Deväťdesiate roky sú už dlhodobo považované za vrchol vo vývoji automobilového priemyslu. Nielen skrz normu Euro 3, ktorá vtedy neexistovala ale aj preto, že tie autá naozaj stáli za to. Ako týchto 5 zabudnutých superšportov.

Na emisné normy však ihneď zabudnite, keďže vtedajšie superšporty vychádzali naozaj z motoršportu. Také Ferrari F50, ako iste viete, využívalo motor a technológiu zo samotnej kráľovnej motoršportu – F1. Okrem fascinujúcich vozidiel, na ktoré si spomeniete, keď sa povie deväťdesiate roky, tak vzniklo aj množstvo iných, rýchlych superšportov, na ktoré sa teraz už zabúda. Tu je púť z nich, ktorých sláva trvala veľmi krátko. Žiaľ.

Lotus Elise GTI

Lotus Elise je známy vďaka svojim malým rozmerom, no veľkou obratnosťou. Dnes si však len málokto spomenie na jeho špičkovú verziu. Britský výrobca sa chcel stať konkurenciou pre vozidlá FIA GT1, kvôli čomu vyvinul závodný Elise. Okrem siedmich závodných áut vzniklo aj jedno s cestnou homologizáciou. Ten mal pod kapotou ukrytý osemvalec od Chevroletu LT5, s celkovým objemom 6,0-litra a dvojicou turbodúchadiel.

Výsledkom tak bolo 615 koní, vďaka čomu Lotus Elise GT1 dokázal z pokoja na 100 km/h vystreliť v priebehu 3,2 sekundy a svišťať mohol až do 320 km/h. Motor bol spriahnutý so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou Hewland a vďaka svojej váhe 1 050 kg išlo tak doslova o výkonnú motokáru.

TVR Cerbera Speed 12

V druhej polovici 90-tych rokov sa z projektu 7/12 zrodil prototyp TVR. Jeho jazdné výkony mohli dokonca presiahnuť aj slávny McLaren F1. TVR Cerbera Speed 12 však vznikol ako špeciál určený pre výkonnostné preteky 24h Le Mans, kde mal na štartovacom rošte stáť proti rivalom ako Porsche 911 GT1, Toyota GT-One, či Nissan 390 GT1. Príliš vysoké náklady na vývoj a obrovský postup v pravidlách FIA znamenali, že technika, ktorá bola usadená do TVR, už bola zastaraná.

Podľa konštruktérov bola Cerbera schopná dosiahnuť métu na hranici 390 km/h, čomu mal dopomôcť mohutný dvanásťvalcový motor s objemom 7,73 litra s výkonom cez 800 koní. Na stovke bolo vozidlo za 2,9 sekundy. Týmto hodnotám jednoznačne prospela aj hmotnosť 1 100 kg.

Jaguar XJR-15

Jaguar XJ220 bol istú dobu zaznamenaný ako najrýchlejšie vozidlo planéty. Nadviazal tak na úspech svojho predchodcu v podaní XJR-15. Pri vývoji tohto superšportu Briti spolupracovali so špecialistami z Tom Walkinshaw Racing, ktorí automobilke pomáhali v automobilových súťažiach. XJR-15 bol preskladaný na cestný superšport, pričom vychádzali zo závodného špeciálu XJR-9

Jaguar XJR-15 bol svetu predstavený roku 1990 a počas dvojročnej produkcie vzniklo iba 53 kusov. Pod kapotou (motor bol v strede vozidla) sa nachádzal 6,0-litrový dvanásťvalec s výkonom 456 koní a maximálnym krútiacim momentom 569 Nm. Maximálna rýchlosť sa ustálila na hranici 307 km/h a na stovke ste boli za 3,2 sekundy.

Isdera Commendatore 112i

Toto vozidlo vzniklo ako nápad otca Eberharda Schulza spolu s jeho dvoma synmi. Ich prioritou bolo postaviť dokonalosť na cestách tak, aby automobil predčil tie ostatné a vymanil sa z tieňa. Typ 112i bol poháňaný 6,0-litrovým dvanásťvalcom od Mercedes-Benz, s najvyšším výkonom 402 koní. Motor bol spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Vozidlo vážilo cca 1 450 kg, čo ponúkalo akceleráciu z pokoja na 100 km/h v priebehu 4,7 sekundy a maximálka sa zastavila na pekných 342 km/h. Automobil bol vybavený inteligentným podvozkom a aerodynamickou brzdou. Isdera Commendatore 112i mala nahradiť legendárny Mercedes-Benz 300 SL, na čo odkazovali aj vyklápateľné dvere nahor.

Nissan R390 GT1

Automobil Nissan R390 GT1 bol jedným z vôbec prvých vozidiel, ktoré sa postavilo na štart európskeho vytrvalostného preteku 24h Le Mans. Nissan so svojim prototypom R390 GT1, tak ako XJR-15 vznikal v spolupráci Tom Walkinshaw Racing.

Jediný cestný Nissan R390 GT1 bol poháňaný preplňovaným 3,5-litrovým vidlicovým osemvalcom, ktorý mal výkon 550 koní a maximálny krútiaci moment 637 Nm. Celkový výkon bol posúvaný na zadnú nápravu a z pokoja na 100 km/h ste sa dostali za 3,9 sekundy a maximálka sa ustálila na 354 km/h.

Zdroje: motor1 | startstop.sk

Diskusia