Ospravedlňujeme sa za clickbait titulok, no nasledujúca reportáž si zaslúži, aby si ju prečítal každý motorista. Sú len dva typy ľudí: tí, ktorí netušia, čo znamená pojem 356/911, a tí, ktorí po Porsche túžili už ako malé deti.

Prednedávnom sme navštívili garáž.

Vlastne ju môžeme pokojne nazvať fabrikou, kde legendy ako Porsche 356 či Porsche 911 dostávajú novú šancu na život. Len pár kilometrov od Bratislavy, za hranicami Slovenska v malom Maďarskom mestečku Mosonmagyaróvár sídli spoločnosť Vehicle Experts.

Je to už viac ako desať rokov, čo Florian Scheuer založil pôvodne malú dielňu na renováciu Porsche oldtimerov. Dnes môžeme túto fabriku, ktorá zamestnáva desiatky expertov, pokojne označiť za svetovú špičku.

Prečo?

V útrobách dvoch budov nájdete klampiarov, motorárov, lakýrnikov, čalúnnikov… Jednoducho táto spoločnosť sa postará o všetko. Po vstupe vás ohromí pocit jedinečnosti diela, ktoré zostrojil Ferdinand Porsche pred viac ako polstoročím. Ucítite vôňu podobnú ako pri vstupe do antikvariátu, očarí vás pohľad na originálne štósy látky, ktorá je na vlas rovnaká, ako tá pôvodná. Čalúnnik ručne šijúci každý jeden šev na sedadle. Odletujúce iskry z pôvodného rámu karosérie v zvarovni. Vôňa starého motorového oleja pri pohľade na rozobratý šesťvalcový boxer z 911-ky. Torzo pôvodnej 356-ky po opieskovaní, pripravené na nový lak. Áno, je to skutočný zážitok, ktorý jednoducho treba precítiť všetkými zmyslami.

Dalo by sa povedať,

že za zrodom VE (Vehicle Experts) stála vlastne nešťastná náhoda. Všetko začalo po tom, ako mal Florian dopravnú nehodu v Maďarsku. Podľa jeho slov sa vzťah k Porsche prejavil už po jeho prvom stretnutí, keď mal 21 rokov. Zákazníkov VE môžeme tiež rozdeliť na dve skupiny: tí, ktorí legendárny kúsok vlastnia a chceli by ho mať v pôvodnom stave, a tých, ktorí by chceli vlastniť kúsok histórie. V prvom rade je potrebné povedať, že vlastniť správny veterán je jednoznačne investícia. Za prvé kusy 911-ky, teda ročník 1964, si pripravte pokojne aj 900 000 €. Preto ten názov! Vyrobilo sa ich len 232 kusov. To však neznamená, že všetky ešte existujú, preto tá cena. Čím novšie, tým lacnejšie, neplatí to však pri jedinečných kusoch. Napríklad ak má vaša 911 elektrické strešné okno (áno, čítate dobre), je to rarita. No a pri prvom Ferdinandovom Porsche 356 z roku 1948, ktoré v tej dobe stálo 3 750 dolárov, očakávajte podobné cifry.

VE sa postará o kompletnú renováciu vášho miláčika alebo skôr šrotu, vzhľadom na to, že väčšina kusov je v žalostnom stave. Pokiaľ žiadne nemáte, VE vám nájde ten správny kúsok kdekoľvek na svete, kúpi, dovezie a dostane do pôvodného stavu. Práca na jednom aute trvá zhruba jeden rok, no v závislosti od pôvodného stavu a verzie môže renovácia trvať aj niekoľko rokov. No rozhodne to stojí za to, renovácia prebieha dôsledne. Firma najprv dohľadá kompletné informácie o vašom konkrétnom kuse, jeho pôvodnú farbu, výbavu, jednoducho celú históriu. Nasleduje dlhý proces renovácie, na konci ktorého vás čaká vaše vysnívané autíčko.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

No nie je to len 911 a 356,

VE nepohrdne ani 912 či 914, no a pri našej návšteve sme našli aj legendárny VW Transporter. Nádherné kúsky vychádzajúce z tejto dielne/fabriky vyzerajú a aj po konštrukčnej stránke sú akoby práve zišli z výrobnej linky Stuttgartskej automobilky.

Zdroje: Vehicle-Experts | startstop.sk