BMW E30 M3 Mercedes Benz 190E EVO II (W201)

Z dejepisu vieme, že niektoré výtvory často ponúknu viac ako od nich ich tvorca požadoval, miestami sa aj chybou výrobca posunie vpred, alebo aj žalobou na spotrebiteľa, ktorý jeho výrobok zneužije. No v tomto prípade zato nemohol len samotný produkt, ale skôr žiarlivosť, závisť a obdiv konkurenta ktorý nás/vás núti reagovať, aby sme neskončili v zabudnutiu histórie.

V 80. rokoch bol Mercedes zameraný na šetrnosť a snažil sa znížiť spotrebu aby mohol zvýšiť svoje predaje v USA za vlády Reagana (vtedy prezident USA). Snažil sa vytvoriť menšie, lacnejšie auto s nižšou spotrebou paliva. A podarilo sa, model W201 alebo skôr známy ako 190E bol hitom a potešilo aj vtedajšiu vládu USA kvôli nízkej spotrebe. Ako išli veci dobre, Mercedes sa rozhodol vytvoriť závodnú radu, ktorého základ by tvoril model 190E, aby ukázali aký úžasný môže byť model 190E na trati. Výsledkom snahy bol model 190E 2.3 16V. Živší, mrštnejší a viac sexy model 190E bol taktiež okamžitým hitom. Mercedes sa topil v objednávkach a predaj sa zdal byť nekonečný, či už v Európe, alebo v USA.

Z tieňa pozorujúce BMW, ktoré sršalo žiarlivosťou a cítilo sa neprávom odsunuté na druhú koľaj zo závodov. No hlavne zo showroomov, ktoré sa častejšie plnili 190tkami… BMW uvedomujúce si, že sa musí pohnúť vpred, inak tento súboj neustojí, sa rozhodlo konať. Obrátilo sa na svoje vlastné portfólio áut a vrátila Mercedesu úder svojou E30tkou. Vytvorili dychberúci dizajn s agresívnym vzhľadom. Svoj mega veľký technický a vizuálny pokrok okorenili vizitkou, ktorá mala ľudí zaujať. Aj sa tak stalo, ľudí auto zaujalo ako auto na každodenné použitie (nie, že by 190E nebola, ale-ale) Napriek tomu, že si ľudia mysleli, že je E30tka je sviežejšia, svižnejšia a lepšia, nebola, pravdupovediac Mercedes bol rýchlejší, efektívnejší a viac rafinovanejší. Ľudia si mysleli, že E30tka je poriadna beštia, no koniec koncov to bola 190tka ktorá mala na vrh. A nanešťastie bola E30 aj menej hodnotná, čo sa zberateľstva týka.

Zmenu však spravila verzia M3 ktorá ešte viac zamiešala karty, no napriek zaujímavým papierovým hodnotám ako max. rýchlosť 230km/h a výkon 197koní (147kW) bola M3jka drahšia a menej dostupná ako 190E 2.3 16V s max. rýchlosťou 235km/h a výkonom 185koní(135kW). Tu sa začal boj o miesto na vrchole.
Autá sa vylepšovali a rástol ich výkon. Mercedes prišiel na trh s verziou EVO ktorej výkon narástol na 194koní(143kW) dosahujúc max. rýchlosť 230km/h. A neskôr verzia EVO II, kde výkon vyrástol až na 235koní(173kW) a max. rýchlosť 250km/h. Svoje miesto dostalo aj AMG, ktoré vo finálnych úpravách vyšperkovali motory na 350koní(260kW) a max. rýchlosť bola 250km/h
Obe verzie EVO už mali 4valcové 2.5l 16V motory.
BMW reagovalo verziou Evo 1(v podstate M3 pre EU trh, totožné motory s verziou M3). Evo 2 s výkonom 217koní(162kW) a max. rýchlosťou 240km/hSport Evo s výkonom 235koní(175kW) a max. rýchlosťou 246km/h.

Ťažko hovoriť o zlej a dobrej strane v tomto súboji, no z mojej strany poviem, že som rád, že sa tento súboj odohral, ako každý súboj aj tento priniesol technický pokrok, pričom tlak jedného súpera na druhého nútil vyvíjať nové a nové veci a novinky z ktorých ešte teraz ťažia obe strany ako aj ich konkurenti.

Ford Mustang vs. Chevrolet Camaro

Po vyše 50 rokoch stále prebieha a stále nie je jasný víťaz, resp. porazený(dočkáme sa vôbec?) Výkon, dizajn, duch…Súboj o dominanciu prebieha stále a neustále a po útlme na prelome tisícročí sa znova naplno prejavil a to predstavením nového Mustangu v roku 2015, kde zaútočil na Camaro svojim 5.0l motorom V8 s výkonom 435koní(325kW). Camaro zahanbené, pretože ich aktuálna verzia SS mala “len” 6.2l motor V8 no “len” 426koní(318kW), zareagovalo verziou ZL1 ktorá z rovnakej motorizácie vytiahla až 580koní(432kW).
A Ford ? Síce má v zálohe diabolský Shelby GT500 s výkonom 662koní(494kW), ale to je ročník 2014 a predsa má už len “zastaralý” dizajn, jeho Mustang ročník 2017 má 5.2l motor s výkonom 526koní(392kW) a nový dizajn.
Načo by som pokračoval, už viete ako to bude pokračovať a, že sme v začarovanom kruhu.

Mitsubishi Lancer Evolution vs. Subaru WRX STi

Začiatky rivality týchto japonských bratov sa datujú ku začiatku 80. rokov minulého storočia. No reálny boj nastal v 90. rokoch, kde sa Subaru stáva reálnym súťažiacim japonskej rallye. Rivalita je zaujímavá hlavne tým, že napriek tomu, že vozidlá týchto značiek rok čo rok bojovali medzi sebou v blate a piesku na tratiach po celom svete, ale aj to, že mnohé zmeny a obmedzenia v rallye svete ich prinútili vytvoriť “civilné” rallye vozidlá pre širokú verejnosť a tak sa boj preniesol z tratí aj na ulice, kde si obyčajní ľudia mohli užiť rýchle štvordveráky(za dostupný peniaz!) a verte či nie, čím sú si tieto dve značky na trati bližšie, tým je rivalita medzi nimi intenzívnejšia.

Chevrolet Corvette vs. Dodge Viper

“Jemné navonok, krehké zvnútra” presne také nie sú tieto dve jedovaté krásky s dychberúcimi srdciami a špecificky krásnym dizajnom.
Každá krajina ma svoj superšport, hyperšport, nanošport, turbošport či ešte aké označenie pre super-rýchle a super-drahé autá ešte poznáme, v USA vládla po dlhé desaťročia Chevrolet Corvette nám známa ako “Korveta” ktorá si za dlhý čas na trati vytvorila množstvo nepriateľov. BMW, Ferrari, Porsche… No žiaden z nich nevedel ponúknuť tak dostupnú V8čku za takú nízku cenu.
No vtom sa zjavil jedovatý Viper a zranil boha. V 92. roku minulého storočia prišiel na trh a ponúkol motor V10 s vyšším výkonom a porovnateľnú cenu ako slabšia Corvetta s V8čkou.
Aktuálne si za cenu najdrahšej Corvetty s 6.2l V8čkou o výkone 650koní(485kW) kúpite Viper s 8.4l V10tkou o výkone 645koní(480kW). Zaujímavosťou je, že v tomto prípade ide o najdrahší model Corvetty a najlacnejší model Viperu.

Nissan GT-R vs. Porsche 911 Turbo

Všetko sa začalo pri predstavení GT-Rka a pri jeho prvých testoch na tratiach. Nissan si chcel novým modelom zabezpečiť stabilné postavenie na európskom trhu a preto sa vydal do samého srdca motorizmu, Nürburgringu. Nissan nesklamal a predstavil sa vo veľkom štýle, začal zlepšovať traťové rekordy, čo sa však prestalo páčiť domácemu, dominantnému Porsche. Ich reakcia musela byť rýchla, aby ukázala Nissanu jeho miesto a spätne si zaistila svoju vrcholovú pozíciu.
Výsledkom však bol len jednotvárny súboj o sekundy a “nezmyselné” skracovanie času o sekundy, ktoré ale znamenali a stále znamenajú dominanciu na Nürburgringu. Naproti GT-Rku sa postavila 911tka Turbo od Porsche.

McLaren P1 vs. Porsche 918 Spyder vs. Ferrari LaFerrari

V tomto prípade ťažko hovoriť, či ide o rivalitu alebo, symbiózu. Ťažko hľadať slová, keďže každé z týchto áut sa nachádza už mimo reálnej automobilovej vedy. Autá využívajú každú molekulu paliva a výsledkom je, že každé z nich je schopné presiahnuť rýchlosť 320km/h. Pričom ich emisie ktoré vytvoria sú menšie ako tie ktoré vyprodukuje rodinné MPV. Každé z týchto áut posunulo realitu automobilového priemyslu o stupeň vyššie, a preto sa tieto tri autá označujú ako “Holly Trinity” resp. Svätá trojica… Čím sú ale tieto autá iné a odlišné od tých klasických ?

Napríklad McLaren P1 je takmer celý vyrobený z uhlíkových vlákien. Porsche 918 má pohon všetkých 4 kolies, no aby nestačilo, všetky 4 sa natáčajú podľa aktuálnej potreby jazdy. LaFerrari využíva systém KERS, ktorý sa aktívne využíva v monopostoch Formule 1, tento systém aktívne “recykluje” energiu ktorá sa spätne využíva pri jazde(nie je to ale perpetum mobile!) Zaujímavé sú hmotnosti samotných áut, McLaren P1 1395kg, Porsche 918 Spyder 1640kg a LaFerrari 1255kg. No najzávratnejšie sú ich ceny, kde napríklad za McLaren P1 zaplatíte približne 1 800 000€, LaFerrari približne rovnako 1 750 000€ a Porsche 918 približne 1 200 000€. Zaujímavé, že okrem Porsche, ktoré má ako jediné pohon všetkých 4 kolies, P1 a LaFerrari sú zadnokolky! No nejde len o ceny, autá sú významné systémom svojich pohonov, nemajú totiž “len” klasické motory, sú v kombinácií s elektromotormi a tie dopĺňajú klasické spaľovacie motory.
McLaren P1 916koní kde 737koní(542kW) tvorí V8 3.8l Twin Turbo spaľovací motor a 179koní(132kW) elektromotor.
Ferrari LaFerrari 963koní kde 800koní(588kW) tvorí V12 6.3l motor a 163koní(120kW) jednotka KERS.
Porsche 918 Spyder – 899koní kde 608koní(447kW) tvorí V8 4.6l motor a 291koní(216kW) dodávajú dva elektromotory, kde jeden je na prednom a druhý na zadnom diferenciále.

No aj napriek niektorých markantným rozdiel sa tieto autá už niekoľko krát stretli proti sebe na trati. Napríklad na okruhu v Silverstone, kde ich výsledný čas bol v rozmedzí jednej sekundy. Prvý McLaren P1 58.24s, druhý Porsche 918 Spyder 58.46s a posledné Ferrari LaFerrari 58.58s.