Hoci trieda E svoju púť formálne začala súčasne s faceliftom generácie W124 v roku 1993, história modelu siaha omnoho ďalej. Vedeli ste, že predchodca triedy E Coupé prišiel už v roku 1968?

Mercedes triedy E Coupé je tu s nami už 50 rokov. V januári roku 1968 automobilka s hviezdou v znaku predstavila nový model s označením W114/W115, v našich končinách známe aj ako piáno. Auto sa tešilo veľkej obľube a vyrobených bolo viac ako 2 milióny kusov. V Československu s ním počas bývalého režimu jazdil aj Václav Havel. Koncom roka sa k nemu pridala športovejšia dvojdverová verzia coupé. A práve to bolo auto, ktoré odštartovalo triedu luxusných kupé strednej triedy v Štuttgarte.

Experti boli v čase predstavenia ohromení vysoko kvalitným prevedením interiéru, vrátane kobercov či elegantnej drevenej dyhy na palubnej doske. Automagazín “auto motor und sport” píše: “Coupé poskytuje mieru komfortu, ktorá obyčajnému sedanu chýba. Dotyk luxusu je ponúkaný vo funkčnom balení za prijateľnú cenu.”

Technicky sa kupé podobá sedanu, z ktorého vychádza. Dizajn však jasne stanovuje športovo elegantné línie: predné a zadné okná sú bezrámové, strecha je nižšia o 45 milimetrov nižšia. No najväčším detailom, ktorý vytvára dynamickú siluetu kupé, je chýbajúci B-stĺpik.

Do konca výroby v auguste 1976 postavil Mercedes-Benz celkovo viac ako 67 000 kusov kupé. Najúspešnejším modelom s 21 787 predanými kusmi bola verzia 250 CE. Vrcholový model 280 CE bol postavený 11 518 krát. Približne 60 percent predaných kusov bolo exportovaných do zahraničia. Model v súčasnosti patrí medzi vyhľadávané klasiky.

V roku 1968 Mercedes-Benz nielen založil tradíciu triedy E Coupé, ale aj rozvinul diferenciáciu modelového radu. Po druhej svetovej vojne sa značka so sídlom v Štuttgarte pôvodne rozhodla ponúkať výhradne štandardné karosérie osobných automobilov. Vďaka tejto taktike mohli byť zdieľané niektoré komponenty, vrátane rámov čelných skiel, predných dverí a kufra.

V roku 1960 navrhol profesor Dr. Fritz Nallinger, vedúci vývoja, rozdelenie modelov na dve oblasti. Takto vznikla rodina modelov “piáno”, v anglicky hovoriacich krajinách označovaných aj ako “Stroke Eight” podľa kódového označenia “/8”, ktorý mal symbolizovať rok predstavenia. Už 3. septembra 1965 Nallinger predstavil manažérom dva návrhy dizajnu dvojdverovej karosérie.

V roku 1960 navrhol profesor Dr. Fritz Nallinger, vedúci vývoja, rozdelenie modelov na dve oblasti. Takto vznikla rodina modelov “piáno”, v anglicky hovoriacich krajinách označovaných aj ako “Stroke Eight” podľa kódového označenia “/8”, ktorý mal symbolizovať rok predstavenia. Už 3. septembra 1965 Nallinger predstavil manažérom dva návrhy dizajnu dvojdverovej karosérie.

viete, aký je rozdiel medzi generáciou W114 a W115? Tajomstvo sa ukrýva pod kapotou. Štvorvalcové modely sú zoskupené do modelovej série 115, zatiaľ čo šesťvalcové varianty tvoria sériu 114 a tiež položili základy pre kupé.

Keďže dvojdverový model bola považovaná za vrchol modelového radu, voľba motorov bola jasná. Mercedes-Benz v kupé ponúkal výhradne šesťvalcový motor s karburátorom, ktorý sa nachádzal aj v sedane označenom ako 250.

Základný motor dosahoval výkon 96 kW (130 k). Variant motora M114 s elektronickým vstrekovaním paliva D-Jetronic Bosch dostal označenie 250 CE, dosahoval úctyhodný výkon 110 kW (150 k) a montoval sa výhradne do kupé. “Motor-Rundschau”, ako aj “auto motor und sport” namerali maximálnu rýchlosť 198 km/h pre 250 CE a “Automobil Revue” v Berne dokonca o kilometer viac. Vozidlo tak takmer dosiahlo magickú hranicu 200 km/h, čo pred 50 rokmi nebolo ani zďaleka také samozrejmé, ako dnes.

Od roku 1969 sa pre export do Severnej Ameriky ponúka Mercedes-Benz 250 C s 2.8-litrovým motorom M 13, ktorý mal výkon znížený na 96 kW (130 k). Od roku 1972 sa tento motor stal štandardom verzie označenej 250 C. v tom istom roku Mercedes-Benz predstavil nové modely coupé označené ako 280 C s výkonom 118 kW (160 k) a 280 CE s výkonom 136 kW (185 k).

V roku 1973 Mercedes-Benz predstavil facelift, no motory označené 250 C, 280 C a 280 CE ostali. Facelift sa inšpiroval inými, športovejšími a luxusnejšími modelmi, ktoré v tom čase Mercedes ponúkal – triedou SL a SLC.

Už v roku 1973 malo kupé štvorramenný bezpečnostný volant z triedy S, opierkami hlavy a automatickými bezpečnostnými pásmi pre pasažierov na predných sedadlách v štandardnej výbave. Súčasťou faceliftu boli aj prvky z triedy S generácie W116, ktorá bola predstavená v roku 1972, ako napríklad nízka a široká mriežka chladiča.

Modely 250 C a 250 CE predstavené koncom jesene 1968 znamenali začiatok úspechu, ktorý pokračuje až dodnes. Aj aktuálna generácia triedy E coupé označená ako C238 sa podľa automobilky teší obľube medzi zákazníkmi.

Zdroj Mercedes | startstop.sk

Diskusia