na vtedajšie pomery luxusne vybavené, malo posilňovač riadenia, ABS či klimatizáciu.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione - Davide Cironi

Evoluzione 2 sa ukázala o dva roky neskôr – v roku 1993. Tento model už mal dokonca aj katalyzátor. Automobil mal znova väčší výkon, nakoľko automobilka použila riadiacu jednotku Marelli, ktorá nielenže kontrolovala vstrekovanie paliva, ale aj chod celého motora. Jednalo sa o jednu z najprepracovanejších pohonných jednotiek tej doby. Automobil mal výkon 215 koní a krútiaci moment 314 N.m.

Výroba tohto kultového vozidla skončila v roku 1994, kedy Lancia nedokázala kvôli nedostatku financií a silnejúcej konkurencii ďalej sa presadiť vo svete rally. Aj cez všetky patálie, ktoré túto automobilku postihli ostáva pre automobilových nadšencov stále v srdciach a drží si ikonické postavenie. Na rozdiel od nástupcu, ktorý sa miesto závodenia v rally sústredí na štýl a prestíž.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDacia Duster Fiskal ako dodávka, ktorá nemá strach z terénu
Nasledujúci článokMaťo Homola po prvých pretekoch na okruhu Zandvoort