Koncern, je spojenie dvoch alebo viacerých automobiliek do jednej resp. zmena majiteľa automobilky. Nám najznámejší koncern je Volkswagen Group.

Svetovo najväčšie automobilové koncerny sú:

1. Toyota Motor Corporation – Japonsko
Automobilky: Daihatsu, Hino, Lexus, Scion, Toyota, TRD

2. General Motor Corporation – USA
Automobilky: Cadillac, Chevrolet, Daewoo, GMC, Buick, Holden, Autobaojun,
Wuling, Faw Jiefang

3.Volkswagen Group – Nemecko
Automobilky :Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, SEAT, Škoda, Volkswagen, Porsche, Ducati, Man

4. Ford Motor Company – USA
Automobilky: Ford, Lincoln MC, Troller

5. Hyundai – Južná Kórea
Automobilky: Hyundai, Kia

6. PSA Peugeot Citroen – Francúzsko
Automobilky: Citroen, Peugeot, DS, Opel

7. Honda – Japonsko
Automobilky: Honda, Acura

8. Renault Nissan Aliance – Francúzsko/Japonsko
Automobilky: Renault, Nissan, Mitsubishi, Renault Samsung Motors, Infiniti, Venucia, Dacia, Datsun a Lada

9. Fiat Chrysler Group – Taliansko/USA
Automobilky: Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia, Abarth, Magneti Marelli, Comau, Teksid, Fiat Powertrain, La Stampa, Itedi, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, Mopar

10. Suzuki – Japonsko
Automobilky: Suzuki, Maruti

11. Daimler AG – Nemecko
Automobilky: Smart, Mercedes-Benz, Setra, Maybach, AMG

12. Chana Automobile Company – Čína
Automobilky: Chana, Hafei

13. Bayerische Motoren Werke AG – Nemecko
Automobilky: BMW, Mini, Rolls-Royce

14. Beijing Automotive – Čína
BAW, Foton

15. Tata Motors – India
Automobilky: Jaguar, Land Rover, Tata motors, Tata Daewoo, Hispano

Známe nezávislé automobilky – Aston Martin, Tesla, McLaren, Subaru, Mazda

 

Vstupom automobilky do koncernu alebo zlúčením sa s inou automobilkou si môže automobilka posilniť svoje postavenie na trhu, alebo sa zachrániť pred krachom. Z reality ale vieme, že keď už je automobilka v koncerne môže byť jej vývoj a rozmach brzdený a stav produkcie utláčaný, príkladom je SEAT a Škoda z VW Group. Z minulosti nám sú známe aj problémy samotných automobiliek. V rokoch 2008 až 2009, sa americké automobilky Ford, Chrysler a GM ocitli na pokraji krachu. Automobilke GM pomohla vláda USA a získala tak 60% podielov vo firme. Chrysleru pomohol Fiat a získal tak 20% podielov. Automobilke Ford stačila štátna dotácia v podobe 15 Miliárd dolárov. Narozdiel od finančných problémov si automobilky vytvárajú problémy aj samé, príkladom je Volkswagen Group a ich „dieselgate“ z roku 2015 kde Volkswagen nastavil svoje TDI motory tak aby aktivovalo svoje systémy emisnej kontroly len pri laboratórnych testoch, čo viedlo ku sankciám vo výške 4.3 Miliardy dolárov, stiahnutiu vyše 500 000 automobilov z trhu a zákazu predaja niektorých automobilov v USA.

 

Medzi najväčších výrobcov áut na svete patria krajiny ako Čína, Japonsko, USA a Nemecko.
Ázií patrí celosvetový podiel produkcií v hodnote 57%, Európe 28% a USA 11%.
Pričom Slovensku patrí z celosvetového podielu krásnych 1,5% ! Českej Republike o niečo viac a to 2%!

 

Ostaneme ešte pri Slovensku, v roku 2016, vyrobila trnavská PSA Group vyše 315 000 automobilov, Kia Motors vyše 339 000 vozidiel a Volkswagen 345 500 automobilov. Čo vytvára 44% podiel na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska. Podľa pomeru vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, 191/1000, sa pýšime prvenstvom na svetovom rebríčku.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJe Škoda Kodiaq skutočne prémiovým modelom ?
Nasledujúci článokFacelift Mercedes-Benz S posúva ďalej