Blížiace sa vyššie teploty vždy lákajú ľudí vyjsť von na dvoch kolesách ako cyklisti. Chcú si užiť vonkajšok v prírode, prípadne čerstvý vzduch. Tie športovejšie typy si udržiavajú kondičku a majú dostatočný pohyb.

Jediná skupina ľudí, ktorá sa začína vtedy hnevať, sú vodiči. Preto sme sa rozhodli upozorniť na možné problémy, ktoré niekedy vzniknú pri nerešpektovaní zásad. Poznáte to snáď všetci. Stojíte na križovatke, svieti červená v tom križovatkou preletia spoza vášho chrbta cyklisti. Koľko a hlavne čo by vás ako vodiča motorového vozidla stál taký prejazd na červenú? Prípadov je mnoho, no dnes nebudeme kritizovať ale skôr upozorníme!

To znemená, že aj pre cyklistov platia určité pravidlá
    • Deti do 10 rokov musia jazdiť s dozorom, ktorý je vekovo starší ako 15 rokov.
    • Osoba, ktorá má viac ako 15 rokov môže mať typ bicykla aj so sedačkou pre osobu mladšiu ako 10 rokov. Iba vtedy ju môže prevážať.
    • Na bicykli sa vždy jazdí na pravej strane cesty.
    • Viacerí cyklisti môžu jazdiť iba za sebou.
    • Venovať sa musíte iba riadeniu. Nesmiete napríklad venčiť zvieratko.
    • Na jazdu je vyhradená cestička pre cyklistov.
    • Keď chcete odbočiť vľavo, tak jasne naznačte signál tým, že vystriete ruku doľava a chvíľu ju tak držte pokiaľ neprejdete na druhú stranu. Šoféri potom na to môžu reagovať. Stáva sa, že to niektorí neurobia a potom vznikajú rôzne kolízie na cestách.
    • V prípade rizika môžete prejsť cez cestu ako chodec (t.j. tlačiť bicykel).
    • Nesmiete isť po chodníku alebo po priechode pre chodcov. Je to vyhradená časť pre peších chodcov. Tade chodia aj deti, ktoré netreba zraniť bezohľadnou rýchlou jazdou na bicykli.
    • Neodporúča sa bicyklovať pri počúvaní hudby. Nemusíte potom počuť prechádzajúce auto a rovnako ani jeho trúbenie. Často to znepríjemňuje život práve šoférom áut.
    • Deti do 15 rokov musia nosiť riadne pripevnenú prilbu na hlave. Staršie osoby iba mimo obce.
    • Noste reflexné prvky pre lepšiu viditeľnosť. Hlavne za horšieho počasia na to netreba zabúdať, potom ešte vo večerných hodinách. V prípade, že ich nemáte, tak ohrozíte nielen samého seba, ale aj prípadného vodiča, či okoloidúceho.
Auto vs. bicykel
  • Ak chcete predchádzať, tak tento čin upravuje §15 zákona o cestnej premávke. Vodič osobného automobilu musí pri predchádzaní nechať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca.
  • Keď chcete odbočiť, tak to upravuje §19 zákona o cestnej premávke. To znamená, že vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Neplatí to iba pre vodiča električky.
  • Od 1.1. 2017 je umožnené cyklistom piť obmedzené množstvo alkoholu. V zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov sa hranica posunula z nuly na 0,5 promile. Teoreticky môžete jazdiť aj v bratislavskej špičke. Ak však tento limit prekročíte, tak budete pokutovaní rovnakou sadzbou ako vodiči automobilov. Pokuty sa pohybujú v rozmedzí od 150 až 800 eur.
Na záver

Bezpečnosť by mala byť prvoradá, a preto prikladáme aj toto kratučké video, v ktorom máte zhrnutie.

Aj v Bratislave máme šancu vidieť nezodpovedných cyklistov. To, že má niekto rád výzvy neznamená, že by sa mal hádzať rovno pod kolesá auta. Všeobecne by pritom malo platiť pravidlo: Opatrnosti nie je nikdy dosť. Tá im celkom často chýba. Pri disciplinovanej jazde sa znižuje riziko.

Zdroje: minv.sk | autobild.cas.skstartstop.sk