Zrak je náš najdôležitejší zmysel: až 80 percent všetkých informácií prijímame práve prostredníctvom očí. No sú to práve oči, ktoré nás môžu veľmi rýchlo oklamať. Či už ide o optické ilúzie alebo napríklad aj o športové autá.

Ako už asi tušíte z úvodných viet (a názvu článku), budeme sa venovať tým autám, ktoré klamú svojim telom. Športové autá ale okrem pôvabného dizajnu musia spĺňať aj celý rad iných nárokov, aby sa naozaj mohli pýšiť titulom “športové”. Tu je niekoľko prípadov áut, pri ktorých sa automobilky až príliš zamerali na dravý look a technike až toľko pozornosti nevenovali… A pritom to mohli byť také dobré autá!

Alfa Romeo Brera

Hneď na úvod je potrebné dať veci na pravú mieru. Alfa Romeo Brera je jedno z najkrajších moderných áut, o tom niet pochýb. Jej nadčasový dynamický až agresívny dizajn je aktuálny aj dnes, viac ako 15 rokov od uvedenia prvého konceptu v roku 2002. No okolo značky Alfa panuje rovnaká takmer aura očakávaní, ako pri Ferrari alebo Maserati, čo jednoducho Brera nedokázala splniť. Koncepcia všetko vpredu si vypýtala svoju daň a nezachránil to ani pohon všetkých kolies so šesťvalcom produkujúcim zaujímavých 260 koní…

Audi TT

Áno, dnešné Audi TT môžeme zaradiť nielen k športovo vyzerajúcim, ale aj k športovo sa správajúcim autám. No nebolo to vždy tak. Pozrime sa na úplne prvú generáciu 8N, ktorá prišla na trh v roku 1998. Je pravda, že pod kapotou sa mohol nachádzať jeden z najlepších koncernových motorov 1,8 T s výkonom 176 kW (240 k) v spojení s pohonom quattro, no problémy prvého TT netkveli v pohone. Bolo to chýbajúce ESP a nešťastne naladený podvozok, ktoré mali na svedomí životy ľudí. Dokonca aj samotný Walter Röhrl povedal, že “auto je príliš nebezpečné pre bežných ľudí”. Problémy nastali po prekročení určitej rýchlosti, kedy malo TT tendenciu v zákrute veľmi nebezpečne ustreľovať zadok. Vlastnosť, ktorú by športové autá jednoznačne nemali mať. Od roku 2000 (po dlhých 2 rokoch) to v Audi vyriešili zahrnutím ESP do sériovej výbavy a malým kufrovým spojlerom.

Ferrari 400 Automatic

Ferrari 400 bolo prvým modelom z dielne kultovej značky, ktoré malo automatickú prevodovku. A práve tá je kameňom úrazu. Automatická prevodovka aute, ktoré má byť športové? Samozrejme, na tom by nebolo nič zlé, dnes má už drvivá väčšina športových áut automatickú prevodovku. Avšak Ferrari 400 prišlo na trh v roku 1976. 3-stupňová automatická prevodovka od GM zabila potenciál auta a nezachránil ho ani vidlicový dvanásťvalec s výkonom 250 kW (340 k).

Chevrolet Corvette C3 5.7 V8

Nie, nezbláznili sme sa. Corvette C3 má na tomto zozname zaslúžené miesto, no ide o jednu konkrétnu motorizáciu. V roku 1975 prišla Corvette s 5,7-litrovým motorom, ktorý produkoval aj na tú dobu smiešných 123 kW (167 k). Pridajte k tomu prehistorický automat a “športové auto” je rázom na svete.

Pontiac Fiero 2.5

Pontiac si povedal, že Fiero, malé športovo sa tváriace auto a zároveň konkurent Toyoty MR2, je ideálne na šetrenie peňazí. Preto mu pod kapotu, okrem iného, namontoval aj 2,5-litrový radový štvorvalec s výkonom 70 kW (95 k) a spriahol ho s ekonomicky odstupňovanou prevodovkou. Spotreba síce bola pod 8 litrov v meste, ale športové autá charakterizuje trocha iný údaj…

DeLorean DMC-12

Pod kapotou DeLoreanu sa nachádzal 2,85-litrový vidlicový šesťvalec s výkonom 97 kW (136 k), ktorý bol (ideálne v kombinácii s 3-stupňovým automatom) dokonalým športovým autom. Samozrejme, sarkasticky. Zrýchlenie na stovku mu trvalo viac ako 10 sekúnd a to je aj na vtedajšiu dobu podpriemerný údaj.

Honda CR-Z

Áno, aj hybridy dokážu byť športové. Je množstvo áut, ktoré to dokazujú. No a potom tu je Honda CR-Z. 1,5-litrový štvorvalec v spojení s elektromotorom produkoval celkový výkon 90 kW (123 k). Tieto údaje hovoria naozaj samé za seba. Honda auto dokonca propagovala ako “kompaktný športový hybrid”, no ostáva záhadou, ktorá časť auta je považovaná za športovú. Zrýchlenie na 100 km/h za 10 sekúnd to zrejme tiež nebude. Uznávame ale bod pre Hond za to, že v CR-Z nechala aj manuál. Na druhej strane, na niektorých trhoch bola k dispozícii prevodovka CVT…

Porsche 944 Automatic

Porsche 944 určite nepatrí medzi zlé autá a pokojne ho môžeme označiť za športové, hoci ani s manuálnou prevodovkou sa neradí medzi šprintérov. No to, čo toto auto skutočne zabíja, je automatická prevodovka. Na Porsche fórach je dokonca niekoľko príspevkov znepokojených majiteľov Porsche 944 s trojstupňovým automatom, ktorí sa snažia prísť na to, aký technický problém spôsobuje, že je ich auto také pomalé. Nuž, máme pre vás zlú správu…

Bezkonkurenčné 1. miesto: Všetky autá s falošnými koncovkami výfukov

Týmto bodom sme pravdepodobne charakterizovali viac ako 60 % dnešných áut. No naozaj sa to niekomu páči, mať v zadnom nárazníku neforemné atrapy, ktoré ani zdiaľky neyzerajú ako skutočné výfukové koncovky? O to horšie, keď v zime vychádza dym odniekaľ spod nárazníka. Alebo prídu automobilky aj s umelým dymom po vzore umelého zvuku? 🙂

Zdroje: motortrend | autobild | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!