V týchto prípadoch požiadali automobilky o pomoc svojho skúsenejšieho kolegu, aj keď bol ich priamym konkurentom. Tušili ste, že bolo v priemysle toľko spoluprác?
V automobilovom priemysle sa pojem platforma často používa pre modely rôznych značiek so spoločnými jednotkami a technológiami. Napríklad, pokiaľ ide o vozidlá Volkswagen Passat a Škoda Superb (alebo Golf a Octavia). V automobilovom priemysle existuje aj koncept odznakového inžinierstva – napríklad, keď sa z Mazdy MX-5 náhle stal Fiat 124 Spider.
Teraz však budeme hovoriť o inom type spolupráce – skôr o vzájomnej pomoci medzi výrobcami pri vývoji nového modelu. Niekedy sú všetky zdroje spoločnosti vyčerpané a je nútená prehltnúť svoju hrdosť a priženiť sa k svojmu hlavnému konkurentovi, ktorý má v danom odbore oveľa viac skúseností.
Rolls Royce + Citroen = Silver Shadow (1965)
Kto by si myslel, že výrobca luxusných automobilov z Veľkej Británie by sa obrátil po pomoc francúzskej značke známej svojimi veľkými modelmi. Stalo sa to však ešte predtým, ako Rolls-Royce predstavil Silver Shadow v roku 1965. V tom čase Citroen predával DS, ktorý je známy svojou mäkkou hydropneumatickou suspenziou. Aby poskytla svojmu novému vozidlu porovnateľné cestovné pohodlie, Rolls-Royce platil Francúzom za používanie komponentov podvozku.
Ford + Yamaha = Puma (1997)
Výrobca motocyklov Yamaha vážne uvažoval o uvedení svojho vlastného automobilu s cieľom konkurovať svojim oponentom v motorovom priemysle – Suzuki a Honde. Nakoniec sa však japonská spoločnosť obmedzila na vývoj motorov, vrátane 1,7-litrového štvorvalcového motora, ktorý bol namontovaný do vtedy malého kupé Ford Puma. Logistika výroby tohto automobilu bola pomerne zaujímavá a väčšinou komplikovaná – bloky motorov sa vyrábali v Nemecku a potom sa odosielali do Japonska. Tam odborníci z Yamaha aplikovali nicasyl (špeciálny povlak, ktorý znižuje opotrebenie) na povrch valcov. Následne sa motory vrátili do Kolína, kde sa vyrábala Puma.
Opel + Porsche = Zafira (1999)
Keď nabudúce uvidíte na ceste starú Zafiru, nepozerajte sa na ňu s krivým úsmevom, pretože tento minivan vyvinulo Porsche. Keď sa spoločnosť Opel rozhodla vyrobiť toto auto, dostali inžiniersky vývoj zo Stuttgartu. Dôvodom bolo to, že v tom čase boli zamestnanci spoločnosti Opel zaneprázdnení navrhovaním systémov pre modeli Corsa, Astra a Vectra. Koniec koncov, prvá generácia Zafiry bola taká úspešná, že napriek svojej veľkosti vynikla na trhu lepšie ako Vectra.
Sinclair + Lotus = Car5 (1985)
Málokto počul meno Clive Sinclair, bývalý majiteľ jednej z prvých počítačových spoločností, ktoré uviedli na trh osobný počítač, ZX Spectrum. V roku 1985 sa britský podnikateľ rozhodol o prevrat v priemysle – vytvoriť malé elektrické auto s jedným sedadlom. Autor myšlienky nazýva Sinclair C5 „autom“, ale v skutočnosti je to trojkolka s pedálmi a motorom z práčky. Podvozok vozidla je dielom spoločnosti Lotus Cars, a preto názov britského výrobcu športových automobilov spadá do projektu, na ktorý je sotva hrdý. Nakoniec sa Sinclair C5 ukázala ako úplná hlúposť a viedla k bankrotu Sinclair Vehicles asi rok po jej založení.
Renault + Peugeot = Espace (1984)
História prvého Renaultu Espace sa dá porovnať s operou, ktorá trvá mnoho rokov. Myšlienka vyrobiť takéto auto prišla od britského dizajnéra Fergusa Pollocka, ktorý začiatkom sedemdesiatych rokov pracoval pre spoločnosť Chrysler. Do projektu bola zapojená Matra, dcérska spoločnosť spoločnosti Simca, ktorá bola v tom čase súčasťou ríše Chrysler. Zámerom bolo, aby Espace na trhu nahradil Matru Ranch, No v roku 1978 Chrysler predal britskú divíziu spolu so Simcou a ešte nedokončeným MPV modelom aliancii PSA. Francúzi opustili projekt, pretože ho považovali za príliš drahý a riskantný. Nakoniec situáciu zachránil Renault, ktorý kúpil podiel od konkurenta PSA a podiel v Matre. Espace potom dostal zelenú a šiel do sériovej výroby.
Mercedes-Benz + Tesla = elektrický pohon triedy B (2014)
Keď Mercedes-Benz čelil potrebe reagovať na rastúci záujem o elektrické autá, Nemci sa vydali najjednoduchšou cestou. V roku 2009 kúpili 10% podiel v spoločnosti Tesla, ktorá v súčasnosti sériovo vyrába iba model Roadster a práve predstavila model S. Čoskoro sa objavili prvé plody spolupráce medzi oboma spoločnosťami. Najskôr vyšlo niekoľko tisíc kusov elektrického pohonu Smart Fortwo s batériou vyvinutou spoločnosťou Tesla a potom nasledovala elektrická verzia kompaktnej triedy Mercedes-Benz B (W246). Ihneď po debute modelu predala Tesla akcie svojmu partnerovi a ďalšia generácia modelu určila hybridnú energetickú jednotku vyvinutú spoločnosťou Mercedes.
Fiat + SAAB = Panda (2003)
Spoločnosť FIAT mala vždy dobré meno ak sa jednalo o výrobu malých vozidiel, ale nemala vážne skúsenosti s tvorbou prevodoviek pre pohon všetkých kolies. Preto spoločnosť prijala pomoc od rakúskej spoločnosti Steyr-Puch pri vývoji prvého modelu Panda 4×4. Keď Panda po 20 rokoch prišla s druhou generáciou, spoločnosť FIAT opäť požiadala o pomoc pri navrhovaní verzie pohonu všetkých štyroch kolies. V tomto prípade išlo o inžinierov spoločnosti Saab, ktorí boli vybraní nie kvôli skúsenostiam s takýmto vývojom (jednoducho ich nemali), ale kvôli najlepšej cene, ktorú švédsky výrobca ponúkol.
Dodge + Lamborghini = Viper (1991)
V 90. rokoch 20. storočia viseli plagáty s Lamborghini Diablo a Dodge Viperom na stene každej izby nadšenca rýchlych áut. Málokto však vie, že americké superauto by sa neobjavilo bez pomoci Lamborghini. Inžinieri talianskej spoločnosti, ktorá bola v tom čase súčasťou koncernu Chrysler, sa zaoberali vývojom a výrobou motora V10 pre model Viper. Druhým faktom je, že za návrhom oboch úplne rozličných modelov stojí jedna osoba – Tom Gale.
Na tejto stránke používame súbory cookies a iné technológie pre správne fungovanie a zlepšenie chodu stránky, jej zabezpečenie, poskytovanie funkcií sociálnych sietí, prispôsobenie obsahu a reklám používateľom a analýzu návštevnosti a správania používateľov. OdmietnuťČítať viacSúhlasím
Súkromie & Cookies
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.